سلامت مردم کیلویی چند



داستان برگشت خوردن محصولات صادراتی کشاورزی ایران، داستان تازه‌ای نیست. سال‌ها پیش خبر برگشت خوردن هندوانه‌ی ایران از برخی کشورهای حاشیه‌ی خلیج‌فارس منتشر شد و اکنون در طول یک ماه اخیر محصولات کشاورزی صادراتی ایران از جمله سیب‌زمینی، هنداونه و فلفل دلمه‌ای از ازبکستان، کشور‌های حوزه‌ی خلیج فارس و روسیه برگشت خورد.

به این جمع می‌توان برگشت خوردن کیوی ایران از هند نیز اضافه کرد. علت مشترک برگشت این محصولات، آلودگی و سموم به کار رفته برای این محصولات اعلام شده است. اوایل آذر امسال بیش از 3هزار و ۵۰۰تن سیب‌زمینی از ازبکستان برگشت خورد که این کشور اعلام کرد این محصول را به دلیل آلودگی خطرناک برگشت داده است. بعد از آن گفته شد سازمان حفظ نباتات و قرنطینه‌ی هندوستان به دلیل وجود ذرات سفید روی کیوی‌های صادراتی ایران آن را برگشت داده است. همچنین گفته شده اوایل آذرماه روسیه واردات فلفل دلمه‌ای از ایران را به دلیل استفاده از4نوع سم که درآنجا ثبت نشده، ممنوع کرده است.

کشور‌های مطرح و سطح یک اروپا همچون آلمان، فرانسه، انگلیس، اتریش و سوئیس در خصوص میزان سموم باقیمانده روی محصولات کشاورزی قوانین سختگیرانه‌ای دارند و اگر محصولات وارداتی آلوده باشند بدون هیچ عذر و بهانه‌ای آن را برگشت می‌دهند و با کسی تعارف هم ندارند. طبق تحقیقات انجام شده در جهان، سموم باقیمانده روی محصولات کشاورزی وارد زنجیره‌ی غذایی انسان می‌شود. این سموم بیماری افرادی را که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، تشدید می‌کند و در کوتاه مدت بدن‌شان به سموم انباشتی واکنش نشان می‌دهد. در افراد مسن نیز این سموم باقیمانده در میان‌مدت مشکلات بسیاری را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. در نهایت نیز در بلندمدت می‌توان گفت که جمعیت بیشتری با عوارض سموم باقیمانده‌ی انباشت شده در کبد روبه‌رو می‌شوند. چرا که متابولیسم و دفع سموم در کبد انجام می‌شود. کشور‌های اروپایی و حوزه‌ی آمریکای شمالی تحقیقاتی داشته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که سموم باقیمانده به سرعت در کبد انسان انباشت می‌شود. این سموم نیز در نهایت منجر به بروز بیماری‌های مختلفی شامل اثرات پوستی، گوارشی، عصبی، سرطان‌زایی، تنفسی، تولیدمثلی و غدد درون‌ریز می‌شود. از این‌رو به نظر می‌رسد که مساله‌ی کبد چرب در ایران تا حدودی به انباشت سموم باقیمانده‌ی محصولات کشاورزی در بدن افراد ارتباط داشته باشد. در کشور ما محصولات کشاورزی بدون آن‌که از نظر میزان آلایندگی مورد آزمایش قرار گیرند، به بازار عرضه می‌شود.

به عبارتی دیگر در ایران هیچ‌گونه نظارت جدی بر سم‌پاشی و ترویج مصرف سموم وجود ندارد و قاعده و قانون سختگیرانه و نظارتی روی سموم مصرفی محصولات کشاورزی داخلی انجام نمی‌شود. برخی از کارشناسان این حوزه می‌گویند: در کشور ما کشاورزان براساس تجربه‌ی خود اقدام به سم‌پاشی و استفاده از سموم مختلف می‌کنند. شاید در مورد محصولات برگشت‌خورده‌ی ایران همچون سیب‌زمینی، فلفل دلمه‌ای، کیوی و هندوانه که در طول هفته‌های اخیر از سوی کشور‌های مختلف برگشت داده شده‌اند، این نکته جالب باشد که بدانید، برخی آقایان مسئول در اظهاراتی عجیب‌وغریب گفته‌اند که این حرکت‌ها نوعی جوسازی علیه ایران است و محصولات کشاورزی ما هیچ مشکلی نداشته است .اما به نظر می‌رسد که دستگاه‌های مرتبط با این داستان، با طرح چنین ادعا‌هایی درصدد هستند تا محصولات برگشت خورده از بین نرود و در داخل کشور مصرف شود. از طرفی هم نظارت و هم مدیریت‌شان در پروسه‌ی تولید تا صادرات محصول زیر سوال نرود. اما هرگز فراموش نکنیم که موضوع سموم باقیمانده روی محصولات کشاورزی موضوعی سیاسی نیست و به سلامت انسان مرتبط است.

وقتی ده‌ها تن محصولات صادراتی کشاورزی که میلیون‌ها دلار ارزش دارد به دلایلی که بیان شد برگشت می‌خورند، شک نکنید که صادرکنندگان و تولیدکنندگان برای جلوگیری از ضرروزیان، این محصولات را وارد بازار کشور می‌کنند و مردم نیز بی‌خبر از همه‌جا اقدام به خرید این محصولات می‌نمایند. در حالی که کشورهای دیگر یکی‌یکی محصولات کشاورزی ایران را برگشت می‌زنند و این‌گونه حافظ سلامت شهروندان کشورشان هستند، اما در کشور ما همین محصولات بیماری‌زا وارد بازار شده مردم با مصرف آنها بیمار یا رنجور می‌شوند و هیچ مسئولی هم عواقب آن را به گردن نمی‌گیرد. در یک کلام باید گفت؛ مسئولان کشورهای خارجی با برگشت دادن محصولات ایرانی با زبان بی‌زبانی به مردم ما می‌گویند: با مصرف محصولات کشاورزی روزانه سم‌های مختلفی وارد بدنتان می‌شود و شما بی‌خبر از همه‌جا، با مصرف چنین محصولات کشاورزی به استقبال بیماری می‌روید. کاش مسئولی پیدا می‌شد و با مردم صادقانه حرف می‌زد و داستان برگشت خوردن این محصولات را شفاف می‌گفت که چقدر جدی است!!

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها