رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مطرح کرد:

هرمزگان در معرض خطر شیوع «امیکرون»



رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان  در نشست خبری اینترنتی به این پشه اشاره‌ای داشت که پشه آئدس بیماری جدید و ناشناخته‌ای نیست اما باید در مواجهه با آن فعالانه عمل کنیم تا فرصت برای رشد پیدا نکند و مردم آلوده به آن نشوند. دکتر حسین فرشیدی بابیان اینکه تاکنون در این رابطه بیمار مشکوکی به مراکز درمانی بندرعباس مراجعه نکرده است افزود: بیماری منتقلِ از پشه آئدس جدید نیست و آثار و عوارض آن سال‌هاست که شناخته‌شده است، امکان سرایت بیماری منتقله از پشه آئدس در کشور وجود دارد. وی  اضافه کرد: در حال حاضر پشه‌های بالغ باید از بین بروند و تا شعاع یک کیلومتری مکانی که پشه آنجا رؤیت شده ضدعفونی شود. وی شعاع پروازی این پشه را محدود ذکر و عنوان کرد و یادآور شد: مهم‌ترین و اولین برنامه برای کنترل این بیماری به سازی محیط‌ها است و حتی در ایتالیا و اروپا نیز این پشه دیده‌شده است. باید جلوی تخم‌گذاری این پشه را از طریق ناامن کردن محیط‌های زندگی‌اش بگیریم و از طرف دیگر بااطلاع رسانی مستمر ضمن مه پاشی و سم‌پاشی، مردم را نسبت به آن آگاه کنیم. دکتر فرشیدی تأکید کرد: حساسیت ما به خاطر این است که باید وجود و یا عدم وجود ویروس در کشور رسمیت پیدا کند که بدانیم آیا جز ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا که در معرض خطر هم پشه و هم بیماری هستند قرار داریم یا نه. وی از شناخته شدن پشه آئدس در پاکستان و عمان و ثابت شدن توسط بهداشت جهانی خبر داد و افزود: پس باید دقت داشته باشیم که امکان سرایت در کشور وجود دارد. دکتر فرشیدی از تحت شعاع قرار گرفتن بسیاری از فعالیت‌ها ناشی از این گونه پشه و بیماری‌های ناقل سخن گفت و ادامه داد: وجود این بیماری قطعاً در تصمیم شرکت‌هایی که علاقه دارند در کشورمان سرمایه‌گذاری کنند تأثیر دارد و همچنین هزینه‌هایی را برای مردم تحمیل می‌کند. وی آب راکد را مهم‌ترین کانون فعالیت این پشه اعلام کرد و اظهار داشت: البته ما هنوز موردی از انتقال بیماری از این پشه به انسان در استان نداشته‌ایم و تیم‌های حشره‌شناسی ما به‌طور مستمر در حال رصد فضا برای شکار این پشه پس از انجام اقدامات کنترلی هستند.
    

هرمزگان در معرض خطر شیوع امیکرون
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در ادامه سخنان به سویه جدید کرونا به نام امیکرون پرداخت. این ویروس نوع جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده است و مقامات این کشور می‌گویند که این نوع بسیار نگران‌کننده است. سویه جدید که ابتدا B, ۱.۱.۵۲۹ نامیده شد، توسط سازمان جهانی بهداشت، نوع Omicron نام گرفت. این ویروس تاکنون در ۲۰ کشور مشاهده‌شده است. دکتر فرشیدی گفت: احتمال گسترش ویروس اُمیکرون در همه جای دنیا وجود دارد و مهم‌ترین مسئله برای مقابله با هر نوع جهشی، تزریق واکسن و استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری و واکسن است. وی هرمزگان را در معرض خطر این ویروس برشمرد و افزود: استان به دلیل تردد و تعامل با دنیا و وجود پرواز و ترددهای بندری و بین‌المللی و ... در معرض خطر بیشتری نسبت به ابتلا به سویه‌های جدید بیماری کرونا است به همین علت می‌خواهیم پیاده شدن خدمه از کشتی را در بنادر استان محدود کنیم تا امکان سرایت بیماری‌های ویروسی را مهار کنیم. دکتر فرشیدی این را هم گفت که شدت سرایت این ویروس هنوز سنجیده نشده ولی به‌احتمال زیاد از سویه دلتا بیشتر است.
  
 کووید به‌زودی، رفتنی نیست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با تأکید بر اینکه کووید-۱۹ ماندگار است گفت: برای سال‌ها بیماری کرونا وجود خواهد داشت و استفاده از ماسک ادامه دارد. دکتر فرشیدی از مرگ یک نفربر اثر آنفلوانزا در سال جاری خبر داد و در خصوص واکسیناسیون گفت: نزدیک 4 هزار نفر از هرمزگانی‌ها در حوزه جنوبی خلیج‌فارس واکسن زده‌اند و در حال شناسایی و لحاظ کردن آمار آن‌ها در پوشش واکسیناسیون هستیم تا بتوانیم رقم دقیقی اعلام کنیم. وی پوشش واکسیناسیون کرونا در هرمزگان در وضعیت خوبی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل تجلیل وزیر بهداشت در مراسم ویژه تجلیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر کشور در حوزه کرونا که هرمزگان نیز در آن تجلیل شد، پوشش بالای واکسیناسیون در استان بود و حاصل همکاری همه دستگاه‌ها و اطلاع‌رسانی خوب صداوسیما و جراید و رسانه‌های استان بوده است.
   
 آسیب دیدن 35 خانه بهداشت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان به زلزله اخیر گریزی داشت و از آسیب دیدن 35 مرکز خانه بهداشت خبر داد. دکتر فرشیدی گفت: در زلزله فین در حوزه بهداشت و درمان، برخی خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های 115 ما در این زلزله آسیب دید. خانه بهداشت و خانه زیست همکاران ماترک برداشتند و 35 مرکز خانه بهداشت و مراکز 115 باید از نوساخته شوند. در ساختمان‌های جدیدالاحداث مشکل خاصی نداشته‌ایم. وی به بررسی وضعیت آب و دسترسی مردم به آب سالم، کنترل بیماری‌های عفونی و کنترل وضعیت کرونا در منطقه زلزله‌زده فین پرداخت و گفت: تست کرونا نیز از تمامی مراجعان مشکوک صورت گرفت و طغیان بیماری خاصی در این منطقه نداریم. دکتر فرشیدی افزود: سرد بودن هوا در شب‌ها در مناطق زلزله‌زده احتمال بیماری سرماخوردگی را افزایش داده و از سویی به دلیل بیرون خوابیدن مردم، گزش‌هایی نیز گزارش‌شده که سرم ضد عقرب و ضد مار را به منطقه منتقل کرده‌ایم تا جان مردم در معرض آسیب قرار نگیرد.
   
 در شرق و غرب هرمزگان به دانشگاه علوم پزشکی نیاز داریم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان بابیان اینکه تلاش بر این است بخش‌هایی از بیمارستان جنرال 260 تختخوابی نفت خلیج‌فارس تا پایان امسال وارد چرخه خدمت شود تا فشار بر بیمارستان شهید محمدی کمتر شود گفت: این بیمارستان تا ۳ سال آینده نمی‌توان توقع داشت به بهره‌برداری برسد، اما با رایزنی‌هایی که با مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس انجام گرفت، که بخش‌هایی از آن تا پایان امسال وارد مدار خدمت به مردم می‌شود. دکتر فرشیدی در ادامه اشاره‌ای به منطقه مکران و ایجاد دانشگاه مستقل علوم پزشکی داشت و تصریح کرد: در شرق و غرب هرمزگان به دانشگاه علوم پزشکی نیاز داریم و پیشنهاد‌هایی نیز در این زمینه وجود داشته است اما اگر استقرار کانون جمعیتی جدیدی در منطقه مکران در برنامه‌ریزی‌ها وجود دارد، می‌بایست حتماً دانشگاه علوم پزشکی شرق استان جدی گرفته شود.

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها