جاودانگی عشق، جاودانگی تمنا


نویسنده: محیا تکنده

معرفی کتاب این هفته را به داستان کم حجم اما سرشار از زیبایی و شگفتی «آئورا»، اثر کارلوس فوئنتس اختصاص می‌دهیم. فوئنتس زاده‌ی مکزیک، یکی از سرشناس‌ترین و پر آوازه‌ترین نویسندگان اسپانیایی زبان بود. او معتقد است: « آهنگ زندگی اکثر مکزیکی‌ها با مشکلات، خشونت و نارضایتی دائمی از وضعیت خود آمیخته‌است و او خواهان دمیدن قدرتی تازه در این آوای نحیف است». او می‌گوید که آثارش همگی درباره‌ی ترس هستند.

احساس جهانی ترس از اینکه چه کسی از در وارد می‌شود، چه کسی ما را دوست دارد، چه کسی را دوست داریم و چگونه به اشتیاق‌مان می‌رسیم. آئورا اولین رمانی نیست که کارلوس فوئنتس نوشته، اما واقعا این رمان را می‏ توان دیباچه‏ برای دیگر رمانهای او در نظر گرفت؛ هم موضوعات و سبک این اثر در دیگر رمان‌های او تکرار می‏شود، هم در مقایسه با دیگر رمان‌های او حجم‌اش فقط در حد دیباچه‏‌ای است . کتاب آئورا، یک نمونه‌ی بی‌بدیل رئالیسم جادویی و یکی از زیباترین، شاعرانه‌ترین و در عین حال شگفت‌انگیزترین رمان‌های سورئالیستی است. مرز بین وهم و واقعیت به سختی قابل تفکیک است طوری که در ظاهر با چهار و اما انگار با دو شخصیت همراه هستیم.

راوی داستان، فیلیپ مونترو که در پی آگهی استخدام وارد خانه‌ی کونسئلو می‌شود و خواننده خود را در جایگاه او حس می‌کند. کونسئلو پیرزنی با رفتارها و عاداتی عجیب که در پی استخدام فردی برای نگاشتن خاطرات همسرش است. شوهر مرحوم پیرزن که از طریق خاطراتش در داستان حضور دارد و آئورا، دختری زیبا با جوانیِ سیال. فیلیپ مونترو زمانی‌که در کافه‌ای نشسته است، با آگهی جالب توجهی روبرو می‌شود؛ پیرزنی درخواست کرده است که به ویراستاری نیاز دارد تا خاطرات شوهرش را جمع‌وجور کند و آن‌ها را دوباره بنویسد. مبلغ دست‌مزد پیشنهادی چندین برابر حالت عادی در نظر گرفته شده است. اما شرط انجام کار این است که نویسنده باید در خانه‌ی پیرزن کار کند. زمانی‌که مونترو به خانه پیرزن می‌رود متوجه می‌شود که برادرزاده‌ی او که دختری جوان و زیبا به نام آئورا است نیز در خانه حضور دارد. آئورا انگیزه‌ی مونترو برای ماندن در خانه‌ی پیرزن می‌شود و متوجه خواهد شد که در این خانه، ‌گردی از افسون بر همه‌چیز نشسته‌است و نویسنده به‌خوبی از کارکرد «صحنه» برای همراهی با مضمون، بهره جسته‌است. کونسوئلو که از اقامت دختری به زیبایی آئورا در این خانۀ دل‌مرده متعجّب است، اندک‌اندک درمی‌یابد که رابطۀ ناشناخته‌ای بین این دختر و پیرزن وجود دارد. کم‌کم چگالی وقایع غیر واقعی در رمان، بیشتر می‌شود و در نهایت، داستان با یکی شدن آئورا و خانم کونسوئلو به پایان می‌رسد. اگر زمان کمی در دست دارید ومیل دارید سراپا درگیر داستانی اعجاب انگیز شوید، خواندن این کتاب را به شما توصیه می‌کنم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها