امیر قطر برای اولین بار از آغاز ریاست‌جمهوری بایدن به آمریکا می‌رود



کاخ سفید از دیدار جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز ۳۱ ژانویه در این کاخ خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، کاخ سفید در بیانیه‌ای عنوان داشت که این سفر فرصتی برای مشورت در مورد طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد توجه دو طرف از جمله ارتقای امنیت در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه، تضمین ثبات عرضه جهانی انرژی، حمایت از مردم افغانستان و افزایش همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور است.

سفر امیر قطر که اولین سفر او به ایالات متحده از زمان روی کار آمدن جو بایدن در یک سال پیش است، در حالی انجام می‌شود که واشنگتن در حال رایزنی با کشورها و شرکت‌های تولیدکننده انرژی در مورد تامین گاز اروپا در صورت حمله روسیه به اوکراین و مختل شدن جریان صادرات گاز این منطقه است.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مکررا هر گونه برنامه برای حمله به اوکراین را انکار کرده است.

پیش از این یک منبع به رویترز گفته بود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه قطر، بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع در جهان، این موضوع را در میان گذاشت.

در همین راستا منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: حتی اگر عرضه بیشتر گاز به اروپا منافع سیاسی برای قطر به همراه داشته باشد اما این کشور حوزه خلیج فارس نمی خواهد شراکتهای آسیایی خود را به خطر بیندازد و در صورت مختل شدن جریان صادرات گاز روسیه به اروپا، قادر نخواهد بود عرضه گاز طبیعی به این منطقه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد..

هدف سفر تمیم لن حمد تقویت روابط بین واشنگتن و دوحه است، روابطی که پس از میزبانی قطر از مذاکراتی که منجر به توافق ۲۰۲۰ برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شد، تقویت شده است.

انتظار می‌رود امیر قطر و بایدن درباره تلاش‌های قدرت‌های جهانی برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران و همچنین تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن رایزنی کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها