معیشت مردم بیش از اینکه از خارج در محاصره باشد در داخل گیر است


نویسنده: صبح ساحل

معاون اقتصادی رئیس جمهور در حاشیه بازدید از بندرشهید رجایی با بیان اینکه دو هدف در سفر من است یکی اینکه آقای رئیس جمهور فرمودند در ادامه سفر آقای مخبر به بندرعباس بیایم که امور زلزله زدگان فین را پیگیری کنم، گفت: هدف دوم مسائل اقتصادی استان هرمزگان است. یکی از کانون های اصلی ورود و خروج کالا، واردات و صادرات، تخلیه و بارگیری کالاهای وارداتی در بندرشهید رجایی است، ۸۱ درصد کل کالاهایی که توسط کانتینر حمل می شود از این بندر وارد کشور می شود. ۵۰ درصد کالاهای غیرنفتی از همین بندر صادرات و واردات صورت می‌گیرد.

          

به گزارش صبح ساحل، محسن رضایی با اشاره به اینکه بندرشهید رجایی نقش کلیدی در اقتصاد ملی ما ایفا می‌کند، افزود: اینجا دوستان ما در حال برنامه ریزی برای گسترش و توسعه این بندر هستند. ضمن اینکه مشکلاتی در اینجا از جمله اموال تملیکی وجود دارد.

وی اضافه کرد: چیزی نزدیک به ۹ هزار کانتیتر که ۱۰۰ هزار تن کالا را شامل می شود، یعنی اگر به هر خانوار ایرانی بخواهیم این رو تقسیم کنیم چیزی حدود ۵ کیلو کالا الان اینجا دپو شده و بلاتکلیف است. از این مسائل در کشور ما فراوان وجود دارد یعنی آن زنجیره تولید ثروت یا تولید درآمد، زنجیره معیشت مردم بیش از اینکه از خارج در محاصره باشد در داخل با تحریم های داخلی_اقتصادی درگیر است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: روابطی که بین ادارات وجود دارد، زمانی که کالایی می آید به جای اینکه‌ حمل یکسره شود و برود برای مصرف اینجا ممکن است هفته ها روزها و ماه ها اینجا بماند.این از مسائلی است که ارتباط با داخل دارد و‌ به نحوه ی مدیریت اقتصادی کشور بازمی‌گردد.

رضایی با تاکید بر اینکه وظیفه‌ی ما این است که در این سفرها، بیایم این گره ها را در عمل ببینیم، اظهار کرد: و در نهایت باید این گره ها را با دست کارشناسان و جوانان کشور باز کنیم تا زندگی مردم بهتر شود.

رضایی افزود: ما در این زنجیره تولید ثروت که سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت است یا این زنجیره رفاه، آسایش و معیشت مردم که سرمایه گذاری، تولید و تجارت است؛ در هر سه قسمت مشکلاتی را داریم.
معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: ما به دنبال این هستیم که این گره ها را برداریم تا درامد و اشتغال مردم بیشتر شود.


این موانع در تهران قابل حل نیست و شهر به شهر و استان به استان مسئولان کشور باید حرکت کنند و انچه که روی زمین مانده؛ از مردم، تجار، سرمایه گذاران و کارآفرینان که با مشکل روبه‌رو هستند؛ موانع، سدها و تحریم های داخلی را بردارند.

وی با بیان اینکه سیاست ما این است که حمل کالا را یکسره کنیم، گفت: یعنی به محض اینکه کشتی‌ وارد بندرگاه می شود بلافاصله به اسکله بیاید، روند تخلیه و بارگیری انجام شود و به مصرف برسد. رضایی عنوان کرد: خیلی از کانتینرهایی که اینجا معطل می‌مانند اجاره‌ای هستند و باید به ازای هرروز ماندن آنها به کشورهای خارجی دلار بدهیم، بنابراین چرا باید اینگونه باشد. علاوه بر این هرروزی که برخی کالاها می‌ماند یک درصد به قیمت تمام شده‌شان اضافه می‌شود. یک بخشی از تورم مربوط به همین حمل و نقل کالا است، این هرچی روان‌تر شود تورم پایین‌تر می‌آید.
معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: هرچه عرضه کالا بیشتر می‌شود، خود به خود روی تورم هم اثر دارد. بنابراین سیاست دولت این است که حمل و نقل یکسره شود.
   
بورس‌ را دستوری‌ نمی‌توان مدیریت کرد

رضایی درباره مسائل بازار بورس گفت: در مسئله‌ی بورس وزارت اقتصاد مسئول شده که چند کار اساسی انجام دهد. اول برای سهامداران خرد یک کانونی ایجاد کند که اینها در هئیت مدیره و مدیریت بورس موثر باشند چون بالای ۸۰ درصد سهام داران بورس سهامداران خرد هستند. اینها باید در اداره بورس نقش پیدا کنند. قرار شده است یک کانون از سهامداران خرد درست شود و نمایندگانی در هیئت مدیره داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه بورس‌را به صورت دستوری نمی‌توان اداره کرد، گفت: هرگونه دخالت دستوری دولت ممکن است به صورت مقطعی بورس را درست کند اما در دراز مدت آسیب زا است. اینجا هم قرار شده است که یک سری عوامل موثر مثل بازارگردان‌ها آنهایی که بسته‌های بورسی را تعیین می‌کنند، خود دامنه نوسان بورس را در ماه های آینده اصلاحاتی انجام شود. روند بهتر خواهد شد.

      

 

معیشت مردم بیش از اینکه از خارج در محاصره باشد در داخل گیر است

معیشت مردم بیش از اینکه از خارج در محاصره باشد در داخل گیر است

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها