پنجمین سالگرد حادثه پلاسکو؛

تراژدی در آتش



سیام دی ماه،  پنجمین سالروز حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو است.

 

به گزارش صبح ساحل،  آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو حادثه‌ای بود که صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ در چهارراه استانبول واقع در مرکز تهران رخ داد. در پی وقوع این آتش‌سوزی، ساختمان پلاسکو به‌طور کامل فرو ریخت. بعد از ۳.۵ ساعت سوختن، درحالی‌که تعداد زیادی آتش‌نشان در داخل و بیرون ساختمان در حال کنترل آتش بودند، کل ساختمان پلاسکو به‌طور عمودی ریزش کرد و به‌صورت کامل تخریب شد. در این حادثه، ۱۶تن از آتش‌نشانانی که با رشادت درحال اطفای حریق بودند زیر آوار جان باختند. همچنین ۶ تن از شهروندان نیز در این حادثه جان خود را از دست دادند. همچنین ۲۳۵نفر در این حادثه مصدوم شدند.۱۲۰۰ واحد در پلاسکو وجود داشت که بر اساس آمارها ۵۶۰ واحد از آن فعال بودند. ۱۵ هزار میلیارد ریال خسارت به این واحدها وارد شده‌است و سه هزار کارگر نیز بیکار شده‌اند.

 

شهدای پلاسکو

به‌موجب قوانین ایران، کسانی که در حین خدمت جان خود را از دست می‌دهند شهید محسوب می‌شوند و به آتش‌نشانان جان‌باخته در پلاسکو عنوان شهید داده شد. مراسم تشییع پیکر آنان صبح روز دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵؛ ساعت ۸:۳۰ از مصلای تهران برگزار شد.

 

 

دلیل آتش سوزی پلاسکو

علت اصلی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو اتصال برق (و احتمالاً نشت هم‌زمان گاز از ‏کپسول گاز) اعلام شد، علت گسترش آتش‌سوزی ‏وجود مقادیر فوق‌العاده زیاد پارچه در ساختمان، ارتباط کامل بین فضاها از طریق سقف‌های کاذب، پلکان و شفت تأسیسات و گسترش آتش از طریق این فضاها، نبودن هرگونه فضا بندی و جداسازی مقاوم در برابر آتش درون و در بین طبقات ساختمان، نبود پلکان اضطراری و وجود اشکال در پلکان و عدم انطباق راه خروج با طراحی صحیح و برابر با اصول ایمنی در برابر آتش، عدم وجود سیستم بارنده خودکار (اسپرینکلر) در ساختمان، مشکلات فنی لوله‌های قائم آتش‌نشانی و عدم تعمیر و نگهداری صحیح از آن‌ها در دوران بهره‌برداری، نبودن یک سیستم گرمایشی استاندارد و وجود تعداد زیادی کپسول‌های گاز پیک‌نیکی و نیز وجود موانع زیادی برای فعالیت آتش‌نشانان عنوان‌شده که سرعت عمل آن‌ها را کاهش داده است، نتیجه بررسی‌های فنی در زمینه علت ریزش ساختمان فقط آتش‌سوزی اعلام شد و هرگونه فرضیه‌ای مبنی بر وقوع انفجار یا وجود مواد قابل‌انفجار در هر سطحی رد شد.

 

پلاسکوی جدید

با فروریختن پلاسکو، در سال ۹۷ پروژه ساخت پلاسکو جدید توسط بنیاد مستضعفان به‌عنوان متولی این پروژه کلید خورد.

یک مقام مسئول بنیاد مستضعفان چندی پیش از افتتاح ساختمان جدید پلاسکو تا چند هفته آینده خبر داده و گفته بود: «از کسبه درخواست داریم با توجه به اینکه به ایام پایان سال نزدیک می‌شویم هر چه سریع‌تر در واحدهای خود مستقر شوند تا بتوانیم به مودقع ساختمان جدید را افتتاح کنیم.»

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اما می‌گوید: «پلاسکوی جدید هنوز تائیدیه آتش‌نشانی را نگرفته است اما قول داده‌اند تا پیش از نگرفتن تأییدیه آتش‌نشانی افتتاح نکنند.»

 

امروز ۵ سال از آن روز تلخ می‌گذرد و ساختمان جدید پلاسکو با چهره جدید سر به فلک کشیده است. اما یاد و خاطره شهدای آتش‌نشانان و شهروندانی که ناباورانه زیر تلی از خاک مدفون شدند، همیشه زنده است.

 

منابع: همشهری، برنا، مهر، ایسنا، ایمنا

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها