«پراید» صادر کن «پرادو» وارد کن



پس ازماه‌ها بحث و جدل آقایان مسئول و تصمیم‌گیر درباره‌ی چگونگی واردات خودرو، بالاخره طرح ساماندهی واردات خودرو که چندین‌بار از مجلس تا شورای نگهبان دست به دست شده بود و در نهایت با ایرادات شورای نگهبان، مجمع تشخیص‌ مصلحت‌نظام و مرکز پژوهش‌های مجلس، به کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعاده شده بود، پس از رفع ابهامات و تصویب در صحن علنی مجلس برای تأیید نهایی و ابلاغ به شورای نگهبان ارسال شد. در صورت تأیید نهایی این مصوبه، در شورای نگهبان، از این پس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو اقدام کند. تصویب این طرح هم‌چون طرح‌های دیگر با موضع‌گیری افراد مخالف و موافق همراه بود. مخالفان طرح معتقدند، این نوع واردات خودرو منجر به تقاضای ارز و البته رانت برای واردکنندگان خاص می‌شود. این در حالی است که نمایندگان مجلس بر این باورند؛ مجلس به ‌دنبال شکست انحصار خودروسازان داخلی بدون خروج ارز از کشور است. هدف مجلس ایجاد رقابت سالم در خودروسازی است. برنامه‌ریزی شده خودروهای بالای ۱۵ هزار دلار وارد شوند تا به صنعت خودروی داخلی آسیب نرسد. اما در حالی که انتظار می‌رفت با تصویب این طرح خودرو ارزان شود اما بازار بی‌اعتنا به این طرح دوباره ترمز برید. هرچند دولتمردان از مدت‌ها پیش وعده‌ی کاهش قیمت خودرو را دادند، اما به دلیل ابهام در اجرای طرح واردات خودرو (به ویژه در خصوص چگونگی تامین ارز منشاء خارجی) و هم‌چنین آینده‌ی مذاکرات، قیمت خودرو با رکود تورمی همراه شده است.
«علی جدی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با خوش‌بینی از تاثیر واردات خودرو بر قیمت‌های بازار می‌گوید: «خودروهای خارجی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش قیمت می‌خورند. خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی ۲.۵ میلیارد تومان فروخته می‌شود و قیمت‌ها حدود ۷ برابر غیرواقعی است. قیمت خودروهای داخلی هم متعادل می‌شود و حداقل قیمت‌ها بیشتر از این افزایش نمی‌یابد و قیمت خودرو در بازار به کارخانه نزدیک می‌شود».
او تاکید می‌کند: «در حال حاضر میلیاردها دلار صادرات داریم و قطعه‌سازان داخلی به برندهای خارجی و اروپایی صادرات انجام می‌دهند؛ حتی برخی از شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه قطعه‌سازی و نیرو محرکه به کشور آلمان و شرکت‌هایی همچون «بنز و بی‌ام‌و» صادرات انجام می‌دهند. او معتقد است: شاید خودرو نتوانیم صادر کنیم اما در صادرات قطعه، خدمات فنی مهندسی مربوط به نیرومحرکه مشکلی نخواهیم داشت، حتی صادرات قطعات مربوط به کشتی‌سازی و تجهیزات کشاورزی نیز شامل می‌شود. به طور کلی بیشتر صادرات مجموعه‌ی نیرومحرکه مورد نظر این قانون است. این نماینده‌ی مجلس تاکید می‌کند: اگر این طرح به قانون تبدیل شود و وزیر اجرا نکند به مجلس احضار می‌شود. مجلس آبروی خود را از سر راه پیدا نکرده که قانون تصویب کند و وزیر تصمیم بگیرد که اجرا نکند».
نکته‌ی مهم وعجیب در صحبت‌های این نماینده‌ی مجلس؛ صادرات قطعه‌سازان داخلی به برندهای خارجی و اروپایی همچون «بنز و بی‌ام‌و» است. تاکنون به یاد نداریم که خودروسازان مطرح دنیا قطعه‌ای تولید شده در ایران را بر روی خودرویی با برند «بنز و بی‌ام‌و» نصب کرده باشند. مگر می‌شود یک قطعه‌ساز ایرانی چنین موفقیتی کسب کرده باشد و ملتی از آن بی‌خبر باشد؟ این شرکت‌ها که آقای نماینده از آنها بدون ذکر نام یاد می‌کند، تا الان کجا بودند که حرفی از آنها نبود؟ چرا باید بعد از این همه سال برای نخستین‌بار از زبان یک نماینده‌ی مجلس بشنویم به شرکت‌های «بنز و بی‌ام‌و» که معتبرترین شرکت‌های خودروسازی جهان هستند، قطعه صادر می‌کنیم؟ اگر چنین است و ما توان رقابت با برندهای معتبر دنیا را داریم، چرا خودروسازان داخلی، کیفیت خودروهای تولیدی خود را ارتقا نمی‌دهند؟ کاش این نماینده‌ی مردم در خانه‌ی ملت به صورت شفاف می‌گفت در گذشته چه شرکت‌هایی، چه قطعاتی به «بنز و بی‌ام‌و» صادر کرده و هم اکنون نیز مشغول صادرات هستند، تا نه تنها مردم بلکه مردم جهان با این شرکت‌ها آشنا شوند. چرا همین شرکت‌ها، قطعاتی باکیفیت را برای تولیدات داخلی کشور خودمان نمی‌سازند که مردم مجبور نباشند جان و مال‌شان را پای ارابه‌های مرگ بگذارند؟
آمار بالای مرگ‌ومیر در جاده‌های کشور نشان می‌دهد کیفیت پایین خودروهای تولید داخل سهمی در این آمارها دارند. از سویی دیگر شنیده می‌شود کشورهای همسایه هم واردات خودروی ایرانی را به کشورشان ممنوع کرده‌اند، این تصمیم یعنی خودروی ایرانی در بازار جهانی خریدار ندارد. به نظر می‌رسد با وجود تحریم‌ها صادرات خودرو و قطعات آن سخت باشد.
اگر اظهارات «جدی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس را جدی بگیریم که معتقد است: «ما رانت خاصی برای کسی در نظر نگرفته‌ایم هر کسی بتواند صادرات انجام دهد، می‌تواند خودرو وارد کند»، باید خیلی خوشحال باشیم که هر ایرانی می‌تواند با صادرات هر نوع خودرویی حتی «پراید»، «پرادو» وارد کشور کند. البته نکته‌ی مهمی که بیشتر به شوخی می ماند تا واقعیت!!!

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها