پیشنهاد حذف «مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی» در طرح صیانت



رییس کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی از پیشنهاد حذف «بند مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی» در نسخه جدید این طرح خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از انتخاب، «رضا تقی‌پور انوری»، نماینده مجلس گفته حذف بند «مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی» در نسخه جدید طرح صیانت پیشنهاد شده است. رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در یک نشست خبری اعلام کرده آخرین به‌روز رسانی این طرح، دهم آذر ماه امسال انجام شده و گاهی اوقات، هجمه‌ها و انتقادها مربوط به نسخه تیرماه است که بسیاری از ماده‌های آن حذف شده است.

بر اساس گزارش‌ رئیس کمیسیون مشترک طرح مشهور به صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، تغییرهایی در محتوای آن ایجاد شده است. در نسخه اول طرح صیانت، «خدمات پایه کاربردی اثرگذار خارجی» در صورت معرفی نشدن نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون عالی تنظیم‌گر مقررات، مسدود و فیلتر می‌شدند اما تقی‌پور گفته «پیشتر در نسخه قدیم طرح، مسدودسازی برخی خدمات پرکاربرد مانند صفحه گوگل در داخل کشور را پیشنهاد داده بودند که در نسخه جدید حذف شده است.»

کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اجازه صدور مسدودسازی خدمات فضای مجازی را در پیش‌نویس جدید طرح حمایت از حقوق کاربران ندارد که تقی‌پور علت اعمال این پیشنهاد در طرح را «رفع نگرانی کسب‌وکارهای دیجیتالی» اعلام کرده است. به گفته رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت، اپراتورها در نسخه کنونی می‌توانند شکایتشان به تصمیم‌های تنظیم‌گر را به کمیسیون عالی ارائه دهند و احتمال تجدید نظر در تصمیم تنظیم‌گرها اضافه شده است. در جدیدترین متن طرح  حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی نام کاربری به عنوان حق مالکیت و حق دیجیتالی به رسمیت شناخته شده و کمیسیون عالی ناظر بر آن خواهد بود. تقی‌پور در این باره توضیح داده که اگر فردی در یک پیام‌رسان نام کاربری دارد، این نام به عنوان دارایی دیجیتال او در سایر پیام‌رسان‌های اجتماعی به رسمیت شناخته می‌شود.

به علاوه جایگزینی «حساب حمایت از خدمات کاربردی» به جای صندوق حمایت از خدمات پایه کاربردی پیشنهاد جدیدی است که رئیس کمیسیون مشترک این طرح گفته در صورت تصویب آن، باید ردیف بودجه مستقل داشته باشد. تقی‌پور اضافه کرده که ماده مربوط به «گیت‌وی»‌ در کمیته مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون مشترک در حال تعیین تکلیف قرار دارد و شفاف‌سازی خدمات پایه کاربردی و افزایش اختیارات وزارت ارتباطات در محتوای جدید اضافه شده است. نمایندگان مجلس یازدهم با هدف قانون‌مند کردن فعالیت در طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی را تابستان امسال با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون مشترکی متشکل از نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی و ویژه فرستادند. این اتفاق با مخالفت برخی نمایندگان و ارائه درخواست بررسی عادی طرح مواجه شد اما، نوزدهم مرداد ماه صحن علنی مجلس با ۱۳۰ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از ۲۶۲ نماینده حاضر، با لغو تقاضای بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک مخالفت کرد.

هفته گذشته وزارت ارتباطات دولت سیزدهم در نامه‌ای  از مجلس خواسته بود تا نظر دولت در طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی اعمال شود. از سوی دیگر عده‌ای از اعضای کمیسیون مشترک این طرح درخواست کردند تا محتوای آن برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌ها برود که در پی آن و پیش از تصویب کلیات، طرح مشهور به صیانت از فضای مجازی برای ۱۰ روز به مرکز پژوهش‌های مجلس رفت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها