معاون اقتصادی رئیس جمهور:

ضرورت تفویض اختیار بیشتر به استان‌ها؛ایران اسلامی آماده یک جهش بزرگ اقتصادی است



معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: ملت ایران انصافا کارنامه بزرگی در دفاع مقدس از خود نشان داد و امروز هم به خصوص طی سه سال اخیر با وجود محاصره اقتصادی و شیوع کرونا، سخت ترین آزمایش را ملت ایران پشت سر گذاشت و امروز آماده یک جهش بزرگ اقتصادی است.
به گزارش صبح ساحل، «محسن رضایی»، معاون اقتصادی رئیس جمهور در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هرمزگان، با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، قدرت های بین‌المللی از پیشرفت ایران اسلامی نگران بوده‌اند، گفت: آن‌ها نگران این هستند که اگر انقلاب اسلامی بتواند ایران را به کشوری پیشرفته تبدیل کند، منافع آن‌ها به خطر می‌افتد و لذا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند اگر بتوانند با زور و اگر نتوانند با تحریم جلوی ایران نوظهور را در منطقه بگیرند و مانع شکل گیری ایران قدرتمند و پیشرفته بشوند و بر این اساس جنگ و ترورها را ایجاد کردند و وقتی از این طریق نتوانستند به سراغ تحریم‌های اقتصادی آمدند.
وی ادامه داد: ملت ایران انصافا کارنامه بزرگی در دفاع مقدس از خود نشان داد و امروز هم به خصوص طی سه سال اخیر با وجود محاصره اقتصادی و شیوع کرونا، سخت ترین آزمایش را ملت ایران پشت سر گذاشت و امروز آماده یک جهش بزرگ اقتصادی است.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه کارآفرینان، بسیجیان و رزمندگان عرصه جنگ اقتصادی هستند، افزود: کارآفرینان و بخش خصوصی پیشران موفقیت در این زمینه هستند و باید سدها و موانع را بشکنند و به جلو بروند تا ایران به آرزوهای تاریخی خود برسد.
رضایی اضافه کرد: امروز فرصت خوبی در کشور وجود دارد و از یک نظام قدرتمند با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین دولت مردمی و انقلابی برخوردار هستیم و زمان این جهش و بسیج ملی فرارسیده و نیاز به عزم و اراده ملی در عرصه اقتصاد داریم که در ابتدا باید از دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه شکل بگیرد. وی گفت: باید دست به دست هم دهیم تا خیزش بزرگ و جهاد آرمانی ملت ایران شکل بگیرد و ایران به مجد و عظمت خود برسد و با توجه به اینکه در سیاست، امنیت و دفاع به اقتدار رسیده‌ایم، در پیشرفت کشور هم باید به مجد و عظمت برسیم.
معاون اقتصادی رئیس جمهور، توجه جدی به تقویت کارآفرینان و بخش خصوصی را برای مردم و کشور بسیار مهم دانست و بیان داشت: این امر اشتغال، رفاه و آسایش را برای مردم به وجود می‌آورد و ایران را به جایگاه واقعی خود در اقتصاد بین‌الملل می‌رساند و ما وظیفه داریم از بخش خصوصی حمایت کنیم و حمایت خواهیم کرد. رضایی با تاکید بر پیگیری مسائل مهم مطرح شده در این نشست با کمک و تلاش استاندار هرمزگان، خاطرنشان کرد: مهندس دوستی استاندار هرمزگان از افراد موفق در اقتصاد کشور و فردی اجرایی، عملیاتی، دلسوز و مردمی است و با تلاش و کمک استاندار هرمزگان، یکسری مشکلات در استان قابل حل است که از جمله آن تسهیل محیط کسب و کار است و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان اختیارات بالایی دارد و می تواند خیلی از مشکلات را حل کند. وی اضافه کرد: یکسری از مشکلات مربوط به اصلاح آیین نامه ها و همچنین نوشتن آیین نامه برای ماده های قانونی است که ما آن را پیگیری خواهیم کرد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: اصلاح قوانین در ستاد تسهیل استان نیز می تواند مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به اینکه قانون بودجه سال 1401 در حال تدوین است، بخشی از قوانین را می توانیم در آن اصلاح کنیم. رضایی خاطرنشان کرد: مسائل مطرح شده توسط بخش خصوصی در این نشست بسیار مهم است و نگاه ما به کارآفرینان همچون رزمندگان دفاع مقدس است که می خواهند ایران را از جنگ اقتصادی سربلند بیرون بیاورند و وظیفه داریم این بخش را حمایت و تقویت کنیم. وی با اشاره به لزوم بازنگری و تدوین طرح توسعه اقتصادی استان هرمزگان با کمک و مشارکت بخش های مختلف، عنوان کرد: باید روی محورهایی تمرکز داشته باشیم که می‌تواند موجب جهش شود و با سایر بخش ها هم پیوندی داشته باشد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: ایجاد ارزش افزوده و زنجیره های ارزش موجب چند برابر شدن درآمدها می‌شود و این امر پیرامون هدف گذاری های استانی و ملی بسیار مهم است و در طرح توسعه اقتصادی استان هرمزگان باید پیوندها و زنجیره های ارزش و تخصیص درست منابع مورد توجه قرار گیرد. رضایی با اشاره به ظرفیت‌های هرمزگان در زمینه صادرات، بیان داشت: این استان نه تنها باید صادرات استانی داشته باشد، بلکه به صادرات ملی هم باید کمک کند و استان هرمزگان علاوه بر نقش تجاری برای تولیدات استان، نقش تجاری و صادراتی برای اقتصاد ملی کشور هم بر عهده دارد و تجارت و صادرات می‌تواند مهم‌ترین فعالیت در بنادر و دیگر ظرفیت‌های حمل و نقلی این استان باشد. وی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن حمل یکسره کالا از کشتی های تجاری، اظهار داشت: برای این مهم همه مراحل باید با نزدیک شدن کشتی های تجاری به بنادر آماده باشند و در سامانه عملیاتی و فعالیت قرار گیرند تا در بنادر نشت کالا نداشته باشیم.
معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: هر یک روز تاخیر در حمل و بارگیری برخی کالاها موجب افزایش یک درصدی قیمت تمام شده آن کالا می‌شود و این نشان می‌دهد که بخشی از تورم هم مربوط به حمل و نقل است و اگر این روند درست شود در کاهش تورم موثر است، نقدینگی یک عامل اصلی در تورم محسوب می‌شود اما عوامل دیگر هم در تورم موثرند. رضایی با بیان اینکه نیازمند تفویض اختیارات بیشتر به استان ها هستیم و این موضوع باید جدی گرفته شود، گفت: در برنامه توسعه اقتصادی استان هرمزگان، با توجه به نقش های استانی و ملی، اختیارات مورد نیاز در استان نیز مطرح و پیشنهاد شود.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها