کارگران، خط فقر، نجومی بگیران



پس ازگذشت سه ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم و علیرغم وعده های داده شده ،نه تنها کالایی ارزان نشده بلکه گرانی افسارگسیخته هم ترمز بریده است، به طوری که روز به روزهم سفره  قشری ازمردم به ویژه کارگران و مستمندان کوچک و کوچک تر می شود.

وضعیت معیشت مردم ساعت به ساعت بغرنج تر می شود. قدرت خرید شان کاهش یافته است. این روزها کارگران زیادی برای تهیه مایحتاج ضروری زندگی درمانده اند.حقوق اندک و ناچیز این دسته ازکارگران کفاف حتی ده روززندگی  را نمی دهد.قشر کم درآمد کارگر و کارمند که زیر خط فقر زندگی می کنند این روزها حال و روز خوبی ندارند.در این روزهای سخت ،انتشار فیش حقوقی برخی از مدیران دولت سیزدهم یا همان نجومی بگیران در فضای مجازی و اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این دولت در خصوص مشکلات معیشتی وزرا و مدیران ارشد کشورجای تعجب دارد.این وزیردر پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کاهش قدرت خرید کارگران، به جای امید دادن به کارگران برای رفع مشکلات این قشر، به مشکلات دولتمردان اشاره می کند و پاسخ جالبی می دهد.او گفته وزرا و مدیران ارشد این کشور هم «از لحاظ معیشتی مشکل دارند و قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است.» او تاکید می کند:شما چرا می‌گویید کارگران، حتی کارمندان، کارفرمایان و مدیران ارشد. شرایط اقتصادی و تورمی که در سال‌های اخیر به اقتصاد کشور تحمیل شده است، رفاه همه را تحت تاثیر گذاشته و حتی در سطح مدیران ارشد هم این مسائل را داریم.»

شاید این وزیر با بیان چنین جملاتی خواسته به مردم بگوید که آنها هم در تنگنای اقتصادی قرار گرفته به طوری که دخل و خرجشان با هم همخوانی ندارد.آقای وزیر چنان ازمشکل معیشتی وزرا و مدیران ارشد سخن می گوید که ما  بپذیریم ،اختلاف حقوق یک وزیر با یک کارمند و کارگرتنها در حد چند میلیون است.اما در یک جمله باید گفت ،چنین نیست .فیش حقوقی این آقایان نشان می دهد،حقوق هر کدامشان به اندازه حقوق حداقلی ۱۰ کارگر و کارمند است.کدام وزیر و مدیر ارشدی سراغ دارید که دریافتی ماهیانه اش زیر خط فقر باشد؟ در دولت های گذشته هم انتشار فیش حقوقی نجومی بگیران سرو صدای زیادی در کشور به پا کرد اما هرگز به سامان نرسید.همه مردم خوب می دانند که شکاف طبقاتی در کشور وجود دارد و مدیران ارشد و وزرا حقوق آن چنانی می گیرند که هرگز با حقوق  کارگران و بسیاری از کارمندان قابل مقایسه نسیت. اینکه یک وزیردولت مردمی ، با حقوق آن چنانی و چنین اظهاراتی از زندگی سخت خود  بگوید برای افرادی که درآمدشان ازخط فقر عبورنمی کند به یک شوخی می ماند.

نگاهی کوتاه به آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد، در حال حاضر طبق آخرین بررسی‌ها مبلغ سبد هزینه‌های خانوار به ۱۱ میلیون تومان رسیده است یعنی نسبت به زمانی که دستمزد ۱۴۰۰ تعیین شد افزایش ۴ میلیون تومانی داشته در حالی که دستمزد کارگران همان ۴ میلیون ۲۰۰ هزار تومان باقی مانده است و فعلا خبری هم از افزایش مجدد دستمزد نیست واین مبلغ تنها کفاف ۳۰ درصد از خرج و مخارج کارگران را می‌دهد . به بیان دیگر کارگران با حقوقی که دریافت می‌کنند می‌توانند ۱۰ روز از ماه را سر کنند.این شرایط باعث شده کارگران برخی مواد غذایی ضروری را از سفره های خود حذف کنند. این قشرحتی به تفریح، سفر و آموزش فکر نمی‌کنند و آن‌ها را از زندگی خود کنار گذاشته‌اند.بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی( همان وزارتخانه ای که وزیرش ، از روزگار سختش می گوید!) تا سال گذشته ۲۶ میلیون نفر از جمعیت ۸۴ میلیونی کشور در فقر مطلق زندگی می‌کنند بر این اساس اگر میانگین ۳.۲۴ برای هر بعد خانوار در نظر گرفته شود برآورد می‌شود حدود ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر زندگی می‌کنند.همه انتظار دارند تصمیم گیران به ویژه آقای وزیر کار ،بیشتر به فکر بهبود وضعیت معیشت کارگران باشند تا نشان دادن وضعیت مشکلات دولتمردان، چرا که چشم و گوش مردم از این حرف ها پراست. 

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها