کاشت یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال حرا در هرمزگان



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان از کاشت یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال حرا در شهرستان‌های جاسک، سیریک، بندرعباس، قشم، خمیر و بندرلنگه خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، ایران ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت دارد که ۱۲ میلیون هکتار آن شامل جنگل‌ها می‌شود و در ۴۰ سال اخیر بیش از نیمی از جنگل‌های کشور از بین رفته و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، اگر اوضاع به همین منوال پیش‌رود تا ۵۰ سال آینده کل جنگل‌های ایران از بین می‌رود .

این یعنی یک فاجعه زیست محیطی که برای بازگردانی به وضعیت فعلی حداقل باید ۵۰ سال تلاش بی‌وقفه داشت تا شاید بخشی از این خسارت بزرگ جبران شود. از همین‌رو مسئولان کشور به فکر احیای منابع طبیعی و جنگل‌کاری افتادند.

استان هرمزگان طبق نقشه مراتع و جنگل‌های کشور کمتر از پنج درصد پوشش گیاهی دارد که باید در راستای حفظ جنگل‌ها و مراتع موجود و غنی‌سازی مراتع با پوشش گیاهی کم در استان تلاش کرد، چرا با وجود این حجم عظیم از جنگل‌ها و مراتع به هیچ وجه نمی‌توان هرمزگان را به عنوان یک استان سبز دسته‌بندی کرد.

با وجود شرایط اقلیمی سخت و بعضا طاقت‌فرسای هرمزگان این استان بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی از کل هشت هزار گونه گیاهی کشور را در خود جای داده که در این میان درمنه، آویشن، گلزر، آنغوزه، بنه، اسفند، بادام، بومادران، کنار، کلپوره، زیره، کسور، هندوانه ابوجهل، ترشک، پونه و ... از این قبیل گیاهان هستند.

در کنار درختان منحصر به فرد هرمزگان جنگل‌های مانگرو یا حرا را بیشتر می‌توان مورد توجه قرار داد چرا که استان هرمزگان بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد که می‌توان درختان حرا را در آن کاشت و نکته جالب حرا این است که این درختان از همان آب شور دریا ارتزاق کرده و رشد می‌کنند و مشکلات تامین آب در جنگل‌کاری سایر عرصه‌ها را ندارد.

جنگل‌های حرا نه به خشکی تعلق دارند نه به دریا بلکه مشترک بین آب و خشکی هستند و پهناورترین جنگل‌های حرا، در آب‌های بین لافت و بندر پل، در شمال جزیره قشم و در ۱۴۰ کیلومتری شهر بندرعباس قرار دارد.

 در سال‌های گذشته بیش از ۱۰ میلیون نهال حرا با مشارکت جوامع محلی تولید و در حد فواصل جذر و مد دریا کاشته شده.

 در حال حاضر سطح جنگل‌های مانگرو استان پنج هزار هکتار افزایش و به حدود ۲۵ هزار هکتار رسیده.

امسال نیز از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها یک میلیون و پانصد هزار اصله نهال حرا در شهرستان‌های جاسک، سیریک، بندرعباس، قشم، خمیر و بندرلنگه با مشارکت جوامع محلی تولید و در سطح دوهزار هکتار در خور‌ها و حد فاصل جذر و مد دریا کاشته شده.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان جنگل‌های مانگرو در افزایش ظرفیت اکوتوریسم دریا و حفاظت سواحل نقش بسزایی دارد و به همین منظور افزایش سطح این جنگل‌ها در دستورکار است.

 پارک آبخیز خیرساز بستک با سطحی بیش از ۸۵۰ هکتار با مشارکت خیرین و شهرداری بستک احداث شده که در آن یک سازه آبخیزداری، دو هزار و ۸۰۰ متر پیاده‌رو سلامت، چندین کاروانسرا، آب انبار، منبع ذخیره آب و بیش از یک‌هزار نهال با سیستم آبیاری قطره‌ای غرس شده.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها