روز تصویب قانون سربازگیری:

مروری بر تاریخچه خدمت سربازی در ایران



به دنبال تاخت و تاز نیروهای بیگانه در كشور در جریان جنگ جهانی اول و به خطر افتادن استقلال ایران، و همچنین ضعف قوای غیر منظم و محدود ژاندارمری موجب شده بود كه در مقابل یكّه تازی بیگانگان، هیچ اقدامی از سوی دولت انجام نگیرد و فقط در برخی مناطق، افراد محلی از سر غیرت ملی در مقابل بیگانه مقاومتی كنند، كه آن هم به سبب نابرابری تعلیمات و تجهیزات چاره ساز نبود. از این رو، مجلس، بهترین راه را جمع‏ آوری سرباز از ولایات و روستاها پیش بینی كرد و قانون سربازگیری را به تصویب رساند. 

        

به گزارش صبح ساحل، به بهانه روز تصویب قانون سربازگیری در جریان جنگ جهانی اول؛ مروری بر تاریخچه خدمت سربازی در ایران و اولین قانون سربازی در کشور را بررسی می‌کنیم؛ قانون اجرای روش جدید سربازگیری مصوب شانزدهم فروردین ماه 1335 که به موجب آن امور نظام وظیفه به عهده وزارت کشور‌محول گردیده از تاریخ فروردین ماه 1339  به موقع اجراء گذارده خواهد شد. وزارت کشور مکلف است ظرف این مدت سازمان و وسایل لازم جهت‌اجراء قانون مذکور را فراهم نماید و تا آن تاریخ وزارت جنگ و اداره نظام وظیفه عمومی کماکان مأمور اجراء قانون سربازگیری خواهند بود.
‌قانون فوق که مشتمل بر ماده واحده است در جلسه یکشنبه دوازدهم بهمن ماه یک هزار وسیصد و سی و هفت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
‌رئیس مجلس شورای ملی - «رضا حکمت» ‌قانون بالا در جلسه 1337.12.16 به تصویب مجلس سنا رسیده است.

       

قانون سربازگیری در ایران

قانون سربازگیری در ایران در طول تاریخ نام‌های مختلفی داشته و تاریخچه‌ای نسبتاً طولانی دارد؛ به طور مشخص می‌توان گفت که اولین قانون سربازی در ایران با عنوان «قانون سربازگیری» در سال 1294 به تصویب مجلس شورای ملی رسید که بر اساس این قانون، قشون‌گیری دولت ایران بر مبنای "بنیچه" صورت می‌گرفت. این روش تا سال 1300 که ارتش منظم تشکیل شد برقرار بود و از ابتدای تشکیل ارتش، مساله سربازگیری و نحوه احضار سربازان تغییر یافت.

این قانون در طی سالهای 1304، 1310، 1317، 1322، 1324، 1334، 1342، 1343و1347 بنا به ضرورت دستخوش تغییراتی شد و نهایتاً در سال 1350، قانون خدمت وظیفه عمومی که نسبت به ادوار گذشته، قانون جامع‌تری بود به تصویب مجلس شورای ملی رسید، این قانون در طی 13 سال با اصلاحاتی همراه بود که با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییرات نوین تاریخ کشور ایران، در قانون خدمت وظیفه عمومی نیز تغییرات اساسی ایجاد شد و در نهایت اولین قانون خدمت وظیفه عمومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در تاریخ 29 مهر 1363 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به مدت 27 سال اجرا شد.آخرین قانون خدمت وظیفه عمومی مربوط به سال 1363 بوده و 27 سال از اجرای آن می‌گذشت و طی این مدت این قانون بارها از سوی مجلس شورای اسلامی مورد اصلاح قرار گرفت و قوانین جدیدی به صورت ماده واحده به آن الحاق شد.

رویکردهای مهم بر اصلاح قانون وظیفه عمومی

اهمیت دادن به موضوع آموزش و توانمندسازی سربازان در طول مدت خدمت با استمرار آموزشهای نظامی و انتظامی و اجرای آموزشهای فنی و حرفه‌ای همراه است از این رو با اصلاح این قانون سربازان میتوانند از آموزش‌هایی چون؛  آموزش مهارتهای فردی و اجتماعی و غنی سازی اوقات فراغت، ارتقای سطح خدمات رفاهی و معیشتی و افزایش حقوق و مزایای سربازان، توجه ویژه به موضوع بکارگیری بهینه سربازان و استفاده از آنان برابر تخصص، مهارت و تحصیلات، توسعه عرصه‌های خدمتی سربازان و به کارگیری در عرصه‌های مختلف علمی،‌ آموزشی، بهداشتی، درمانی، تولیدی، و سازندگی کشور، ایجاد تسهیلات مناسب‌تر برای مشمولان جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و ... برخوردار شوند.

  

راههای معافیت از سربازی

آقایانی که به سن 18 سالگی تمام می رسند، بایستی برای دریافت دفترچه خدمت سربازی اقدام کرده و آماده اعزام شوند.

اما در این بین، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که سپری کردن این دوران را برای معاش مشمولان دشوار کرده و یا حتی سلامت روحی و روانی آن ها را به خطر اندازد. سازمان نظام وظیفه عمومی تدبیری اندیشیده است تا این افراد بر اساس قوانین و ضوابط خاصی بتوانند از معافیت سربازی موقت و دائم برخوردار شوند.

منظور از معافیت موقت این است که مشمول برای یک مدت می تواند از سپری کردن به محل خدمت معاف شده و پس از اتمام آن اعزام گردد. این مهلت بسته به شرایط شخص می تواند متفاوت باشد.

اما در معافیت دائم، همانطور که از نام آن بر می آید، دیگر گذراندن این دوره بر مشمول واجب نیست و به او کارت معافیت از خدمت داده می شود. اما به طور کلی ما در کشورمان چند نوع معافیت سربازی داریم که از قرار زیر می باشند. در ادامه با هر کدام از این موارد بیشتر آشنا می شویم.

 

معافیت تحصیلی معافیت پزشکی
معافیت کفالت معافیت مددجویان
معافیت ایثارگران معافیت سنی ( عفو رهبری)
معافیت متعهدین خدمت

        

وضعیت خرید سربازی در سال 1400

ابتدا باید بدانید فعلا در خصوص خرید خدمت سربازی در سال 1400 ، اطلاعیه ای منتشر نشده است و امسال خرید سربازی نداریم.

افرادی که بیش از 8 سال غیبت دارند باید تا پایان سال در طرح جریمه سربازی ثبت نام کرده و یک قسط از اقساط 13 ماهه را تا پایان سال پرداخت  نمایند.قیمت خرید خدمت سربازی برای افراد دارای مدارک تحصیلی زیر دیپلم ، دیپلم ، و لیسانس دو برابر و برای افراد دارای مدارک فوق لیسانس و دکترای تخصص رشته های علوم پزشکی و بالاتر سه برابر شد. در اجرای مقررات مشمولین وظیفه غایب که با جعل و دسیسه مدارکی را تهیه و ارائه نمایند و یا کتمان حقیقت کنند از طریق سازمان وظیفه عمومی به مراجع ذی صلاح قضایی معرفی خواهند شد تا به جرم آن ها رسیدگی شود.با مطالعه مقاله ما پاسخ سوالات خود را دریافت کنند

مشمولان غایب که به صورت اقساط و یا نقدی برای صدور کارت پایان خدمت اقدام نمایند ، می توانند گواهینامه رانندگی اخذ کنند.
فرزندان ایثارگران مشمول ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی ، علاوه بر امتیاز مذکور در این ماده ، به شرط عدم غیبت آنها و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدر آنان ، با هر مقطع تحصیلی ، مشمول اعمال پنجاه درصد تخفیف می شوند.
افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) از پنجاه درصد تخفیف بهره‌مند می گردند.وضعیت خرید سربازی در سال 1400
به ازای هر سال غیبت مازاد بر 8 سال ، ده درصد به مبلغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از 6 ماه ، یک سال محسوب می شود.


مشمولین خدمت وظیفه عمومی :  

مشمولانی که تا تاریخ 29 اسفند مدت غیبت آن ها به بیش از 8 سال تمام برسد ، شامل این مقررات می باشند.

ملاک محاسبه شروع غیبت مشمولین وظیفه با بیش از 8 سال غیبت ، 18 سال تمام است.

مشمولین غایبی که تابعیت ایرانی اخذ کرده اند ، ملاک محاسبه غیبت آن ها نیز از سن 18 سال تمام خواهد بود.

برای اعمال تخفیف در مبالغ تعیین شده برای مشمولان غایب متاهل ملاک محاسبه ، داشتن همسر دائم و فرزندان قانونی خواهد بود (برای مشمولان متاهل ، 5 درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به‌ ازای هر فرزند ، 5 درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.)با مطالعه مقاله ما پاسخ سوالات خود را دریافت کنند

سربازانی که در حال انجام خدمت سربازی می باشند و قبل از اعزام به خدمت بیش از 8 سال غیبت داشته اند ، شامل این مقررات می باشند.سربازان حین خدمت در صورتی که به خدمت اشتغال دارند ، پس از احراز شرایط و گذراندن مراحل رسیدگی از خدمت ترخیص خواهند شد.

     

گفتنی است که قانون خدمت وظیفه عمومی که در حال حاضر مبنای عمل است و در حال اجرا می‌باشد 92 ماده دارد که از مجموع 92 ماده، 26 ماده آن مربوط به قانون سال 63 است و تغییری پیدا نکرده، 36 ماده اصلاحی و 30 ماده نیز الحاقی است که با این وصف، قانون خدمت وظیفه عمومی با تغییرات حدود 70 درصدی‌ همراه‌ بوده‌ است.

    

       

منابع:ایسنا، مصوبات مجلس شورا،ایران تحصیل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها