علائم بیماری و راهکارهای پیشگیرانه بیماری سرخک در هرمزگان:

سرخک در کمین است



سرخک یک بیماری ویروسی تنفسی مسری است که در حال حاضر همچنان در کشورهای در حال توسعه شیوع دارد؛ طی سال‌های اخیر، نیز مواردی از ابتلا در کشور گزارش شده است. سازمان بهداشت جهانی  از سال ۲۰۰۰ میلادی برنامه‌ای با هدف کنترل این بیماری آغاز کرد و تقریبا همه کشورها برنامه واکسیناسیون را جلو بردند و توانستند تا سال ۲۰۱۵ به میزان ۹۰ درصد جلوی مرگ و میر ناشی از سرخک را بگیرند. در زمان آغاز واکسیناسیون تعداد ۸۰۰ هزار مرگ در سال در کودکان کمتر از پنج سال ناشی از ابتلاء به سرخک رخ می‌داد اما در نهایت مرگ سرخک تا ۸۴ درصد در جهان کاهش یافت و این موفقیت بسیار بزرگی است. واکسیناسیون سرخک از سال ۱۳۸۳ به صورت جدی در ایران آغاز شد و همین موضوع، موجب شد که این بیماری در کشور ریشه‌کن شود؛ اما طی روزهای اخیر اخباری از شیوع سرخک در افغانستان، موجی از نگرانی را در کشور ایجاد کرده و سیل افزایش مهاجران به کشور باعث شده آمار ابتلا سیر صعودی بگیرد .  استان‌های مهاجر پذیر همانند هرمزگان بیشتر در معرض شیوع این ویروس قرار دارند؛ به همین جهت برای اطلاع از وضعیت شیوع سرخک و اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری آن دراستان با فاطمه نورزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت وگویی داشتیم، که در زیر می‌خوانید:           

 

در خصوص علائم و راه‌های پیشگیرانه از ابتلا به سرخک توضیحاتی ارائه نمایید.

علائم این بیماری به صورتی است که با تب نمایان می‌شود؛ بیمار تب و علائمی شبیه به سرماخوردگی و بی‌حالی خواهد داشت. علائم دیگری مانند التهاب، قرمزی چشم و علائم تنفسی ممکن است داشته باشد. از آنجایی که سرخک جز  بیماری‌های تنفسی محسوب می‌شود؛ می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود و قدرت سرایت بالایی دارد به طوری که هر فرد بیمار می‌تواند حداقل 18 فرد سالم را مبتلا کند. بنابرین در صورت ابتلا یک فرد به سرعت انتشار پیدا می‌کند. همچنین این بیماری  در کودکانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند با عوارض همراه خواهد بود؛ که این عوارض می‌تواند عوارض چشمی،  تنفسی و حتی مغزی شود.
 

چه اقداماتی برای پیشگیری از ابتلا به سرخک در استان در حال حاضر صورت گرفته است؟

در خصوص این بیماری شهروندان باید بدانند واکسیناسیون سرخک در استان به صورت تداومی در حال انجام است؛ که در 18 ماهگی و 24 ماهگی به نوزادان تزریق می‌شود؛ در این بین آموزش‌های لازم به والدین داده می‌شود؛ لذا والدین در هر شرایطی از واکسیناسیون کودکان خود غافل نشوند و حتما آن را انجام دهند. خانواده ها تنها در صورتی که نوزادان تب داشته یا بیمار باشند می‌توانند واکسیناسیون را تا زمان بهبودی کامل فرزندشان به تعویق بیاندازند.استان هرمزگان در سال گذشته 13 مورد ابتلا به ویروس سرخک را داشته و به همین دلیل علاوه بر واکسیناسیون نوزادان که در حال انجام است؛ ما واکسیناسیون تکمیلی نیز برای کودکان زیر 5 سال در نظر گرفتیم؛ از آنجایی که به دلیل شیوع کرونا در کشور و احتمال اینکه برخی از خانواده ها در موعد مقرر اقدام به واکسیناسیون نوزاد خود نکرده باشند. این واکسیناسیون تکمیلی به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی و شیوع این بیماری صورت گرفت؛ از آنجایی که استان هرمزگان مهاجرپذیر بوده و تردد اتباع خارجی در آن نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بوده و با توجه به اینکهسیاری از این افراد واکسیناسیون نشده‌اند، با درنظرگرفتن تمامی این عوامل اقدام به واکسیناسیون تکمیلی کردیم که از سال گذشته تا کنون ما هیچ مورد مثبتی از این بیماری در استان را شاهد نبوده‌ایم.
   

وضعیت استان هرمزگان نسبت به شیوع این بیماری چگونه است و آیا باید نگران این بیماری باشیم؟

در حال حاضر هیج نگرانی از ابتلای این بیماری در استان و حتی موارد مشکوک به آن را نیز نداشتیم؛ سایر استان‌ها موارد مشکوک و حتی قطعی ابتلا به این ویروس را داشته اما استان هرمزگان نسبت به سایر استان ها در وضعیت بسیار خوبی قرار داشته و جای هیچ نگرانی نیست.
با توجه به تردد اتباع خارجی که واکسیناسیون فرندانشان صورت نگرفته امکان شیوع وجود دارد اما آماری از ابتلاء به سرخک بومی تاکنون نداشتیم؛ 13 مورد ابتلای سال گذشته نیز به دلیل تردد اتباع خارجی به استان بود. در هرصورت آموزش و اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفته و شهروندان واکسیناسیون فرزندان خود را به موقع انجام دهند.

 

در برخی مواقع علائم سرخک همانند بیماری کرونا است؛ در این مواقع چه اقدامی انجام دهیم؟

سرخک نوعی عفونت سیستم تنفسی است که یک ویروس آر.ان. آ از خانواده پارامیکسوویریده آن را ایجاد می‌کند. علائم مشابه سرخک و کرونا، تب و بی‌حالی کودک است با این تفاوت که در بیماری سرخک کودک در سه روز اول ابتلا علائمی چون تب، سردردو بی‌حالی و درد دارد  و در مرحله بعدی این بیماری با یک عازضه پوستی که همان قرمزی و درآمدن جوش‌های قرمز رنگ خود را نمایان می‌کند که کاملا متمایز با کرونا است. در هر صورت اگر به هردلیلی کودکان علائمی چون تب و بی‌حالی را داشته باشد باید به پزشک مراجعه نماید و قطعا در این صورت تشخیص صحیح صورت خواهد گرفت و در صورت نیاز از کودک تست گرفته می‌شود.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها