بررسی تغییر ذائقه غذایی مردم به مناسبت «روز جهانی غذا»

فقدان غذای سالم در بندرعباس



دیگر مثل گذشته در خانه‌ها خبری از عطر برنج زعفرانی با سبزی و تربچه تازه و سالاد شیرازی کنار خورش‌های خوشرنگ که در سفره قلمکاری‌شده اصفهان با سلیقه چیده‌ شده‌اند، نیست. حالا دیگر انواع شنسل و کوکوی آماده و نیمه‌آماده و انواع غذاهای کنسروشده جایگزین غذاهای سنتی و خوشرنگ شده‌اند. در رستوران‌ها هم کمیت غذا اهمیت بیشتری نسبت به کیفیت غذا پیدا کرده‌است. انواع ساندویچ‌های متری و بمب‌های خوردنی که پر از پنیرپیتزا و ژامبون هستند به وفور در همه رستوران و فست‌فودها پیدا می‌شوند. بندرعباس هم با وجود اینکه از فرهنگی غذایی غنی و خوبی برخوردار است اما مردم آن روز به روز بیشتر به غذاهای فست‌فودی علاقمند می‌شوند. چیزی که در این میان مغفول مانده‌است، چاقی روزافزون مردم و گرفتاری به انواع بیماری‌های قند و فشارخون است. این روزها دیگر سالم‌خواری طرفدار چندانی ندارد. چند رستوران یا فست‌فود در بندرعباس می‌شناسید که غذای سالم یا رژیمی سرو کنند و در این زمینه خلاقیت به خرج دهد؟

   

مصاحبه‌با «مردم قدرتی‌زاده»، متخصص تغذیه

بمب‌های غذایی مضر

فست‌فودها همان‌طور که از نامشان پیداست، غذاهایی هستند که سریع حاضر می‌شوند. این ویژگی باعث شد تا غذاهای فست‌فودی به غذای غالب خانواده‌های شاغل و دانشجویان تبدیل شود. اگر قصد بررسی علت‌های تغییر ذائقه غذایی مردم و علاقه به غذاهای فست‌فودی را داشته‌باشیم، دلایل اقتصادی هم انکار ناپذیر است. غذاهای فست‌فودی هم معمولا ارزان‌تر هستند و حجم بیشتری دارند و هم زمان کمتری برای آماده‌شدن نیاز دارند. رنگ و بوی ظاهرا اغواکننده‌ای دارند و خوشمزه‌ترند. بنابراین استفاده از آن‌ها درصورتی که به غذای غالب ما تبدیل نشوند مانعی ندارد و قابل توجیه است. در گذشته همه ما به یاد داریم که معمولا فقط آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل به همراه پدر و مادر خود برای خوردن پیتزا یا همبرگر به فست‌فود یا رستورانی می‌رفتیم و کنار خانواده نوش‌جان می‌کردیم. اما چرا غذاهای فست‌فودی در چندسال اخیر طوری فراگیر شدند که توانستند بسیاری از غذاهای سنتی و خانگی را به حاشیه برانند؟ جواب را می‌توان در الگوهایی که در جامعه در حال شکل‌گیری و معرفی‌شدن است جست‌وجو کرد. فودبلاگرها و موکبانکینگ‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب هستند. به رستوران و فست‌فودهای مختلف می‌روند تا غذاهای جدید و گاهی عجیب را با حجم زیاد و غیرمنطقی امتحان کنند. «موکبانک‌ها» هم روزانه ویدیوهایی از خوردن غذاها و فست‌فودهای چرب‌وچیلی که یک میکروفون قوی ملچ‌ملوچشان را هنگام خوردن غذا ضبط می‌کند و هربیننده‌ای را گرسنه می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. تماشای این ویدیوهای نوعی اشتهای کاذب ایجاد می‌کنند و بیننده را درحالی که واقعا گرسنه نیست واردار به خوردن غذا می‌کنند.  مریم قدرتی‌زاده، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص توضیح می‌دهد.
    

ارزش غذایی فست‌فودهایی مثل ساندویچ‌های متری و بمب‌ها چقدر از فست‌فودهای معمولی و اصطلاحا کلاسیک پایین‌تر است؟ توضیح می‌دهید؟ 

با اینکه می‌توان گفت ارزش غذایی تمامی فست فودهایی که از بیرون تهیه میشود پایین است اما هر چه چربی و انرژی یک غذا بالاتر باشد، جذب پروتئین ها و ریز مغذی های مفید غذا نیز کمتر می شود و چربی‌های اشباع فست‌فودهایی مثل ساندویچ‌های متری و بمب‌ها همانطور که شما گفتید بسیار بیشتر است و عادت به مصرف این مواد باعث بیماری های زیادی مثل چربی خون، فشار خون ، قند خون ، سرطان و ... می‌شود. متاسفانه جدیدا در فرهنگ ما هرچه پنیر و چربی غذا بیشتر باشد جامعه پسندتر شده است و غذاهای با ارزش غذایی خیلی پایین در سفره غذایی ما جای ویژه ای باز کرده است. از طرف دیگر پنیرپیتزا یک ترکیب اعتیادآور است و به مرور زمان با خوردن غذاهای حاوی پنیرپیتزا علاقه به خوردن آن و طرفدارانش بیشتر میشود.
       

آیا تماشای ویدیوهای فود بلاگرها یاخوردن غذاهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی میتواند نوعی اشتهای کاذب ایجاد کند؟ در این مورد توضیح می‌دهید؟

بله قطعا. صدا و تصویر و رنگ غذاها برای بیننده جذاب است. فود بلاگرها البته بیشتر جنبه تبلیغاتی این غذاها را در نظر می‌گیرند و به فکر درامدزایی هستند و اهمیتی به سالم‌بودن یا خوشمزه‌بودن غذا نمی‌دهند. همان‌طور که گفتید این ویدیوها تاثیر زایادی بر ذهن مخاطبان می‌گذارد و اشتهای کاذب افراد را تحریک می‌کند. ولی ارائه غذاهای سالم در فضای مجازی پتانسل جذب مخاطبان خاص خود را دارد. یا اینکه اگر در رستوران‌ها منوی غذایی جداگانه ای برای سالم‌خواری ارائه شود، می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند و به نظر می‌رسد از آن استقبال شود.
      

بنابراین به نظر شما فقدان تبلیغات یا رستورانی که غذای سالم ارئه دهد باعث شده تا ما آمار دقیقی از اینکه چقدر سلیقه غذایی مردم تغییر کرده‌است نداشته‌باشیم؟

بله به نظر من که همینطور است. در وضعیت کنونی غذای آماده و بیرونی و همچنین به دلیل فقدان مکان های تفریحی در شهر بندرعباس فضای جمعی و دورهمی ها برای صرف غذا بین خانواده و دوستان به شدت باب شده و نوعی تفریح محسوب میشود  ولی متاسفانه در این فضاها اکثرا غذاهای مضر ارائه میشود و منو غذایی سالم یا رستوران های ارائه دهنده غذای سالم برای پوشش دادن این دورهمی ها در بندرعباس وجود ندارد. این شرایط باعث میشود که نتوانیم با قطعیت بگوییم که مردم فقط به غذاهای فست فودی علاقه دارند.
   

علت اینکه مردم بندرعباس با وجود اینکه فرهنگ غذایی غذایی غنی‌ای دارند انقدر به غذاهای فست‌فودی علاقه دارند چیست؟

یکی از علل تمایل افراد به فست فودها میزان چربی بالا این موادغذایی است همینطور ادویه های مصرفی در آن ها عاملی برای علاقه افراد به این نوع از غذاها می باشد که به گونه ای اعتیاد آور است. از طرف دیگر همانطور که قبلاً عرض شد فقدان فضایی برای ارائه ی غذای سالم گرایش به سمت غذاهای فست فودی را دو چندان کرده است. همچنین تبلیغات گسترده ای که در فضای مجازی برای غذاهای فست فودی شکل گرفته ، تمایل به مصرف فست فود ها را بیش از پیش کرده است. همچنین متاسفانه مصرف غذاهای جنوبی مثل غذاهای دریایی ممکن است به دلیل قیمت بالایی که دارند از سفره بعضی خانوار حذف شده باشد.
    

در عصر حاضر حذف کامل غذاهای فسیت‌فودی از رژیم غذایی شاید آرمانی به‌نظر برسد. توصیه شما برای مصرف غذاهای فست‌فود چیست و بهتر است چندبار در ماه باشد؟

در وهله اول توصیه میشود که غذاهای فست فودی در خانه پخت شود تا چربی های مضر کمتر و ارزش غذایی بالاتری داشته باشد. در صورت اجبار یا شرایط کاری خاص مجبور به صرف غذا بیرون از خانه هستید سعی کنید از غذاهای کبابی یا فست فود های سالم تر مثل سالاد ها و غذاهای گریل شده استفاده نمایید. مصرف فست فود ها ماهی یکبار قابل چشمپوشی است اما باید مراقب بود که به این غذاها اعتیاد پیدا نکنیم. اگر مصرف این غذاها جزو عادات غذایی افراد شود و هفته ای چندبار تکرار شود ممکن است به بدن آسیب جبران ناپذیری برساند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها