سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان:

مورد قطعی از آبله میمون در هرمزگان نداشته‌ایم



جانشین ناخوانده کرونا، بیماری ویروسی «آبله میمون» است که این روزها مواردی از آن در برخی کشورها شناسایی شده و نگرانی‌هایی را درباره احتمال تبدیل شدن به یک همه‌گیری جدید و جدی ایجاد کرده است که هنوز قابل تایید یا رد نیست. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تاکنون موردقطعی از آبله میمونی در هرمزگان نداشته‌ایم.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته فارس، دکتر فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: به پزشکان استان گوشزد شده که با توجه وجود سفرهای هوایی متعدد به استان و احتمال انتقال بیماری‌ها، علائم مشکوک را مورد توجه جدی قرار داده و با توجه به این که فصل آبله مرغان نیز هست، هرگونه علائم را با تاریخچه سفر افراد مورد بررسی دقیق قرار دهند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: عمده موارد ابتلا به آبله میمونی تاکنون از دو قاره اروپا و آفریقا گزارش شده است اما با این حال شبکه‌های بهداشت و درمان در استان‌ها، موارد مشکوک را مورد رصد قرار خواهند داد.

 

آیا «آبله میمون» به مشکل جدی تبدیل می‌شود؟

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون حدود ۲۰۰ مورد تأیید شده یا مشکوک به ابتلاء به بیماری آبله میمون از اوایل ماه مه در استرالیا، اروپا و آمریکای‌شمالی ثبت شده است.

اگرچه «آبله میمون» از حدود ۴۰ سال پیش به خوبی شناخته شده، اما بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت این نخستین باری است که چندین مورد ابتلاء به بیماری به طور همزمان در بسیاری از کشورها و در میان افرادی که به مناطق بومی آفریقا سفر نکرده‌اند، شناسایی شده است. با این حال، نهاد متولی بهداشت در جهان که زیرمجموعه سازمان ملل متحد است با رد این نگرانی‌ها تاکید دارد که شیوع بیماری «آبله میمون» در کشورهای غیربومی می‌تواند تحت کنترل قرار گیرد و از انتقال انسان به انسان جلوگیری شود.

حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) از جدی بودن خطر آبله میمون و راهکارهای پیشگیری از ابتلاء در صورت ورود احتمالی آن به کشور گفته است که در ادامه می‌خوانید.

 

آیا احتمال ورود بیماری آبله میمون به کشور جدی است؟

در حوزه بیماری‌های عفونی، برخی بیماری‌ها وجود دارد که هر سال در قسمتی از دنیا پراکنده می‌شود و اپیدمی‌هایی ایجاد می‌کند؛ همچنین تعدادی از افراد درگیر آن‌ها می‌شوند، سپس این اپیدمی‌ها فروکش می‌کند. به عنوان مثال بیماری «ابولا» در آفریقا و بیماری‌های مختلف دیگری در قسمت‌های گوناگون دنیا بر همین اساس گزارش شده است؛ اما بیماری جدید که آبله میمونی نام دارد با علائمی مانند ایجاد تب و تاول‌های شدید روی پوست همراه است که عوارض جدی ایجاد می‌کند و جای آن‌ها روی پوست به ویژه صورت می‌ماند؛ تاجایی‌که در گذشته باعث کوری افراد می‌شد.

آبله تا دهه ۵۰ هجری شمسی یک بیماری بسیار شدید بود و مرگ‌ومیر زیادی در دنیا ایجاد می‌کرد، اما از حدود سال ۱۳۵۰ با اینکه درمان مؤثری برای این بیماری وجود نداشت، واکسیناسیونی که در سراسر دنیا بر ضد آبله صورت گرفت، باعث شد شیوع بیماری به شدت کاهش یابد؛ تاجایی‌که آبله ریشه‌کن شد و برای متولدان پس از سال‌های ۱۳۵۰ دیگر واکسیناسیون انجام نشد.

تقریباً آبله ریشه‌کن شده بود و هیچ انسانی در دنیا به این ویروس مبتلا نشد به‌جز ارتش ایالات متحده آمریکا که برای استفاده از آبله به عنوان یک سلاح بیولوژیک، آن‌را نگه داشت و واکسن آبله را نیز در اختیار دارد.

آبله میمونی گونه‌ای آبله خطرناک و کشنده است که در بدن افراد مبتلا، عوارضی ایجاد می‌کند؛ پس می‌توان آن‌را یک بیماری نگران کننده دانست.

 

گفتنی است که روز گذشته، وزارت بهداشت امارات با اعلام مشاهده اولین مورد ابتلاء به بیماری آبله میمون، اظهار کرد که منشأ این بیماری مربوط به زنی از غرب آفریقاست.

 

منابع: فارس، ایمنا، مهر

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها