چکش‌کاری‌های تعرفه عوارض 1401 شهرداری انجام شد


نویسنده: صبح ساحل

بیست و دومین جلسه شورای شهر بندرعباس با دستورکار بررسی تعرفه عوارض شهرداری برگزار شد. در این جلسه که با حضور اعضای شورای شهر و پرسنل اداره درآمد شهرداری برگزار شد پیش‌نویس تعرفه عوارض شهرداری برای سال 1401 بررسی شد. با نگاهی به این پیش نویس می‌توان دریافت که شهرداری در بخش‌های مختلف برای خود کدهای درآمدی جدیدی تعریف کرده است و به رسم هرساله عوارض‌ها در بخش‌های مختلف افزایش یافته است. اما به گفته ی رییس کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه شورای شهر بندرعباس این افزایش چندان چشمگیر نبوده است. اعضای شورای شهر پس از بررسی لایحه در مواردی اصلاحیات لازم را مطرح کردند. پس از رای گیری تعرفه عوارض شهرداری در سال 1401 با حداکثر آرا تصویب شد. 
  

عوارض بیشتر در ازای خدمات بیشتر

رئیس شورای شهر بندرعباس با تسلیت دومین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی گفت: «حاج قاسم الگویی بی بدیل از صداقت، صلابت، مجاهدت و مقاومت در راه خدا بود که زندگی پربار خود را در مسیر مبارزه با ظالمان و دفاع از مظلومان فدا کرد. سپهبد سلیمانی با تدییر و مدیریت خود، امنیت را برای ایران، دنیا و حتی جهان به ارمغان آورد». جراره در ادامه با بیان اینکه مدیران شهرداری در روزهای بارانی در محلات کم برخوردار خدمات بیشتری ارائه دهند و به این محلات توجه بیشتری داشته باشند تا شهروندان کمتر آسیب ببینند، گفت: «متاسفانه در هر بارندگی شاهد آبگرفتگی معابر هستیم و یک سری مناطق مثل پیامبر اعظم(ع) و نایبند م دچار آب گرفتگی شدند. از شهرداری انتظار داریم برای حل این معضل سریع‌تر اقدام کند». وی با بیان اینکه نحوه‌ی تنظیم و تعیین عوارض در جلسات مختلف کمیسیون برنامه و بودجه بررسی‌ شده و برای بررسی نهایی به صحن شورا آمده است، گفت: «با توجه به اینکه رقم قابل توجه‌ی از بودجه شهرداری از عوارض است، باید در ازای دریافت این عوارض خدمات خوبی را به شهروندان ارائه دهیم تا انگیزه پرداخت عوارض وجود داشته باشد». رییس شورای شهر بندرعباس گفت: «با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد باید رقم عوارض به گونه‌ای تعیین شود که کمترین فشار مالی به شهروندان وارد شود».
  

تعیین عوارض با نگاه عدالت محور 

«محمدرضا موسوی»، رییس کمیسیون اقتصاد، برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه عوارض امسال با نگاه عدالت محور با توجه به شرایط موجود در کشور تعیین شده است، گفت: «ضریب‌ها به گونه‌ای تعیین شده است که کمترین فشار مالی به شهروندان وارد شود. نکته دوم واقعی‌سازی عوارض است. همیشه موضوعات عوارض و بودجه مجزا دیده میشد. در این دوره شهرداری کدهای درآمدی را در کنار ردیف بودجه‌های قابل پیش بینی قرار داده است و الان به سادگی می‌توانیم بگوییم هر وصول درآمدی در هر مجموعه‌ای در کدام ردیف بودجه قرار می‌گیرد». رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه امسال اداره درآمد شهرداری از چاپ دفترچه تعرفه عوارض جلوگیری کرده و با ایجاد کارت‌های QR دسترسی را برای شهروندان سهل کرده است، افزود: «زمینه‌ی محاسبه کامل عوارض به صورت الکترونیکی ایجاد شده است تا شبه‌ی دخالت اشخاص حذف شود». کهوری مدیر درآمد شهرداری بندرعباس به تشریح ویژگی‌های تعرفه عوارض پرداخت و گفت: «تعرفه امسال ۲۰ فصل دارد که علت این افزایش فصول مربوط می‌شود به اینکه مسئولیت افراد را در تعرفه تفکیک کردیم و در قالب یک فصل جدید آورده شده است. تعارف و مستندات فصل اول تعرفه است. به نوعی واژه‌نامه‌ای برای آشنایی عموم با کلمات تخصصی است. مستندات به معنی دسترسی آسان به حقوق و تکالیف افراد است. همانگونه که تکلیف مردم در پرداخت عوارض را آورده‌ایم حقوق‌شان هم آورده شده است تا اگر معافیتی وجود دارد در جریان قرار بگیرند». در ادامه‌ی جلسه اعضای شورای شهر لایحه تعرفه را بررسی و سوالات، پیشنهادت و انتقادات خود در این رابطه مطرح کردند. مقرر شد در جلسات آینده کمیسیون برنامه ریزی و بودجه شورای شهر اصلاحات انجام شود. در پایان تعرفه عوارض 1401 با حداکثر آرا تصویب شد.
(عکس مربوط به جلسات قبل است)
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها