نامه سرگشاده بیش از ۹۰ فعال رسانه‌ای هرمزگان خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اجازه ندهید جریانات خاص در وزارت ارشاد موج‌سواری کنند



بیش از ۹۰ نفر از فعالان رسانه استان هرمزگان در اعتراض به اقدام غیرقانونی و دخالت‌های برخی از اعضای خانه مطبوعات کشور در راستای سنگ‌اندازی در برگزاری مجمع عمومی خانه مطبوعات هرمزگان، در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار اجرای قانون و جلوگیری از موج‌سواری جریانات خاص در این وزارت خانه شدند

   

 

متن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر محمدمهدی اسماعیلی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

سلام‌علیکم

به استحضار می‌رساند بنا به درخواست بیش از یک‌سوم اعضاء خانه مطبوعات و رسانه استان هرمزگان در تاریخ 1/2/1400 با موضوع برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده بر اساس ماده 19 و بند 1 ماده 18 اساسنامه، پس از بررسی‌های انجام‌شده به استناد نظرسنجی الکترونیک تاریخ 23/6/1400 با دستور جلسه انتخاب هیئت‌مدیره و بازرسان به‌صورت فراخوان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان اعلام و تاریخ برگزاری انتخابات الکترونیک 21 مهر 1400 مشخص شد. درحالی‌که اعضا آماده شرکت در این انتخابات می‌شدند گویا با تلاش برخی جریان‌ها در بدنهٔ وزارتخانه و همچنین خانه مطبوعات کشور، زمینه عدم تحقق خواست رکن اصلی خانه مطبوعات یعنی مجمع عمومی فراهم آمد.

 

 خانه مطبوعات هرمزگان شایسته دریافت نشان درجه‌یک اختلاف است

باید خدمت حضرتعالی عرض کنیم که اعضای خانه مطبوعات هرمزگان در چنبره تمامیت‌خواهی تعداد قلیلی از هیئت‌مدیره گرفتار آمده است و تنها راه نجات از استبداد حاکم بر این تشکل اجرای ماده 19 اساسنامه و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با موضوع عزل سه عضو هیئت‌مدیره است که اقدامات خلاف قانون آنان دیگر برای اکثریت اعضا و همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به‌عنوان نهاد ناظر اظهر من الشمس شده است. لذا جهت استحضار حضرت‌عالی به دو نمونه از این تخلفات آشکار این گروه اشاره می‌شود.

الف: پس از اختلاف ایجادشده از سوی سه عضو یادشده، این افراد برخلاف ماده 30 اساسنامه (که جلسات هیئت‌مدیره حداقل ماهی یک‌بار برگزار می‌شود) بدون اطلاع‌رسانی قانونی و عرفی ظرف سه روز و بدون اضطراری بودن جلسات و بی‌آنکه جلسات به حدنصاب برساند، سه جلسه فوق‌العاده را برگزار و آقایان مهراب رشیدی مدیرعامل خانه و دو عضو دیگر هیات مدیره شامل زهرا شاکرمی نژاد و پدرام مجیدی را به استناد همین جلسات ساختگی عزل و برکنار می‌کنند. در همین حین استعفای چند ماه پیش یکی دیگر از اعضای هیات مدیره یعنی محمود رئیسی را می‌پذیرند تا در اقدامی غیرقانونی اعضای علی‌البدل جایگزین این افراد شوند. این در حالی است که بر اساس بند 2 ماده 18 اساسنامه تصمیم‌گیری نسبت به عزل یا قبول استعفای هیئت‌مدیره در مجمع عمومی فوق‌العاده صورت می‌گیرد و اقدام این افراد و ثبت تغییرات در اداره ثبت شرکت‌ها بدون نامهٔ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استفاده از مهر دوم که رئیس خانهٔ مطبوعات از دورهٔ مدیرعامل خود به همراه داشته، کاملاً غیرقانونی است.

ب: پس‌ازاین اقدام خلاف قانون طی نامه‌ای از اعضای علی‌البدل خواسته شد با حضور در جلسه در خصوص تعیین مدیرعامل و برخی سمت‌های هیئت‌مدیره اقدام کنند که دو عضو علی‌البدل (آقای یعقوب دبیری نژاد و سعیده دبیری نژاد) کتباً در نامه‌ای به هیئت‌مدیره اعلام کردند که در این جلسات شرکت نمی‌کنند و بر خواست اعضا کبنی بر برگزاری مجمع تأکید کردند. جالب‌تر این‌که علیرغم برگزاری پنج جلسه و عدم حضور این دو عضو علی‌البدل، همچنان عضویت این افراد در هیئت‌مدیره باقی است. چون بر اساس ماده 25 درصورتی‌که به علل استعفا، فوت یا ممنوعیت قانونی، هیئت‌مدیره از اکثریت مقرر در اساسنامه خارج شود،‌ مجمع عمومی بر اساس ماده 6 اساسنامه دعوت خواهد شد تا نسبت به تکمیل اعضای هیئت اقدام کند. با این تفاسیر بی‌راه نیست که بگوییم سه عضو تمامیت‌خواه هیئت‌مدیره با هویت مشخص از برگزاری این مجمع هراس دارند.

 

برگزاری مجمع عمومی حق مسلم اعضاست

پس از درخواست کتبی بیش از یک‌سوم اعضا در اواخر فروردین 1400 مبنی بر برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با موضوع عزل سه عضو هیئت‌مدیره، پس از ماه‌ها پیگیری نماینده ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (آقای اکبر ملکی) به هرمزگان سفر کرد و اطمینان داد که سابقه دیرینه رفاقت با یکی از اعضای هیئت‌مدیره هرگز در تصمیمات قانونی‌اش دخیل نخواهد بود و بر برگزاری مجمع تأکید کرد؛ اما گویا قدرت‌های فراقانونی اجازه اجرای مقررات را در این مجموعه نمی‌دهند.

خروجی حضور نماینده ویژه وزارتخانه در هرمزگان این شد که راستی آزمایی درخواست اعضا و تائید امضا از طریق پیامک اجرایی شود که این فرآیند نیز بر خواست اعضا مهر تائید زد. اما با تلاش همان عده قلیل هیئت‌مدیره که اتحاد رسانه‌های هرمزگان را برخلاف میل خود می‌دیدند و نمی‌خواستند خواست اعضا عملیاتی شود، صرفاً باهدف خریدن زمان از طریق روابط با کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد، نظرخواهی از طریق سامانه جامع رسانه‌های کشور را طراحی و عملی کردند که این بار به‌جای 33 درصد بیش از 46 درصد اعضا به برگزاری مجمع و انحلال هیئت‌مدیره رأی موافق دادند تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراخوان برگزاری انتخابات و مجمع عمومی را منتشر کند. بااین‌حال فرآیندی که با بیش از 8 ماه پیگیری در جریان بود با دخالت غیرقانونی و خلاف اساسنامه برخی از افراد به‌ویژه اعضای خانه مطبوعات کشور یک‌شبه متوقف شد تا ثابت شود این عده قلیل، مافیایی هستند که می‌توانند درخواست به‌حق اعضا را با دستور مقامات عالی وزارت ملغی کنند و نشان دادند که خانه مطبوعات هرمزگان به‌جای تحقق ماده یک اساسنامه شایسته دریافت نشان درجه‌یک اختلاف‌افکنی است.

 

نظرسنجی چهارباره بی‌توجهی مسلم به خواست اعضاست

بر اساس ماده شش اساسنامه مجمع عمومی عالی‌ترین رکن خانه مطبوعات است که از اجتماع اعضای حقیقی تشکیل می‌شود اما گویا اراده یکی دو عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان هرمزگان و همدستی با جریانات معلوم‌الحال بر خواست عالی‌ترین رکن این تشکل ارجحیت دارد. باکمال تأسف خبر جدیدی منتشر می‌شود که گویا برخی درصددند بازهم زمان را به نفع سه عضو هیئت‌مدیره بخرند و چهارباره بساط نظرسنجی را پهن کنند. اگر این اتفاق بی‌اعتنایی به خواست اعضا نیست پس چه می‌تواند باشد؟ ابتدا اعضا کتباً درخواست دادند، سپس گفتند پیامکی راستی آزمایی کنند، بعد افاضه فرمودند سامانه‌ای نظرسنجی شود و حالا می‌گویند این‌همه پیگیری به کنار دوباره نظرسنجی شود؟ به نظر می‌رسد قصه خانه مطبوعات هرمزگان از خط روایت داستان‌های آلفرد هیچکاک پیچیده‌تر باشد. نظرسنجی چهارباره به معنای بی‌توجهی مسلم به خواست اعضای برای برگزاری مجمع عمومی است.

آقای وزیر:

هرگز افرادی در خانه مطبوعات کشور و سه عضو هیئت‌مدیره با هویت مشخص جایگاهی بالاتر از مجمع عمومی و قانون ندارند. تردید نداریم که بنای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه حمایت غیرقانونی از سه عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات هرمزگان نیست و مدیرانی که حضرت‌عالی منصوب کرده‌ای در این بازی جناحی وارد نمی‌شوند لذا انتظار می‌رود به خواست قانونی اعضا در خصوص برگزاری مجمع فوق‌العاده بدون فوت وقت پاسخ داده شود.

به جدیت در اجرای سریع قانون امیدواریم

جناب آقای دکتر اسماعیلی

روی کار آمدن دولت فساد ستیز بارقه امیدی است در دل همه‌کسانی که به آینده روشن نظام مقدس جمهوری اسلامی دل‌بسته‌اند. برآمدن این دولت پدیداری افق تازه‌ای برای روزهای عاری از قدرت‌طلبی، توقف امضاهای طلایی و کنار رفتن مافیای زر و زور در همه بخش‌ها خاصه حوزه فرهنگ و رسانه است. اعضای خانه مطبوعات هرمزگان و فعالان رسانه‌ای استان نمی‌خواهند برخی که از دوره اول تشکیل خانه تاکنون با تخلفات آشکار هیئت‌مدیره را غصب کرده‌اند و تا به امروز متهم به عدم شفافیت مالی، عضوگیری متقلبانه، باندبازی و منفعت‌طلبی هستند، بازهم به خواسته به‌حق اعضا تن ندهند و با اتکا به پشت پرده‌ها در جهت توقف برگزاری مجمع عمومی، موجبات تحقیر و استهزا اعضا و نهاد ناظر را فراهم آوردند.

 

عدم تحقق خواست اعضا ریشه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ما فعالان رسانه‌ای استان هرمزگان در زمره معدود استان‌هایی بودیم که امیدوارانه بیانیه‌ای را در حمایت از جنابعالی و درخواست رأی اعتماد از مجلسیان امضا کردیم و برای اقدام خود توقع چشمداشتی نداشته و نداریم. تنها اجرای قانون، مفاد اساسنامه و لبیک به خواست به‌حق اعضای مجمع عمومی خانه مطبوعات هرمزگان را درخواست داریم. تعلل، سکوت و انفعال در اجرای قانون، در نظامی که با خون شهیدان عظیم الشان قدرت و اقتدار یافته جایز نیست. لطفاً اجازه ندهید عده‌ای بجای اجرای ماده 2 اساسنامه و بندهای 18 گانه آن، پرونده‌های متعدد قضایی را در شعبات مختلف دادگاه‌ها علیه فعالان رسانه هرمزگان تشکیل و با جرم انگاری زمینه هتک حرمت و شأن خبرنگاران را فراهم کنند. اجازه ندهید جایگاه خانه مطبوعات توسط اینان بیش از این خدشه‌دار شود.

  

شأن وزارت فرهنگ و ارشاد بی‌توجهی به خواست قانونی اعضا نیست

جناب آقای دکتر اسماعیلی:

خانه مطبوعات حداقل در هرمزگان سال‌های سال است که همچون اسلحه‌ای مخرب شأن اهالی رسانه را به رگبار بسته است. این تشکل حتی در مسیر چند کیلومتری اساسنامه‌اش هم حرکت نمی‌کند. اینجا خانه مطبوعات خانه انشقاق و دودستگی است و عاملان این وضعیت نیز سی سال است که در وزارت فخیمه فرهنگ و معاونت مطبوعاتی ریشه دوانده‌اند تا از این اسلحه مخرب برای قدرت‌نمایی و پرونده‌سازی بهره ببرند. تشکیل کمیته بررسی عملکرد خانه‌های مطبوعات در استان‌های مختلف خاصه هرمزگان ضرورتی انکارناپذیر است چراکه ادامه این روند موجب بدنامی تشکلی است که اهداف مقدسی برای فعالیتش طراحی و تدوین‌شده است.

    

آقای وزیر با قانون‌شکنان برخورد کنید

خواست به‌حق اعضای خانه مطبوعات استان هرمزگان بدون توجه به تلاش‌های جریان‌های خاص، بدون توجه به تحرکات شائبه دار برخی همکاران جنابعالی در وزارت فرهنگ و ارشاد در برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده است. خواهشمند است با صدور دستور اجرای قانون، بساط رفتارهای غیرقانونی و فراقانونی از مجموعه شریف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برچینید و با قانون‌شکنان به‌شدت برخورد کنید. این خواست به‌حق اعضای مجمع عمومی خانه مطبوعات هرمزگان است.

از خداوند متعال موفقیت و سربلندی جنابعالی و همکاران صادق و پاک دستتان را مسألت داریم.

با احترام

جمعی از خبرنگاران، عکاسان، گزارشگران و فعالان رسانه‌ای عضو خانه مطبوعات استان هرمزگان

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها