کمک 10 میلیارد دلاری عربستان، کویت و امارات به بحرین



عربستان، کویت و امارات در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در راستای برنامه تحقق تعادل مالی در بحرین مانند سال‌های گذشته 10 میلیارد دلار به این کشور کمک می‌کنند

   

          

به گزارش صبح ساحل، به نقل از میدل ایست نیوز: در اقدامی که پیش‌بینی می‌شود کمکی بزرگ برای اقتصاد بحرین باشد، عربستان و کویت و امارات کمک سالانه 10 میلیارد دلاری خود به بحرین را که از سال 2018 آغاز شده، تمدید کردند.

با افزایش بدهی عمومی بحرین به بیش از 133 درصد تولید ناخالص داخلی، این کشور اخیرا برنامه‌ای برای افزایش مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرده است.

عربستان و کویت و امارات در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در راستای برنامه تحقق تعادل مالی در بحرین مانند سال‌های گذشته 10 میلیارد دلار به این کشور کمک می‌کنند.

با کاهش صادرات نفتی بحرین به 100 هزار بشکه در روز که در آمد حاصل از آن صرفا 6 میلیارد دلار در سال خواهد بود، این کشور دچار بحران شدید مالی شده و در صدد اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی به منظور تأمین تعادل مالی در کشور برآمده که تاکنون نتیجه چندانی نداشته است.

گزارش های رسمی مرکز آمار بحرین نشان‌دهنده رشد اقتصادی منفی 2.11 درصدی این کشور در سه ماهه نخست سال 2021 در نتیجه پیامدهای کرونا و تضعیف اقتصاد غیر نفتی در این کشور است.

تولید ناخالص داخلی بحرین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی معادل 8.16 میلیارد دلار بوده در حالی که در همین مدت در سال گذشته 8.35 میلیارد دلار بوده است.

همچنین اقتصاد غیر نفتی بحرین با رشد منفی 2.97 درصدی و اقتصاد نفتی این کشور با رشد 2.04 درصدی مواجه بوده است.

در برابر وضعیت کسری بودجه، دولت بحرین در پی دو برابر کردن مالیات بر ارزش افزوده و رساندن آن به 10 درصد برآمده است. دولت بحرین از سال 2019 حجم مالیات بر ارزش افزوده را 5 درصد اعلام کرده بود.

بحرین در میان کشورهای عربی منطقه ضعیف‌ترین اقتصاد را دارد و تقریبا هر ساله نیازمند کمک از کشورهای عربی می‌شود.

نفت و گاز در سال‌های گذشته 85 درصد درآمدهای بحرین را تشکیل می‌دادند اما در این حجم در سال 2021 به 63 درصد و در بودجه 2022 به 62 درصد کاهش یافته است.

در ماه اوت گذشته وزارت دارایی بحرین اعلام کرد که کسری بودجه در این کشور در نیمه نخست سال به 1.38 ملیارد دلار رسیده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته کاهش 35 درصدی را نشان می‌دهد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها