آغاز نشست مشترک اقتصادی هرمزگان با سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو؛

دوستی: هرمزگان آمادگی کامل خود را برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو اکو اعلام می‌کند



"مهدی دوستی" استاندار هرمزگان در این نشست با بیان اینکه عصر حاضر، عصر منطقه ماست، گفت: جمهوری اسلامی ایران، اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای منطقه، به خصوص کشورهای عضو اکو قائل است.

    

   

به گزارش صبح ساحل، وی با بیان اینکه بنده به تأسی از سیاست‌های دولت سیزدهم و دستورات صریح ریاست جمهور مبنی بر «تعامل حداکثری» با همسایگان جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داده‌ام، افزود: بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به عنوان تسهیل کننده‌ی همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه، مورد توجه و اهتمام ما است؛ که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو است.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه طی سالیان گذشته، دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی در سازمان اکو بدست آمده است، اضافه کرد: کماکان فاصله معناداری مابین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعی سازمان وجود دارد. برای نمونه، با وجود پتانسیل‌های تجاری بالا، تجارتِ درون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است.


دوستی گفت: جمهوری اسلامی ایران کشورهای همسایه، به‌ویژه کشورهای عضو اکو را به ‌عنوان کشورهای اصلی مقاصد تجاری خود انتخاب کرده است و تلاش می‌کند با پیگیری‌های مستمر در سطوح ملی و استانی، هدف‌گذاری تجاری خود با کشورهای عضو این سازمان را محقق سازد.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل یکی از اجزای مهم اقتصاد بین‌الملل محسوب می‌شود، عنوان کرد: این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان دارد. بدون وجود شبکه حمل‌ونقل، تأسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب، امکان رشد و توسعه عمومی کشورها با دشواری مواجه خواهد شد.

استاندار هرمزگان افزود: حمل‌ونقل، ظرفیتی است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی که به طور مستقیم ایجاد می‌کند، موجب تعمیق پیوندهای اقتصادی و تقویت مناسبات تجاری با کشورهای همسایه و ایجاد بسترهای مطلوب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت و همکاری‌های بین دستگاهی خواهد شد

این مقام مسئول اضافه کرد: در شرایط کنونی و موقعیت ممتاز بنادر جنوبی ایران در دسترسی به تنگه هرمز و دریای عمان، امکان تسریع در تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی و تسهیل و تسریع در انجام فرایندها و فعالیت‌های تجاری و بازرگانی وجود دارد که این موضوع موجب جهش و گسترش همکاری‌های اقتصادی پایدار خواهد شد.

  

دوستی: هرمزگان آمادگی کامل خود را برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو اکو اعلام می‌کند

  

دوستی گفت: امروزه ایجاد بستری مناسب و جدید برای توسعه تجارت و بازرگانی مبتنی بردانش و ایجاد زنجیره لجستیک کارآمد، به‌منظور ایجاد چابکی در حمل‌ونقل و توزیع بار از طریق بنادر و مراکز توزیع، استفاده از توان و تکنولوژی کشورهای پیشرو در حوزه مدیریت زنجیره تأمین و ایجاد پارک‌های لجستیکی و حمل‌ونقل می‌تواند در تحقق این امر نقش بسزایی ایفا کند.

وی با بیان اینکه توجه به تنوع دروازه‌های تجاری در هر کشور امری است که از منظر اقتصاد سیاسی حائز اهمیت است، گفت: نزاع اخیر در اوکراین اهمیت تنوع‌بخشی به دروازه‌های تجاری کشورها را بیش‌ازپیش آشکار کرد. کشورهای عضو اکو می‌توانند با تنوع‌بخشی به دروازه‌های تجاری خود، ریسک‌های احتمالی پیش روی تجارت خارجی خود را بیمه کنند.

دوستی در تشریح مهم‌ترین ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اکو گفت: امکان اتصال خلیج فارس و دریای عمان به اروپا و برقراری ترانزیت جنوب شرقی آسیا با جهان غرب از مسیر کشورهای عضو، امکان صادرات تولیدات کشورهای عضو از این مسیر به بازارهای بزرگ شرق آسیا، برخورداری از بنادر متنوع و بزرگ و زیر ساخت¬های مناسب جهت خدمت¬رسانی و تامین تجارت همسایگان شرقی، غربی و شمالی و امکان حمل‌ونقل ترکیبی امکان تامین امنیت غذایی پایدار با تعاملات دورن سازمان اکو از مهم‌ترین ظرفیت‌های بالقوه جمهوری اسلامی است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه پایدارسازی امنیت انرژی کشورهای عضو و امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز به ویژه در بخش معدن و پتروشیمی از دیگر ظرفیت‌های کشور ماست، افزود: به این موارد ایجاد بازار مشترک آنلاین، تسهیل سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه های مورد علاقه طرفین، گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری و استقبال از سرمایه‌گذاری در این حوزه و شبکه‌سازی میان استان‌های تجاری، صنعتی و گردشگری کشورهای عضو و تاسیس کمیسیون مشترکی متشکل از استانداران کشورهای عضو را اضافه کنید.


وی با بیان اینکه هرمزگان می‌تواند به عنوان بازوی ترانزیتی کشورهای عضو اکو در تنگه هرمز و آب‌های آزاد نقش‌آفرینی کند، گفت: استقرار بهینه در محور استراتژیک کریدور جنوب_شمال و توانایی برجسته آن در زمینه افزایش فعالیت‌های ترانزیتی، دسترسی به هر چهار نوع شبکه‌های حمل‌ونقلی، استقرار ۱۴ جزیره بزرگ و کوچک با عملکردهای مختلف تجاری، توریستی و اقتصادی و همجواری با کشورهای آن سوی خلیج فارس، استقرار دو منطقه آزاد تجاری-صنعتی (قشم و کیش) و چهار منطقه ویژه اقتصادی نیز از مهم ترین پتانسیل‌های استان است.

دوستی تاکید کرد: آمادگی داریم تا با تامین زمین، تامین امنیت و تضمین و تسهیل سرمایه‌گذاری در قالب شهرک‌های صنعتی و تجاری کشورهای عضو اکو، این مزایای منحصر به فرد را به اشتراک بگذاریم.
  

 

دوستی: هرمزگان آمادگی کامل خود را برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو اکو اعلام می‌کند

  



وی با بیان اینکه استانداری هرمزگان در حال پیگیری تخصیص زمین در پس‌کرانه بندر شهید رجایی به کشورهای عضو اکو است، گفت: از این ظرفیت می‌توان به منظور توسعه پایگاه‌های صادراتی و بارانداز کالاها استفاده کرد. البته از کشورهای عضو اکو درخواست داریم که این امکان را در کشورهای خود نیز برای جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضا ایجاد کنند

دوستی با تاکید بر اینکه هرمزگان این آمادگی را دارد که اجرایی شدن موافقت‌نامه تجاری اکو و پی‌ریزی ترتیبات مالی، بانکی و گمرکی آن را در سطح ملی پیگیری کند، گفت: با توجه به ساختار توافق‌نامه موجود میان اعضای این سازمان، در خصوص گارانتی تردد و حمل کامیون‌ها بین کشورهای عضو، هرمزگان آمادگی پذیرش و بسترسازی برای ایجاد شرکت‌های مشترک ترانزیتی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی را دارد.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه هرمزگان آمادگی کامل خود را برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو اکو اعلام می‌کند، گفت: امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد همگرایی بیشتر و توسعه اقتصادی اعضای این سازمان باشیم.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها