نمایان شدن ضعف زیرساخت‌های شهرهای استان هرمزگان با بارش شدید

بارانِ طراوت، سیلِ خسارت‌



بندرعباس است و باران‌های سالی یک‌بار آن در زمستان. باران‌هایی که مردم را سر شوق می‌‌آورد و به گوشه گوشه شهر طراوت می‌بخشد. مشکل اما از جایی آغاز می‌شود که وجود زیرساخت‌های فرسوده، ناایمن و غیراصولی شهری باعث ایجاد مخاطرات و بحران‌‌های پی‌درپی می‌شود که شیرینی باران زمستانی را به کاممان تلخ می‌کند. این سامانه بارشی که از هشتم دی‌ماه کار خود را آغاز کرده‌بود روز شنبه و یکشنبه با شدت بیشتری همراه بود و باعث ایجاد خسارت‌هایی در استان هم شد. 
  

صدور بالاترین سطح هشدار

در واپسین روزهای هفته قبل، سازمان هواشناسی هشدار سطح قرمز در رابطه با افزایش بارش وقوع سیل در استان‌های جنوبی کشور را منتشر کرد و پیرو آن، دستگاه‌های امدادرسان مرتبط همچون مدیریت بحران استانداری هرمزگان، اورژانس، هلال احمر و شهرداری به حالت آماده‌باش درآمدند. بارندگی‌ها از روز 4 شنبه هشتم دی‌ماه  در نقاط مختلف از عصر روز چهارشنبه آغاز شد و گفته می‌شود تا روز سه‌شنبه 14 دی‌ماه ادامه خواهد داشت. در حالی که امسال ما شاهد شدیدترین خشکسالی و کم‌ترین میزان بارندگی در هرمزگان بودیم، متاسفانه همچنان کوچک‌ترین بارندگی در هرمزگان به سیل تبدیل می‌شود و خسارات زیادی را به بخش‌های مختلف شهرها وارد می‌‌کند. علاوه بر استان هرمزگان برخی مناطق کشور در ادامه فعالیت سامانه بارشی، شاهد بارش‌های تابستانی بودند؛ بارش‌هایی که گرچه به تعدادی از استان‌ها طراوتی خاص بخشید، در برخی دیگر موجب سیل، آبگرفتگی و خسارت به زیرساخت‌ها شد. این خسارات که حاصل موج اول بارش‌ها بود خساراتی به برخی مزارع استان وارد کرد و کشاورزان شاهد از بین رفتن محصولات خود شدند از سوی دیگر این بارش‌ها و سیلاب حاصل از آن جان یک کودک 8 ساله را نیز در یک از روستاهای بندرعباس گرفت تا نشان دهد سامانه جدید بارشی می‌تواند تا چه میزان خسارت برجای بگذارد.
آن طور که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده موج اصلی بارشی از امروز آغاز و باعث وقوع سیل به ویژه استان هرمزگان خواهد شد و در پی آن احتمال بروز خسارت بسیار زیاد است. بر همین مبنا این سازمان اطلاعیه سطح قرمز خود را منتشر و به مسئولان، عموم مردم، کشاورزان و دامداران هشدار داده احتمال بروز خسارات شدید ناشی از این موج قدرتمند بارشی بسیار زیاد است. در این اطلاعیه تاکید شده بر اثر بارش‌ها شاهد سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی گسترده معابر شهری، امکان آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، جاری شدن رواناب، اختلال در تردد، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده‌ها و وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی باشیم. سازمان هواشناسی در این اطلاعیه توصیه کرده است از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها خودداری شود و اگر تجهیزاتی در کنار این رودخانه‌ها وجود دارد جمع‌آوری شود، مردم از سفر و حضور در جاده‌ها در این دو روز خودداری و از نزدیک شدن به مسیل‌ها به طور جدی پرهیز کنند. 
     
 

ضعف زیرساخت‌ها 

بارندگی‌های سیل‌آسای زمستانی در استان هرمزگان همان‌طور که پیش‌بینی شده‌بود شرایط نامناسبی را برای ساکنان رقم زد به گونه‌ای که به بسیاری از منازل، تاسیسات شهری و روستایی، مزارع و دام‌ها خسارت‌های جدی وارد کرد. این سیل متاسفانه تاکنون خساراتی به برخی مزارع استان وارد کرده و باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی در برخی مناطق استان شده‌است. از سوی دیگر این بارش‌ها و سیلاب حاصل از آن جان یک کودک 8 ساله را نیز در یک از روستاهای بندرعباس گرفت. این کودک روز شنبه در آبراهه‌ای در نزدیکی لور ایسین  نزدیک بندرعباس غرق شد که با کمک گروه های امدادی جسد این کودک از آب گرفته شد. حسن زاده مدیر کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در خصوص این حادثه گفت: «این کودک برای تماشای سیل به نزدیک آبراهه رفته بود که ناگهان داخل رودخانه سقوط می کند و پس از سه ساعت جسدش از آب بیرون کشیده شد».
روز گذشته در جریان سیل در شهرستان بشاگرد نیز یک خودرو گرفتار سیلاب شده بود که با تلاش نیروهای امدادی هم خودرو و هم سرنشینان آن از سیلاب نجات پیدا کردند. بارندگی هم‌چنین منجر به قطعی برق ۳۰ روستا در استان هرمزگان شده بود که با تلاش اداره برق، مشکل برق این روستاها حل شد. مسیر گردنه فومستان به‌سمت روستای چاه شنبه و شهر لامرد و هم‌چنین مسیر جاده جاسک به بشاگرد در شرق استان نیز به‌دلیل شدت بارش‌ای سیل‌آسا در این منطقه از پنج شنبه 9 دیماه مسدود شد. مدارس شهرهای بشاگرد، بندرعباس، قشم و هرمز تعطیل شد و امتحانات نیز به زمان دیگری موکول شد. بیشترین میزان بارش‌ها نیز تا ظهر روز گذشته مربوط به جزیره قشم با 67 میلیمتر بارش بود. هم‌چنین به علت شرایط نامناسب جوی و کاهش دید افقی، رفت و آمد دریایی از بندر مسافربری شهید حقانی بندرعباس به قشم، هرمز و بالعکس متوقف شد.
در این شرایط به دلیل نبود زیرساخت‌های شهری مناسب در بندرعباس و دیگر شهرهای استان هرمزگان، هنگام بروز بحران‌ها به ویژه بارش باران بسیاری از مردم استان به جای لذت بردن از این نعمت‌ الهی، با هربار شنیدن شروع بارش‌ها بیشتر دل نگران آسیب‌ها و خسارت‌های احتمالی می‌شوند. هرچند که شهرداری بندرعباس پیش از بارندگی با لایروبی و پاکسازی برخی خورها و کانال‌های شهر سعی کرد تا بروز خسارات را کاهش دهد اما باز هم شروع بارش‌ها در بندرعباس از روز یکشنبه باعث آبگرفتگی شدید معابر شد. این موضوع بار دیگر موضوع مهم ضعف زیرساخت‌های شهری را یادآور شد. بنابراین نیاز است برای کلان‌شهری مثل بندرعباس که هرساله بارش‌های شدید و وقوع سیل باعث ایجاد مشکلات بزرگی می‌شود تدابیری اندیشیده تا مانع نگرانی مردم در این مواقع شود. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها