با این روش دیگر نگران مالیات دستگاه پوز خود نباشید



یکی از زیرساخت‌های اصلی برای اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، ساماندهی کارتخوان فعالان اقتصادی است.
 
طبق گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی باید از چند ماه گذشته اجرایی می‌شد اما از آنجایی که زیرساخت‌های آن فراهم نبود، به تاخیر افتاد. در این ستون (که به صورت هفتگی منتشر می‌شود) قصد داریم راهکارهای قانونی درباره مالیات را مطرح کنیم. تمام افرادی که از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می کنند، باید نسبت به پرداخت مالیات آن هم اقدام نمایند. در واقع دارندگان این دستگاه‌ها می خواهند بدانند که چگونه باید مالیات بر دستگاه کارتخوان خود را پرداخت نمایند که در ادامه جریمه نشده و مشکلی از این نظر برای شان پیش نیاید. در این رابطه باید بگوییم که طبق قوانین جدید مجلس در این رابطه، دارندگاه دستگاه‌های پوز نیاز به انجام هیچ اقدام خاصی جهت پرداخت مالیات ندارند. بلکه این افراد باید در سامانه ای ثبت نام کنند که به این منظور در نظر گرفته شده است؛ یعنی سامانه مالیاتی tax.gov.ir . با تکمیل ثبت نام در این سامانه، یک کد مالیاتی به این افراد داده خواهد شد. در نتیجه، روش محاسبه مالیات دستگاه پوز ۱۴۰۰ مانند مشاغل شده و این کار توسط اداره‌های مالیاتی کشور صورت می‎گیرد. با توجه شرایط ایجاد شده، آیا وجود دستگاه‌های کارتخوان ثبت شده در سامانه مالیاتی باعث وحشت و نگرانی اصناف، پزشکان و جامعه شده است؟
این وحشت و نگرانی جز ایجاد توهم و ترس سودجویان مسئله دیگری در پی نخواهد داشت.  افرادی که  دستگاه کارتخوان دارند، خیلی راحت به حساب بانکی (که خرید خود را انجام می‌دهند) وصل کنند. برای مثال، فردی که صاحب یک رستوران است، حتما خریدهای روزانه را از همان حساب انجام می‌دهد که البته با وجود تورم حاکم بر سبد خانوارها، حتی برای خرید فردا نیز پول کم می‌آورد و مجبور به نسیه می‌شود. مهمترین اصل در مواجه با شفاف در مالیات، داشتن حسابداران حرفه‌ای است. اگر حسابداری شما منظم و روزانه باشد، مطمئن باشید هر سه ماه یکبار که معاملات فصلی و ارزش افزوده در سامانه مالیاتی قرار دهید، صددرصد به نفع شما است. چون درآمد و هزینه شما هم‌خوانی ندارد. البته صنف لوازم یدکی فروشی‌ها، روش حسابداری و انبارداری متفاوتی دارند.
به هر حال، هر صنفی که هستید با یک روش حسابداری سروکار دارید که با وجود یک حسابداری صحیح مشکلی درباره مالیات نخواهید داشت. البته نکته مهم را در نظر داشته باشید که بعضی از افراد با گفتن دروغ سعی در گمراه کردن اذهان افراد دارند بنابراین فریب اینگونه افراد را نخورید. گرچه طبق قانون تمامی پرسنل مالیاتی موظف به راهنمایی افراد هستند اما به علت حجم بالای کاری از توان این کارمندان خارج است. روزنامه صبح ساحل در نظر دارد که پاسخ سوالات حقوقی و مالیاتی شما را به صورت رایگان پاسخ دهد و با ارائه راهکارهای قانونی، مشکلات حقوقی شما را برطرف سازد. شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی روزنامه، سوالات خود را با ما در میان بگذارید.
 
به قلم: شیرین زردشتی| وکیل مالیاتی
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها