مدیرعامل سازمان منطقه آزاد:

قشم در مسیر برنامه محوری/ تکمیل پروژه پل خلیج فارس تا افق 1404، جزو مهمترین برنامه‌های سازمان منطقه آزاد است



برنامه‌های راهبردی سازمان منطقه آزاد قشم در سه قالب کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تا افق 1404 تدوین و در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت.
به گزارش صبح ساحل، «افشار فتح‌الهی»، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در آیین رونمایی از این برنامه‌ها گفت: پس از بررسی اسناد مطالعاتی جزیره و ارزیابی‌های میدانی، راهبردهای سازمان برمبنای واقعیت و شرایط موجود اقتصادی قشم و کشور تدوین شده است. فتح‌الهی ادامه داد: این راهبردها به صورت عمومی منتشر می شود و در سایت سازمان قرار می گیرد و از تمام نخبگان و دانشگاهیان قشم و کشور دعوت می کنیم با پیشنهادهای سازنده در اصلاح و تکمیل این برنامه ما را یاری کنند. وی با برشمردن چالش‌ها و توانمندی‌های موجود در منطقه آزاد قشم، اضافه کرد: پس از کارشناسی مشکلات و فرصت‌ها خط‌‌ مشی سازمان منطقه آزاد در 17 سرفصل مهم تعریف شده و پیگیری می شود.
فتح‌الهی با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، افزود: جدب و حمایت سرمایه‌گذاران واقعی و توسعه دیپلماسی اقتصادی خصوصا در حوزه انرژی و هم‌‌پیوندی با مناطق آزاد کشورهای آزاد همسایه از جمله مهمترین خط مشی‌های سازمان در دولت مردمی هستند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بهره برداری صیانتی از منابع طبیعی قشم به همراه در اولویت قرارگرفتن بومیان جزیره در بکارگیری نیروی انسانی مورد نیاز در اجرای پروژه‌ها را از دیگر خط مشی‌های این سازمان دانست.
وی بر توسعه گردشگری با اتکا به منابع طبیعی بکر جزیره به ویژه در حوزه دریا و احیای سنت‌های بومی و قومیتی جزیره تاکید کرد. فتح الهی با بیان ضرورت تسهیل و تسریع فرآیندهای صادرات و صادرات مجدد از منطقه آزاد قشم، تصریح کرد: مقابله با تجارت غیررسمی از مبادی جزیره با ملاحظه معیشت بومیان نیز در رویکرد جدید سازمان با جدیت دنبال خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مبارزه با فساد و حذف گلوگاه‌ها و شفاف‌سازی فرآیندها ، تحول در فرهنگ سازمانی، ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله و حرکت به سمت استقرار سازمان یادگیرنده و هوشمند را به عنوان دیگر خط مشی های سازمان برشمرد. وی تکمیل پروژه پل خلیج فارس تا افق 1404 را جزو مهمترین برنامه‌های این سازمان دانست و بیان کرد: تاکنون هرساله تامین منابع مالی پل خلیج فارس در بودجه کشوری لحاظ شده اما عملیاتی نشده، هم اکنون تلاش می شود، این ردیف بودجه اصلاح و در سال آینده تامین شود و تخصیص پیدا کند و در این زمینه مذاکرات لازم در سطوح بالای دولت در حال انجام است.
فتح الهی تامین زیرساخت‌های انرژی، آب و برق،  توسعه زیرساخت‌های لجستیکی همچون انبارها و پایانه‌های صادراتی، احداث آب شیرینکن و تصفیه‌خانه، توسعه راه‌های ارتباطی جزیره، ارتقای سطح خدمات حمل و نقل، احداث بنادر، اسکله‌ها و سازه‌های دریایی متناسب با شرایط حال و آینده و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوشمندسازی جزیره را از دیگر برنامه‌های این سازمان تا افق 1404 دانست.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با ترسیم چشم‌انداز این منطقه تا افق 1408، امیدواریم این جزیره در بازه هشت ساله به اولین منطقه آزاد هوشمند در خاورمیانه تبدیل شود. فتح الهی با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری‌های مدرن در توسعه شیلات جزیره، تصریح کرد: از این پس به طرح های سنتی که قابلیت بهره برداری از 7 تن میگو در هر هکتار دارند، مجوز داده نخواهد شد و تنها برای سرمایه گذرانی که در طرح های پرورش متراکم و فوق متراکم با بازدهی 150 تن میگو در هر هکتار مجوز صادر خواهد شد. وی همچنین بر لزوم رفع محدویت های قانونی که با روح مناطق آزاد مغایر است تاکید و خاطرنشان کرد: مذاکرات و پیگیری های لازم برای بازگردان مزیت های مناطق آزاد در سطوح بالای قانون گذاری کشور در حال انجام است.
مدیرعامل سامان منطقه آزاد قشم، یادآور شد، ما قصد نداریم قانون جدید به تصویب برسانیم بلکه در تلاش هستیم قانون تشکیل مناطق آزاد را احیاء کنیم.
در این نشست همچنین برنامه های کوتاه مدت سازمان تا افق 1401 به نقد و بررسی گذاشته شد که از مهمترین آنها می توان به استقرار پنجره واحد و ارائه خدمات الکترونیک و شفاف سازی مقرارت برای بهبود محیط کسب و کار، نوسازی بخش حمل و نقل مسافر و کالا، توسعه کسب و کارهای دریامحور و بهره برداری از آب های آزاد، توسعه مزارع پرورش آبزیان به ویژه ماهی در قفس، کشت هیدروپونیک، تقوت ایمنی دریانوردی و پدافند غیرعامل، توسعه فعالیت شرکت ها بازاریابی و دانش بنیان، تسریع اعطای مجوز به سرمایه داران و تشکیل کنسرسیوم ها صادراتی اشاره کرد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها