آخرین وضعیت تامین کالاهای اساسی در کشور؛

واردات بیش از ۴۰۰ هزار تن برنج/ خشکسالی تولید برنج ایرانی را ۲۰ درصد کاهش داد



۴۳۸ هزار و ۳۰۰ تن برنج در دو هفته اخیر برای واردات به کشور ثبت سفارش شده است و شکر، روغن و برنج با نرخ تعزیراتی به صورت هوشمند از هفته آینده به صورت هوشمند توزیع می‌شود.

به گزارش صبح ساحل، بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی با توجه به برآورد معاونت امور زراعت مبنی بر تولید دو میلیون تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در سال جاری، احتمالاً برای تأمین مابقی نیاز کشور حدود یک میلیون تن برنج باید وارد شود. نیاز سالانه کشور به برنج بر اساس برآوردهای صورت گرفته سه میلیون تا ۳.۲ میلیون تن عنوان است. واردات برنج در فصل برداشت برنج داخلی از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه ممنوع است، اما در مابقی سال برنج بر اساس نیاز کشور وارد می‌شود.

از ابتدای امسال تا ۲۲ آبان ماه نزدیک به ۶۶۰ هزار تن برنج از گمرکات کشور ترخیص شده که عمده این واردات از کشور هند و بخشی هم از پاکستان و با ارز نیمایی صورت گرفته است.

از ابتدای امسال تا ۲۲ آبان ماه ۱۰ هزار و ۵۵۴ تن گوشت گوساله و ۳۶ هزار و ۸۰۰ تن گوشت مرغ از گمرک ترخیص شده است. در حوزه تولید تخم مرغ مشکلی نداریم، اما برای تنظیم بازار مجوز افزایش واردات ماهانه ۱۵ هزار تن به تناسب نیاز جامعه تا پایان سال جاری صادر شده که ۱۸۰۰ تن آن تاکنون وارد شده است و اگر نیاز باشد واردات ادامه خواهد یافت. هر شانه تخم مرغ در میادین تره بار با قیمت ۴۳ هزار تومان عرضه می‌شود و تقریباً از هفته پیش، عرضه این محصول با همین قیمت در واحدهای صنفی نیز آغاز شده است.

قیمت دام و علوفه نسبت به سال قبل چقدر تغییر کرده است؟

بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران در تابستان ۱۴۰۰ متوسط قیمت فروش یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده در کل کشور ۵۲ هزار و ۵۷۲ تومان بوده که قیمت فروش این محصول نسبت به تابستان ١٣٩٩، ۲۹ درصد افزایش قیمت داشته است.

همچنین در این بازه زمانی متوسط قیمت فروش یک کیلوگرم گاو پرواری زنده در کل کشور برابر ٥١ هزار و ٢٩٠ تومان بوده است. که قیمت فروش این محصول نسبت به تابستان ١٣٩٩، معادل ۶۶.۱ درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ قیمت فروش یک کیلوگرم پشم گوسفند (شسته نشده) در کل کشور ۸,۱۲۲ تومان بوده که قیمت فروش این محصول نسبت به تابستان ١٣٩٩، معادل ۱۴.۴ درصد افزایش داشته است. همچنین قیمت فروش یک کیلوگرم شیر گوسفند چرخ نشده در کل کشور در تابستان ۱۴۰۰، ۱۲ هزار و ٩٢٨ تومان و متوسط قیمت فروش یک کیلوگرم شیر گاو در کل کشور ۵,۷۵۹ تومان بوده که قیمت فروش این محصولات نسبت به تابستان ١٣٩٩ به ترتیب ۴۶.۳ درصد و ۱۰۰.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
از آن طرف در بخش محصولات علوفه‌ای در سه ماهه دوم ۱۴۰۰، قیمت فروش یک کیلوگرم کاه در کل کشور برابر ۲,۸۲۷ تومان و یک کیلوگرم یونجه نیز ۴,۵۴۵ تومان بوده است که قیمت فروش این محصولات نسبت به تابستان سال قبل به ترتیب ۲۱۹.۳ درصد و ۹۱.۳ درصد افزایش داشته است.

مدیریت بازار مرغ و تخم مرغ توسط دولت

«سید جواد ساداتی نژاد»، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تمرکز ما در ماه‌های اول آغاز به کار دولت تأمین امنیت غذایی و تلاش برای ساماندهی بازار اقلام اصلی از جمله مرغ و تخم‌مرغ بوده است، گفت: در این راستا توانستیم بازار مرغ و تخم مرغ را به گونه‌ای مدیریت کنیم که از روزهای آینده تا پایان سال شرایط مطلوبی در این بخش‌ها را شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: برای تأمین اقلام مورد نیاز شب عید و بعد از آن ماه رمضان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و همچنین بسترسازی برای کشت قراردادی، خرید دام مازاد روستاییان و عشایر و سند دار کردن اراضی کشاورزی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

توزیع هوشمند شکر، روغن و برنج

وزیر جهاد کشاورزی افزود: از هفته آینده شکر، روغن و برنج نیز با قیمت‌های تعزیراتی به اقلام توزیع هوشمند درب منازل اضافه خواهند شد. هرچه از سامانه هوشمند بیشتر استفاده کنیم دست واسطه‌ها در این بین کم خواهد شد. همچنین برای میوه شب عید هم قصد داریم از توزیع هوشمند استفاده کنیم.

توزیع هوشمند مرغ گرم از هفته آینده

وی در خصوص توزیع مرغ منجمد در بازار گفت: سه ماه است که دولت را تحویل گرفته ایم. آنچه را که در بازار می‌بینید برنامه‌ریزی سه ماهه نیست بلکه مربوط به قبل است. ما با کمبود تولید مواجه بودیم و برای رفع آن مرغ منجمد توزیع شد. این مرغ‌ها از کیفیت خوبی برخوردار بودند. تلاش می‌کنیم از هفته آینده توزیع هوشمند مرغ گرم را در تهران شروع کنیم.
وی در پایان در خصوص افزایش قیمت برنج نیز گفت: به دلیل خشکسالی تولید برنج ایرانی ۲۰ درصد کاهش داشته است وقتی محصولی کمتر تولید شود طبیعتاً قیمت آن افزایش می‌یابد در برنج خارجی نیز هیچ محدودیتی در میزان عرضه به بازار نداشتیم.
منبع: ایمنا
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها