معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران:

افزایش ابتلای کودکان به کرونا طی دو هفته اخیر/ باز بودن مدارس در شدت انتقال بیماری موثر است



معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: آمار فوت درحال حاضر گول زننده است و سه تا چهار هفته بعد از شروع پیک بالا خواهد رفت.

به گزارش صبح ساحل، «محمد طباطبایی جبلی»، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: علی‌رغم اینکه تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا هنوز پایین است، آمار موارد ابتلا روند بسیار افزایشی دارد و تعداد موارد سرپایی ها و بستری ها روند تصاعدی را طی می کند. از این رو یکی از پیش بینی ها این است که در اواخر بهمن ماه با تعداد بسیار زیادی از بیماران روبرو شویم. 

او در ادامه با اشاره به وضعیت کادر درمان گفت: کادر درمان هم مانند مردم هم از بیماری و هم از حجم کار خسته اند. در حال حاضر تقریباً دو هفته‌ای است که آی سی یوها که برای مدتی خالی شده بودند به سمت افزایش موارد بستری می‌روند. به نظر می‌رسد باتوجه به سرعت انتقال سویه امیکرون، میزان مراجعین کرونا نسبت به پیک قبلی که مربوط به دلتا بود، در زمان کوتاه تری شدیدتر خواهد شد و مبتلایان بیشتری را خواهیم داشت. این یعنی اینکه در زمان کمتر کادر درمان با درگیری بیشتری مواجه می‌شوند و هم از جهت امکانات و هم نیروی انسانی با مشکلاتی مواجه خواهند شد. 

او با بیان اینکه اصلی ترین کاری که درحال حاضر برای مقابله با اومیکرون کمک کننده است، همان توصیه‌های اولیه برای مقابله با ویروس کروناست، اضافه کرد: متاسفانه در مدتی که از پیک چنجم عبور کرده بودیم، کمی از حساسیت‌های مردم نسبت به پیشگیری از کرونا کاسته شده است. به ویژه وقتی آمار فوت ناشی از کرونا را می‌بینند که به این میزان کاهش پیدا کرده است، خوشحال می‌شوند که جای خوشحالی هم دارد اما واقعیت این است که آمار فوت در حال حاضر گول زننده است و آمار فوت سه تا چهار هفته بعد از شروع پیک بالا خواهد رفت. درحال حاضر علایم افزایش تعداد بیماری را می‌بینیم. پس هرچه بیشتر بتوانیم رعایت ها را انجام دهیم کمک می‌کند این پیک را با هزینه و عوارض کمتر و حتی مرگ و میر کمتر بگذرانیم. 

طباطبایی گفت: هرچند از نظر مرگ و میر بعید است اومیکرون رکوردهای پیک پنجم را بشکند. در دنیا دیده شده  است که علی رغم سرعت بالای انتشار اومیکرون؛، تعداد مرگ و میر آن کمتر است. مشکلی که این سویه ایجاد می‌کند این است که در زمان کوتاه تری تعداد بیشتری از مردم مبتلا می شوند. زمانی که تعداد بیشتری از مردم مبتلا شدند به همان میزان جمعیت در معرض خطر که برای مثال نقص سیستم ایمنی یا مشکلات زمینه ای دارند و بیماری می‌تواند اثر بیشتری برروی آنها بگذارد، بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند. به طبع تعداد فوت می تواند در روزهایی افزایش قابل توجه پیدا کند اما در مقایسه با دلتا کمتر خواهد بود. 

او در ادامه گفت: مسلما با باز بودن مدارس و هر نوع تجمع دیگر شدت انتقال بیماری افزایش پیدا می‌کند. یکی از گروه‌های پرریسک ما درحال حاضر اطفال هستند و مخصوصا در گروه زیر 12 سال هنوز تزریق واکسن نیز نداشته ایم. پس بیماری در آنها می تواند با سرعت بیشتری انتقال پیدا کند. مدارس می‌تواند یکی از کانون هایی باشد که سرعت انتقال کرونا را بیشتر کند. در این دو هفته اخیر نیز ابتلای کودکان به کروتا افزایش پیدا کرده است. 

طباطبایی درارتباط با عوارض طولانی مدت ناشی از کرونا گفت: درارتباط با کرونا هنوز مطالعات به صورت گسترده درحال انجام است. بحث های بسیار متعددی درباره عوارض کووید مطرح شده که نیاز به مطالعه بیشتر دارد. اما به طور کلی شواهدی مبنی بر احتمال بروز عوارض دیررسی مانند بیماری های قلبی و اختلالات سایکولوژیک پس از ابتلا به کرونا وجود دارد که البته هنوز نمی‌توان به صورت قطعی درارتباط با آن صحبت کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در انتها در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون در مراکز زیرمجموعه این دانشگاه گفت: در دز اول و دز دوم همانند کل کشور شرایط بسیار خوبی را داریم و هنوز هم جمعیت کشور از ایمنی ناشی از دز دوم به مقدار مناسبی برخوردار هستند، اما در دز سوم به دلایل مختلف چندان به پوشش خوبی دست پیدا نکرده ایم و استقبال مردم از دز سوم از نوبت دوم کمتر است. در فرصت باقی مانده که هنوز در آستانه پیک ششم هستیم خواهشی که از مردم داریم این است که هرچه زودتر برای تکمیل واکسیناسیون مراجعه کنند زیرا هم کمک خوبی به خودشان و هم اطرافیانشان می‌کنند و هم سرعت انتقال بیماری کاهش پیدا می کند. اما زمانی که وارد پیک شویم و پیک شروع شود دیگر واکسیناسیون چندان کمکی به ما نخواهد کرد.

منبع: ایلنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها