نقش لیزر در بهبود زخم‌های سوختگی چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

سوختگی یکی از رایج‌ترین آسیب‌های خانگی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. میزان سوختگی با آسیب شدید پوستی مشخص می‌شود که باعث از بین رفتن سلول‌های پوستی می‌شود. سوختگی‌های مختلف تاثیرات متفاوتی از نظر عمق جراحت وارده روی پوست دارند. از این رو درمان‌های متقاوتی برای کمک به بیماران سوختگی انجام می‌گیرد. بر اساس میزان آسیبی که به بافت پوست وارد می‌شود سوختگی‌ها درجهبندی می‌شوند. یکی از راههایی که برای از بین بردن محل سوختگی استفاده می‌شود، استفاده از لیزر است. اگرچه پوست انسان قابلیت ترمیم در طول زمان را دارد اما بعضی از زخم‌ها پس از بهبود، ردی از خود به جای می‌گذارند که موجب ناراحتی فرد مصدوم خواهد شد. قابلیت ترمیم پوست در سنین پایین‌تر به مراتب بیشتر از بزرگسالان است. باقی ماندن جای سوختگی تاثیر زیادی در زیبایی پوست ایجاد می کند و اعتماد به نفس فرد را کاهش میدهد. لیزردرمانی هم برای کودکان و هم بزرگسالانی که دچار سوختگی شدهاند، استفاده می‌شود.
این درمان جزو عمل‌های سرپایی محسوب می‌شود. شیوه عمل به این صورت است که پرتوهایی از  دستگاه لیزر به پوست تابانده می‌شود و پوست در واکنش به آن به رشد بافت‌های جدید و جایگزینی آن ها با بافت های اسکار تحریک می شود، به همین ترتیب لایه جدیدی از پوست تشکیل می گردد. استفاده از این روش در 6 ماه تا یکسال پس از سوختگی توصیه می‌شود اما به تعویق انداختن آن به زمان های دورتر نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند و هر زمان که فرد آمادگی داشت می‌تواند از این روش استفاده کند.  CO2یکی ازقویترین لیزرهایی است که به عمق پوست نفوذ میکند و طول درمان دو هفته‌ای دارد. لیزر اربیوم قدرت کمتری دارد و در موارد سوختگی با عمق کمتر استفاده می‌شود. همچنین طول درمان کمتری نیز دارد.
 اکثر مراجعه کنندگان، معمولا با چهار جلسه نتیجه خوبی می‌گیرند. پیش از درمان، به مراجعان داروهای بی‌حسی تزریق می‌شود. تعداد جلسات درمان و نتایج آن بستگی زیادی به شرایط مراجعه‌کننده دارد. استفاده از لیزر باعث تورم و سوزش می‌شود که معمولا بعد از ۲۴ ساعت از بین می‌رود و در افرادی که پوست تیره دارند، ممکن است سبب تغییر رنگ رنگدانه‌های پوستی آنها شود. توصیه می‌شود پس ازلیزر مراقبت‌های تجویز شده پزشک را به خوبی اجرا کنید تا پوست دچار عفونت و عوارض دیگر نشود.
منبع: ساعدنیوز

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها