تکمیل اکثر سازه‌های آبخیزداری در استان؛

هرمزگان سیرآب شد



علی رغم تمام پیش بینی‌ها، هشدارها و جلسات پیشگیری بار دیگر بارندگی خسارت‌های زیادی را در اکثر شهرستان‌های استان هرمزگان برجای گذاشت. حجم سیلاب ورودی به شهرهایی چون میناب، رودان، بستک، قشم و پارسیان به حدی بالا بود که علاوه بر آبگرفتگی کامل معابر اصلی شهر، روان آب‌ها به منازل مردم نیز وارد شدند. بیشترین حجم بارندگی در شهرستان‌های میناب، رودان، بستک، قشم و پارسیان بوده است. به دنبال این بارندگی‌ها اکثر سازه‌های آبخیزداری در استان آبگیری کامل شده‌اند. بارندگی‌ها از دوشنبه شب 13 دی تا روز سه شنبه 14 دی در شرق هرمزگان ادامه‌دار خواهد بود. در مطلب پیش رو گزارشی از  آخرین وضعیت سه شهرستان میناب، بستک و رودان آمده است.
   
 وضعیت بحرانی میناب
شهرستان میناب تا ظهر دوشنبه 13 دی ماه با 271 میلیمتر بارندگی بیشترین حجم بارش‌ها را به خود اختصاص داده است. ویدئوهای زیادی از جاری شدن سیلاب در محلات و راه افتادن رودخانه‌های فصلی در روستاهای این شهرستان منتشر شده است. در اکثر محلات روان آب‌ها وارد منازل شده و خسارت‌هایی را به بار آورده است. شدت سیلاب به گونه‌ای بود که خودروهای متوقف در سطح شهر را به حرکت درآورد. گفته می‌شود بارش‌ها در نواحی شمالی این شهرستان، روستاهای حاج خادمی، دمشهر، نوبند، پشته علی‌آباد، گورزانگ بی‌سابقه بوده است. به گفته‌ی «مجید سلحشور»، فرماندار ویژه شهرستان میناب، به دنبال این بارش‌ها تاکنون بیش از یک هزار منزل مسکونی و۳۰ محله دچار آبگرفتگی شده‌ است. سقف و بخشی از دیوار 20 منزل مسکونی تخریب شده و این آمار رو به افزایش است. سلحشور با اشاره به اینکه پل زهوکی به طور کامل به زیر آب رفته و رفت و آمد به مرکز شهر متوقف شده است، اظهار کرد:«برای اهالی روستای تُمبِک شهرستان میناب دستور تخلیه صادر شده است و به روستاهای ۱۰ گانه تَلِنگ هم هشدار داده شده که در صورت ورود سامانه، هر چه سریع‌تر روستاها را تخلیه کنند». همچنین به دنبال بارش‌ها سد استقلال میناب به طور کامل آبگیری شده و دریچهی تحتانی این سد باز شده است. این احتمال وجود دارد با تداوم بارش‌ها و باز شدن دریچه سد استقلال روستاهای پایین دست این سد همچون سال گذشته درگیر سیلاب شوند. از همین رو در جلسه فوق‌العاده ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان میناب دستور تخلیه روستاهایی پایین دست این شهرستان نیز صادر شد.
   
 مسئولان بستک: غافلگیر شدیم!
ویدئوها و تصاویر منتشر شده از شهرستان بستک در بامداد دوشنبه 13 دی ماه خبر از آبگرفتگی گسترده خیابان‌ها و بلوارهای این شهرستان می‌داد. آب به داخل خانه‌ها نیز ورود کرد.معاون عمرانی فرمانداری بستک در تشریح وضعیت این شهرستان با بیان اینکه طی بارندگی‌ها راه‌های زیادی دچار خسارت شده است، گفت:«گزارشی از خسارت و تخریب منازل هنوز دریافت نشده است. 174 میلیمتر مجموع بارش‌ها در تا ظهر دوشنبه در این شهرستان بوده. عمده خسارت‌ها به زیر ساخت‌های بستک از جمله آب، راه، برق بوده است. با توجه به اینکه در بسیاری از مسیرها قطعی ارتباط داشتیم در حال شناسایی هستیم و  برآورد ریالی خسارت‌ها هنوز انجام نشده است». وی با اشاره به اینکه حجم آب وارد شده به مرکز شهر بستک بالا بوده است، افزود:«همین موضوع باعث ورود آب به منازل شده. معابر دچار آب گرفتگی شده‌اند. همچنین شدت جریان آب و روان آب زیاد بوده و موجب شده تاسیساتی که در عمق مشخصی از زمین جانمایی شدند دچار آسیب شوند. علت قطعی آنتن در برخی از نقاط این است که دکل‌ها فاقد باتری هستند و با قطع برق این دکل‌ها از مدار خارج می‌شوند».
 وی در پاسخ به اینکه آیا از قبل آمادگی لازم برای جلوگیری از وقوع خسارت را داشتید؟ گفت:«این حجم از بارندگی پیش بینی نشده بود. پیش بینی ما تقریبا 100 میلیمتر بارندگی بود. ضمن اینکه محدودیت منابع هم وجود داشت و سعی کردیم با امکانات موجود میزان خسارت را به حداقل برسانیم». به گفته‌ی معاون عمرانی فرمانداری بستک خوشبختانه به دنبال بارش‌ها حوزه‌های آب‌گیری این شهرستان به طور کامل پر شده است.
   
  خبری از رودان نیست!
شهرستان رودان با 176 میلیمتر بارندگی تا دوشنبه ظهر پس از میناب بیشترین حجم بارندگی را به خود اختصاص داده است. براساس شنیده‌ها در این شهرستان رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و آبگرفتگی گسترده در سطح شهر اتفاق افتاده است. همچنین از سحرگاه روز دوشنبه آنتن‌دهی موبایل و تلفن در این منطقه {دهبارز} قطع شده است. تنها اخبار منتشر شده تا ظهر دوشنبه از این شهرستان آبگیری صد درصدی سازه‌های آبخیزداری بوده است.
به گفته‌ی رئیس اداره مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان، جاده رودان به کهنوج، رودان به بندرعباس بر اثر آب‌گرفتگی خیابان، رفت و آمد محدود شده است. به نقل از«مصیب داوری»، عضو شورای اسلامی شهر رودان، پس از بارندگی این شهرستان با مشکلات قطعی برق و تلفن مواجه است. از ساعت ۵ صبح نیز سیل در محله سنگی شهر رودان جاری و بیش از ۱۰۰ منزل مسکونی دچار آب گرفتگی کامل شده‌است. داوری در گفت و گو با ایسنا از حجم بالای خسارت در بخش کشاورزی خبرداد و افزود: «باغات این منطقه همگی زیر آب رفته و به طور قطع خسارات زیادی به مردم محله سنگی وارد شده است».

   

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها