پرونده‌ای برای خودروسازان؛

رونمایی از حقایق پنهان صنعت خودروسازی



پس از گذشت حدود یک ماه از تصادف زنجیره‌ای 50 خودرو در محور بهبهان- رامهرمز، هم‌چنان تحلیل‌ها و اظهارنظرها در خصوص کیفیت بسیار پایین خودروهای تولید داخل ادامه دارد. در این حادثه‌ی مرگبار که  صبح 20 دی‌ماه رخ داد، 5تن جان باختند و ده‌ها نفر مصدوم شدند. نکته‌ی مهم این‌که در این تصادف مرگبار تنها ایربگ یک خودرو باز شده که آن هم تولید داخلی نبوده است. ایربگ یا کیسه‌ی هوا وسیله‌ای است که برای جلوگیری از صدمه دیدن راننده و سرنشینان در زمان تصادف از آن استفاده می‌شود. به این صورت که ایربگ خودرو در زمان تصادف پر از باد شده و به شکل یک بالش جلوی سر و بدن راننده و سرنشینان در می‌آید و از برخورد سرنشینان خودرو با اجزای فلزی خودرو جلوگیری می‌کند. می‌توان گفت این تصادف رخدادی بود که بخش اندکی از حقایق پنهان در صنعت خودروسازی کشور را آشکار کرد.
گفته می‌شود در این حادثه تنها ۱۷ خودرو کیسه هوا داشتند و از این ۱۷ خودرو تنها کیسه‌ی هوای یک خودرو که خارجی بوده فعال شده است.به دنبال این حادثه شاهد واکنش‌های بسیاری بودیم. واکنش‌هایی که نوک پیکان آن به سوی خودروسازان نشانه گرفته شد.در حالی‌که پلیس، معیوب بودن ایربگ‌ها را علت عمل نکردن درست آن دانسته، خودروسازان اظهارات اخیر پلیس را فاقد کارشناسی لازم می‌دانند.
«کمال هادیانفر»، رئيس پلیس راهور در واکنشی تند به این موضوع، خطاب به خودروسازان گفته چرا ارابه‌ی مرگ تولید می‌کنید؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضایی معرفی شوند. این‌که بگوییم رانندگان در حادثه‌ی بهبهان دقت نداشته‌اند درست است، اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟
رییس پلیس راهور درباره‌ی کیفیت خودروهای تولید داخل نیز گفته:‌ توصیه‌ی من به خودروسازان، انجمن خودروسازان و... این است که به جای  فرافکنی و انحراف افکار عمومی به دنبال اصلاح کیفیت خودروها باشند، این‌طور نباشد که قیمت خودروی خارجی را از مردم دریافت کنند، اما خودروی ناایمن و غیراستاندارد دست مردم بدهند. خودروی ما باید آن‌قدر ایمن باشد که در صورت بی‌مبالاتی راننده یا بروز حادثه، جلوی آسیب بیشتر به راننده و سرنشینان گرفته شود نه این‌که خود وسیله‌ای کشنده شود. به دنبال این اظهار نظر، معاون یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی بیکار ننشسته، اظهارات اخیر پلیس را فاقد کارشناسی لازم دانسته، از طبیعی بودن بازنشدن ایربگ 7 خودروی این شرکت در تصادف زنجیره‌ای بهبهان دفاع کرده و گفته: در ۷خودروی حادثه‌دیده با بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده و تحلیل اطلاعات موجود، به طور قطع باز نشدن ایربگ مورد تایید و مطابق با استاندارد است. پس از این اظهارنظر نمایندگان مجلس، پلیس راهوار و دبیرهیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس چنین توجیه‌ای را غیرمنطقی دانسته و آن را فرار از مسئولیت خودروسازان در این حادثه می‌دانند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: خودروسازان پول خودروی خارجی می‌گیرند، خودروی بی‌کیفیت تحویل می‌دهند و با وجود برخورداری از انواع حمایت‌ها و دخالت‌ها، ۱۰۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته نیز دارند. دبیرهیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس نیز در اظهارنظری معتقد است: مسئله فقط باز نشدن ایربگ نیست؛ ما وظیفه داریم از کیفیت خودرو ایرانی تحقیق و تفحص کنیم. مدیران خودروساز ایرانی به جای این‌که در پی بالا بردن کیفیت و امنیت خودروها باشند، متأسفانه پول‌ها را در جاهای دیگر هزینه می‌کنند. تاوان آن را هم مردم باید بپردازند. بعد از این حواشی، سخنگوی قوه‌ی قضائیه، از ورود سازمان بازرسی کل کشور به این حادثه خبر داده است. هرچند برای کاهش تنش‌ها، وزیر صمت دستور بررسی ایمنی خودروها را صادر کرده است، اما باید پذیرفت که به دلیل دولتی بودن دو خودروساز بزرگ کشور تاکنون هیچ دولتی، ایمنی و کیفیت خودروهای ساخت داخل را آن‌چنان که باید ارتقا نداده است. شاید این نکته جالب باشد که موضوع باز نشدن ایربگ خودروها آن‌قدر سروصدا به پا کرد که مجری یک مسابقه‌ی تلویزیونی هفته‌ها است با نیش و کنایه، بازنشدن ایربگ را تکرار می‌کند. به نظر می‌رسد ممنوعیت واردات خودرو حاشیه‌ی امنی را برای خودروسازان داخلی بوجود آورده است. اگرواردات خودروهای خارجی آزاد شود خودروساز داخلی مجبور می‌شود در بازار رقابتی، استاندارها را بیش از پیش رعایت کند.گفته می‌شود اگر خودروسازان موفق به اثبات ادعاهای خود در این پرونده نشوند، ممکن است حکم قضایی برای آنها صادر شود. البته فعلا که خبری از نتیجه‌ی پرونده‌ موردنظر نیست و باید منتظر ماند و دید آیا خودروسازان از اتهامات تبرئه خواهند شد و دفاعیات آنها کفاف فرار از محکومیت را خواهد داد یا خیر؟

      

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها