نگاهی به برخی مشکلات شهروندان بندرعباس در سالی که گذشت:

چالش‌های ۱۴۰۰


نویسنده: معصومه نعمتی

دفتر ۱۴۰۰ هم بسته شد. سالی که برای مسئولان و مردم با چالش‌هایی جدید یا تکراری همراه بود. این سال را هم مردم با مشکلاتی نظیر کم‌آبی، تجمع زباله، قطع برق، بوی بد فاضلاب و سرریز شدن آن به دریا، کنده‌کاری‌های رهاشده خیابان‌ها و بسیاری دیگر از مشکلات شهری گذراندند. مشکلاتی که پس از هربار عنوان شدن، مسئولان مربوطه قول مساعد جهت رسیدگی به آن‌ها را می‌دادند. برخی از آن‌ها مثل فاضلاب که هرچندماه یک‌بار ازطرف یک مسئول حل شده اعلام می‌شد. بسیاری از شکایات مردمی نسبت مسائل شهری در رسانه صبح ساحل منتشر شد. برخی از آن‌ها نیز ازسوی مسئولان امر به‌سرعت پیگیری شدند. اما شمار مشکلات پیگیری نشده‌ و به تعویق افتاده بسیار بیشتر از این حرف‌هاست. در گزارش پیش رو تعدادی از مشکلات شهری را بررسی کرده‌ایم که مردم اغلب نسبت به آن‌ها معترض بوده‌اند.

          

گرفتاری در چاله‌ها

 چاله‌های کوچک و بزرگ در خیابان‌های بندرعباس از مواردی است که در هر جایی از شهر به چشم می‌خورد. فرقی نمی‌کند در محله‌های محروم و بافت فرسوده شهر باشید یا در محله‌های اصطلاحا بالاشهر، درهرحال با این چاله‌ها برخوردی داشته‌اید. دلیل عمده وجود این چاله‌ها حفاری‌های شرکت گاز برای طرح گازرسانی است. تاخیر در ترمیم حفاری‌ها مردم را با مشکلات فراوان مواجه کرده است. شهروندان بارها با ارسال پیام‌هایی از این وضعیت گلایه کرده‌اند. بارها تصاویری از صدمه دیدن خودروهای‌شان ارسال کرده‌اند و بارها از پیگیری نکردن دستگاه‌های مربوطه گفته‌اند. هر بار هم که این موضوع مطرح می‌شود هر مسئول توپ را در زمین دیگری می‌‍اندازد و پس از ماه‌ها پاسکاری می‌بینیم که هیچ اقدامی برای حل این معضل صورت نگرفته است. بارها در هنگام حفاری، لوله‌های آب آسیب دیده‌اند. به گفته مردم، مسئولان حفاری می‌گویند که نگران نباشید این شکستگی به‌سرعت تعمیر می‌شود. اما روشن است که لوله شکسته ترمیم‌شده هرگز آن لوله سالم سابق نمی‌شود؛ همان‌طور که نشده است و شاهد نشت آب از برخی لوله‌ها پس از تعمیر بوده‌ایم. از دیگر مشکلاتی که در خلال حفاری برای مردم به وجود آمده است، قطع برق در اثر آسیب به کابل‌های زیرزمینی برق بوده است. قطعی آب و برق از مشکلاتی اضطراری است که مسئولان امر مجبور به حل هر چه سریع‌تر آن هستند. اما برطرف کردن قطعی سیم‌های تلفن گویا اضطراری نیست؛ چرا که در پیام‌های مردمی بارها گفته شده که اداره گاز و مخابرات هرکدام دیگری را مسئول حل مشکل می‌دانند و نتیجه اینکه برخی مردم ماه‌ها خطوط تلفن‌شان قطع بوده است. پس از بارندگی‌های اخیر هم چندین نفر از فرورفتن خودروهای‌شان در همین چاله‌ها گلایه کردند. خسارت افتادن خودرو در چاله‌ها هنگام رانندگی کم بود، فرو رفتن خودروی پارک شده در این چاله‌ها هم اضافه شد. چاله‌های دیگری که پس از بارندگی در برخی خیابان‌های بندرعباس به وجود آمد، ناشی از فرونشست زمین بود. این فرونشست‌ها با همکاری نهادهای مربوطه تعمیر شد اما یکی از آن‌ها در خیابان جهان‌آرا آنقدر تعمیر نشد که درنهایت منجر به حادثه شد و دلیل آن هم چیزی جز پاسکاری همیشگی مسئولان نبود. سرقت درپوش‌ دریچه‌های فاضلاب نیز چاله‌ای به چاله‌های خیابان‌ها اضافه کرده است. این موضوع بارها ازسوی مردم گزارش شده است. نبود درپوش روی دریچه فاضلاب علاوه بر خسارت‌های زیادی که به خودروها وارد می‌کند، می‌تواند برای عابران پیاده خصوصا کودکان هم بسیار خطرناک باشد. شرکت آب و فاضلاب بندرعباس در این‌باره می‌گوید که در برخی موارد حتی بیش از سه بار یک درپوش را جایگزین کرده‌اند اما باز هم سارقان با این تصور که درپوش‌ها دارای ارزش ریالی بالایی هستند اقدام به دزدیدن آن‌ها می‌کنند. پس از دزدیده شدن درپوش‌ها مردم خودشان بلافاصله اقدام و با قرار دادن شاخه درخت، چوب، لاستیک و حتی مبل سعی می‌کنند که مردم را از خطر چاله دور نگه دارند. با وجود اینکه آبفا وعده داده بود به دنبال راه چاره‌ای باشد که در‌پوش فاضلاب محکم باشد و ارزش ریالی چندانی نداشته باشد، همچنان اقدام موثری صورت نگرفته و این سرقت‌ها ادامه دارد.

   

شهر خلاق خاموش

تاریکی معابر سطح شهر بندرعباس یکی از معضلاتی است که بارها از سوی شهروندان بازگو شده و شکایات بسیاری در این مورد اعلام شده است. این در حالی است که روشنایی شهر در ایجاد امنيت اجتماعی و کم کردن جرم و جنايت در محيط شهری بسیار حائز اهمیت است. برخی از چراغ‌های خیابان‌های اصلی و فرعی خاموش‌ و برخی پارک‌ها فاقد روشنایی هستند. هرچند که در بعضی پارک‌ها چند تیر برق، روشنایی ضعیف و کم‌سویی را تامین می‌کنند اما به هیچ‌وجه از کیفیت لازم برخوردار نیست و باعث شده است این مکان‌ها برای شهروندان ناامن باشد. پارک و فضای سبزی که فاقد روشنایی باشد عملا در طول شب غیرقابل استفاده است. یکی از شهروندان می‌گوید: «کمبود فضای سبز در بندرعباس، سلامت روان‌مان را تحت تاثیر قرار داده است حال تاریکی‌ پارک‌ها، معابر و ترس از سارق و بزهکار نیز به آن اضافه شده است». روشن است که خاموشی فضایی مثل پارک، زمینه را برای خلافکاران جهت تعرض به مال و جان مردم فراهم می‌کند. تاریکی‌ها سرقت اموال عمومی موجود در پارک را نیز بسیار راحت‌تر می‌کند. فضا برای تجمع معتادان هم مهیا می‌شود. شهر خلاق بندرعباس شهربازی ندارد و در چنین شرایطی مردم حتی با خیال راحت نمی‌توانند فرزندانشان را به پارک ببرند. مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق هرمزگان می‌گوید که تاریکی پارک‌ها به شهرداری مربوط است و این سازمان بایستی برای رفع آن اقدام کند. اعضای شورای شهر بندرعباس هم در جلسه‌ای وضعيت نابه‌سامان روشنايی‌ در سطح شهر و افزايش سرقت‌ها را بررسی کردند. آن‌ها نصب دوربین‌های مدار بسته را در دستور کار خود قرار دادند تا زمينه‌ سرقت اموال دولتی کاهش پیدا کند. اما در عمل مشخص است که این جلسات هم چندان خروجی خوبی نداشته است. از خاموشی پارک‌ها که بگذریم، مسئله تاریکی معابر و خیابان‌ها نیز شهروندان را با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌کند. گذشته از خسارت‌هایی که تاریکی‌ معابر برای وسایل نقلیه می‌تواند به وجود آورد، خطراتی که برای جان افراد دارد به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست. برخورد با وسایل نقلیه یا سقوط در چاله‌های فراوانی که قبلا به آن‌ها اشاره شد، جان عابران پیاده را تهدید می‌کند. لذا همراهی بیشتر مسئولان مربوطه با یکدیگر و با مردم را برای رفع این خطرات می‌طلبد. علاوه بر این نبود روشنایی، در بسیاری محلات و کوچه‌های بندرعباس هنوز تیرهای برق چوبی و کهنه وجود دارد. تیرهای برقی که سال‌ها از نصب‌شان می‌گذرد. عمر خودشان را کرده‌اند و هر کدام به سمتی کج شده‌اند. برخی تیرهای برق هم چنان فرسوده شده‌اند که هر لحظه امکان سقوط آن‌ها وجود دارد. بارها در گزارش‌های مردمی این مشکل عنوان شده اما اقدام مناسبی در این راستا صورت نگرفته است. این موضوع بسیار جدی و خطرناک است به‌طوری‌که در زلزله آبان‌ماه هم یکی از شهروندان بندرعباس به دلیل سقوط تیر برق جان خود را از دست داد. بنابراین انتظار می‌رود در جهت رفع این مشکلات اقدامی عاجل صورت گیرد.

  

زباله‌های رهاشده

زباله‌ها، جز ظاهرا جدانشدنی خیابان‌های بندرعباس هستند. شهروندی با ارسال چند تصویر از انباشت زباله در کنار درب پایانه مسافربری بندرعباس گفت: «زیبنده شهر بندرعباس نیست که هر مسافری در بدو ورود به شهر با این حجم از زباله روبه‌رو شود و چنین تصویری از بندرعباس در ذهن مردم ثبت شود». اما این موضوع تنها به ورودی شهر خلاصه نمی‌شود. انباشت زباله در نقاط مختلف شهر بندرعباس، مشکل دیروز و امروز نیست و مردم هرروز و هرجایی از شهر با آن درگیرند. پرسه‌ای در شهر هر از گاهی ما را با حجمی انبوه از زباله مواجه می‌کند. زباله‌هایی که به حال خود رها شده‌اند. ممکن است در کنار آن‌ها سطلی را هم ببینید که زباله‌ها از آن آویزان‌اند. سطلی که معمولا چرخ‌هایش هم در رفته است. آنچه درهرحال به چشم می‌آید جای خالی سطل یا سطل‌هاست. سطل‌ زباله یکی از اجزای اصلی سیستم جمع‌آوری مکانیزه پسماند است و کمبود سطل زباله از دلایل عمده‌ انباشت زباله در شهر است. وضعیت نابه‌سامان جمع‌آوری زباله و کمبود یا نبود سطل در سطح شهر طبیعتا مشکلات فراوانی را برای شهروندان به وجود می‌آورد؛ از بوی تعفن و تکثیر جانوران موذی مانند موش گرفته تا نمای زشت تجمع کیسه‌های زباله در گوشه و کنار خیابان. از طرفی ممکن است این انبوه زباله در اثر وزش باد یا توسط حیوانات در محیط پراکنده شود و آلودگی گسترش پیدا کند. از دیگر مسائلی که مردم بارها نسبت به آن اعتراض کرده‌اند، تجمع نخاله‌های ساختمانی در کوچه و خیابان‌هاست. انباشت نخاله‌های ساختمانی در کنار خیابان‌ها به مردم اجازه استفاده از پیاده‌روها را نمی‌دهد. تخلیه نخاله‌ها و مصالح ساختمانی در معابر عمومی از مصادیق مهم سد معبر محسوب می‌شود. این موضوع شهروندان را مجبور می‌کند که برای رفت و آمد مدام از پیاده‌رو به خیابان و از خیابان به پیاده‌رو به‌صورت زیگزاگی تغییر مسیر دهند. همین مسئله به‌ویژه در خیابان‌های شلوغ می‌تواند خطر تصادفات را بسیار بالا ببرد. طبق قانون، انسداد و اشغال معابر به استناد تبصره ۱ ذیل بند ۲ از ماده ۵۵ قانون شهرداری، عملی خلاف بوده و شهرداری موظف است در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن توسط مأموران خود اقدام کند. بارها و بارها شکایات مردمی از تجمع زباله و نخاله توسط صبح ساحل منتشر شده و به گوش مسئولان رسیده است. با این وجود تاکنون مسئولان برای رفع آن اقدام چندان کارآمدی نکرده‌اند و هرروز شاهد گلایه‌های مردم نسبت به وضع موجود هستیم.

  

بسته‌های پستی بلاتکلیف

عملکرد ضعیف اداره پست بندرعباس و تاخیر در رسیدن بسته‌های پستی یا نرسیدن آن‌ها، موضوع همیشگی شکایت‌های مردمی است. رسانه صبح ساحل بارها درمورد این موضوع مطالبی را منتشر کرده است. اما چندان پاسخ روشنی ازسوی مسئولان اداره مذکور دریافت نشده است. تکرار چندباره این مشکل باعث ایجاد موجی از نارضایتی در مردم نسبت به اداره پست شهرستان بندرعباس شده است. همه‌گیری ویروس کرونا، خریدهای اینترنتی را بسیار افزایش داد. این موضوع نیازمند تدابیری خاص خود و مدیریتی جدید بود. با این که در ابتدای بحران کرونا همه فعالیت‌ها تعطیل یا محدود شدند ما پس از مدتی تمهیداتی برای فعالیت دوباره اصناف و ارگان‌های مختلف در نظر گرفته شد و فعالیت‌ها به شکلی جدید دوباره آغاز شد. در این میان با افزایش خریدهای اینترنتی و به تبع آن استفاده بیشتر مردم از خدمات پستی، نیاز بود که اداره پست برای کند نشدن روند ارسال و تحویل‌دهی بسته‌ها به فکر چاره‌ای باشد. تجهیزات بیشتری فراهم کند و نیروی انسانی بیشتری به کار بگیرد. اما هرچه بود، عملکرد پست بندرعباس ضعیف شد و هنوز هم مردم از آن ناراضی‌اند. در چنین شرایطی کسب‌کارهای آنلاین که معمولا چرخ کارشان با پست می‌چرخد بسیار از عملکرد این اداره در بندرعباس ناراضی هستند. یکی از آن‌ها گفت: «من کسب و کار اینترنتی دارم. به مشتری گفتم که بسته شما حداکثر ظرف یک هفته می‌رسد. اما متاسفانه بسیار بیشتر از این‎‌ها طول کشید. ‌آبرو و اعتبارم پیش مشتری از بین رفت. یک مسئول باکفایت در این اداره نیست که پاسخگوی ما باشد؟». تعداد زیادی از مردم گفتند که چندروزی است بسته‌شان به پست بندرعباس رسیده اما به آن‌ها تحویل داده نشده است. برخی از آن‌ها از اینکه ممکن است بسته‌های حاوی محصولات آرایشی و بهداشتی‌شان در گرمای بندرعباس فاسد شود گلایه کردند. عده‌ای هم گفتند که برای دریافت بسته خودشان به اداره مراجعه کرده‌اند و پس از مدت‌ها ایستادن در صف آن هم در شرایط شیوع کرونا، بسته‌شان را تحویل گرفته‌اند. روابط عمومی پست بندرعباس درمورد این شکایت‌های مردمی گفت: «مرسولات پستی پس از ورود به مرکز استان، تجزیه و در کمترین زمان ممکن (کمتر از ۱۰ ساعت) به مقاصد ذیربط رهسپار و بر اساس اولویت نوع سرویس و تقدم و تاخر وصول، توزیع می‌شوند. این اداره کل در راستای پیشگیری از شیوع کرونا و بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی صادره از سوی ستاد مقابله با این بیماری در کشور، موظف بوده تا تمهیداتی را برای جلوگیری از ابتلای کارکنان و شیوع بیشتر این ویروس در بین مردم اتخاذ کند». وی افزود: «با عنایت به افزایش حجم مرسولات پستی به دلیل رویکرد مردم به خرید برخط به‌منظور انجام تعهدات خود در به حداقل رساندن زمان توزیع، افزایش نیرو صورت پذیرفته و از توان بخش خصوصی پس از سیر مراحل قانونی گزینش و آموزش افراد دارای صلاحیت توزیع جهت مراجعه به نشانی گیرندگان استفاده کرده‌ایم». اداره پست در جهت رسیدگی به شکایات مردمی شماره تلفن‌های ۰۷۶۳۲۲۲۸۳۸۸ و ۰۷۶۳۲۲۴۰۱۰۱ را نیز اعلام کرده است. اما به گفته شهروندان این شماره تلفنن‌ها صرفا نمایشی است و تاکنون کسی به‌درستی جوابگوی آن‌ها نبوده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها