71 نفر مبتلا به کووید در مهرماه امسال در استان جان سپردند

کاهش 77 درصدی قربانیان کرونا در هرمزگان



مهرماه ، اولین ماه پاییز امسال هم به پایان رسید ماهی که شاهد کاهش 77 درصدی جانباختگان کرونا در هرمزگان بودیم. اپیدمی کووید  از شیوع تا اواخر مهرماه سال جاری نفس 2 هزارو 421 نفر را در استان گرفت. در یک ماه گذشته 6 روز بدون فوتی به ثبت رسید. روزهای پنجم، یازدهم، بیست و سوم ، بیست و هفتم ، بیست و هشتم  و سی و یکم مهرماه.
در این ماه  71 نفرمبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان جان سپردند.43 نفر آنها آقا بودند و28 نفر خانم.از دختر  13 ساله تا مرد 101 ساله در بندرعباس.  30نفر از فوت شدگان از بندرعباس ، 12 نفر رودان، 7 نفر بندرلنگه، 8  نفرمیناب، 3 نفربستک، 3 نفرحاجی آباد، یک نفربندر خمیر و یک نفر از کیش بودند.این آماردرگذشتگان  در مقایسه با یک ماه شهریور امسال با رقم 299 نفر ، 77 درصد کاهش داشته است.
  
 نقش واکسن
مهم ترین عامل کاهش موارد مثبت و مرگ و میردر ماه گذشته را می توان نقش واکسیناسیون دانست. به گفته دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تا اواخر مهرماه  یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۵۳۹ دز واکسن به مردم استان تزریق شده است و یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۵۳۹ نفر برابر با ۸۱.۷۶ درصد از جمعیت استان دز نخست را دریافت کردند، همچنین برای ۶۶۵ هزار و ۱۸۶ نفر از مردم هرمزگان معادل  ۴۲.۵درصد نیز دز دوم تزریق شده است.
در این میان، عده ای از انجام واکسیناسیون کرونا امتناع و به صورت آگاهانه و در پاره ای از موارد نا آگاهانه با انتشار مطالب غیر واقع در خصوص تزریق واکسن، موجب تشویش اذهان عمومی و ایجاد دل نگرانی در مردم می شوند.  بر اساس آمار، اکثر فوت شدگان در این مدت  افرادی بودند که اقدام به واکسیناسیون نکرده  بودند. چندی پیش خبری در فضای مجازی در خصوص فوت نوجوان نخبه هرمزگانی به دلیل سکته قلبی ناشی از عارضه واکسن کرونا، منتشر شد.که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تکذیب این خبر بیان داشته  در بررسی و پیگیری های صورت گرفته از سوی مقامات بهداشتی شهرستان پارسیان و نظر خانواده این نوجوان، محرز شد که متوفی به هیچ عنوان واکسن کرونا تزریق نکرده بود.این نوجوان حدود ۲ ماه قبل دچار بیماری کرونا شده و با توجه به نظر پزشکان معالج، علت فوت می تواند ناشی از عوارض قلبی بیماری کرونا و بیماری زمینه ایی بوده‌ باشد.
   
 جلوگیری از 85 درصد مرگ و میرها
دکتر نوروزیان با عنوان اینکه در حال حاضر انجام واکسیناسیون یکی از بهترین راهکارهای کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا و همچنین پیشگیری از ابتلاست و واکسیناسیون همگانی ، موثرترین  روش در تکمیل مبارزه با کروناست  یادآور شد:» آنچه محرز و واضح است، این است که واکسیناسیون عمومی، بهترین راه ریشه کنی و مقابله با این ویروس است، ویروس کرونا یک ویروس هوشمند است که مرتب تغییر شکل می دهد و انجام واکسیناسیون اگر به صورت صددرصدی از ابتلا به این ویروس جلوگیری نکند، اما در صورت ابتلا، در بیش از هشتاد و پنج درصد موارد، از مرگ جلوگیری خواهد کرد».
    
 پیش بینی پیک جدید
 ماه مهر به پایان رسید  و وارد دومین ماه زیبای پاییز شدیم اما در این ماه نگرانی‌هایی را برای وارد شدن به فاز جدید بیماری ایجاد شده است. باتوجه به پیش بینی‌های صورت گرفته به احتمال زیاد آبان ماه امسال شاهد بروز موج ششم کرونا در کشور و موج سوم در هرمزگان خواهیم بود باید سرعت واکسیناسیون شتاب بیشتری بگیرد و افراد جامعه نسبت به رعایت پروتکل‌ها جدی‌تر باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها