«منصور آرامی»، نماینده مردم هرمزگان در مجلس در گفت‌وگو با صبح ساحل:

مجلس نمادی از مردم است



مجلس شورای اسلامی محلی است برای وضع قوانین درزمینهٔ‌های مختلف. قوانینی که باید رفاه، آسایش و راحتی را برای جامعه به ارمغان بیاورند. از همین رو ۷ خرداد ۱۳۵۹، اولین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کارکرد. به همین مناسبت و برای ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم با «منصور آرامی» نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و بندر خمیر گفت‌وگو کرده‌ایم. آرامی با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی جامعه حل‌نشده است، اظهار می‌کند که مجلس یازدهم که به مجلس انقلابی منتسب است در این دو سال فعالیت، تمام توان خود را برای این مهم به کار بسته است.

سیری که از مجلس اول تا مجلس یازدهم طی شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ازنظر شما کدام دوره عملکرد بهتری داشته است؟

از برکات جمهوری اسلامی و مصادیق مردم‌سالاری و دموکراسی در ایران وجود مجلس و قوه مقننه است که بر خواسته از قانون اساسی و برگرفته از آرمان‌های شهدا و حضرت امام (ره) است. مجلس بر همین پایه شکل‌گرفته و این افتخاری است برای نظام جمهوری اسلامی که ما یازده دوره مجلس را بدو ن هیچ کم‌وکاست و مشکلی پشت سر گذاشتیم. مردم در انتخابات مختلف شرکت و نمایندگانی از مناطق مختلف را انتخاب کردند و به مجلس فرستادند تا دو کار اساسی را انجام دهند. اول تهیه و تنظیم قانون که اداره کشور بر اساس این قانون است و دوم نظارت بر اجرای قوانین وضع‌شده. نمایندگان مجلس زبان گویای خود مردم هستند. مردم کسانی را انتخاب می‌کنند که بتوانند حرف و دیدگاهشان را مطرح کنند. این موضوع به شکل‌های مختلف در مجلس قابل انجام و اجرا است. تمام این اتفاقات در یازده دوره مجلس افتاده است. از دوره‌های اول که ما دوران جنگ را پشت سر گذاشتیم تا الآن که رویدادهای مختلفی در حوزه سیاست داخلی و خارجی اتفاق افتاده. خداراشکر در هر دوره‌ای، متناسب با شرایط کشور مجلس هم متفاوت بوده است.

نمی‌شود گفت کدام مجلس بهتر بوده. هر مجلس در هر دوره‌ای کارهایی انجام داده است. مجالس اول، دوم و سوم فضا متفاوت‌تر از الآن بود چراکه در دوران جنگ بودیم. حساسیت‌های کشور چیز دیگری و متفاوت از فضای سیاسی امروز بود. اشخاصِ روی کار، نسل اول انقلاب بودند و قطعاً شرایط و ضرورت‌های اول انقلاب با الآن خیلی متفاوت است. در هر دوره مجلس اتفاقات مختلفی را شاهد بودیم گاهی افراد پخته‌تر و گاهی جوان‌ترها راهی مجلس شدند. چیزی که می‌خواهم بگویم این است که مجلس نمادی از مردم است. مردم در هر دوره‌ دیدگاه، فکر، خواسته‌ و آرمان‌های خودشان را در قالب نماینده به مجلس فرستادند تا الآن این اتفاق رخ‌داده است. خدا را شکر می‌کنیم که مجلس بدون کم و کاستی کارکرده البته باید اقرار کنیم ضعف‌ها و اشکالاتی بوده و هنوز هم وجود دارد که به شکل آیین‌نامه داخلی مجلس یا شکل‌های دیگری در حال حل‌وفصل است.

  

عمده شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم در زمان انتخابات درزمینهٔ ایجاد تحول و تغییرات اساسی بوده، کارنامه مجلس را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید و چه نمره‌ای می‌دهید؟

این مجلس همان رویکردی که از ابتدا داشته را دارد ادامه می‌دهد. اول همراهی، همگرایی و همسویی با دولت و سایر قوا بدون اختلاف و تنش در این مجلس وجود داشته و الآن هم وجود دارد. دوم حمایت از قشر آسیب‌پذیر.

دولت در حال ایجاد یک تحول اساسی است برای اینکه این تحول کمتر به مردم آسیب بزند، مجلس با تشریح قوانین مختلف چه در فصول بودجه چه در سایر قوانین این خواسته را رقم‌زده که مردم آسیب کمتری ببینند و تحول هم ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال طرح جهش تولید مسکن، طرح امنیت غذایی در حوزه کشاورزی، طرح کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح تسهیل فضای کسب‌وکار و طرح جوانی جمعیت را داشتیم که همه این‌ها در راستای تحول اقتصادی است. تا بدین‌صورت کشور را در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی که ضرورت امروز جامعه است حمایت کنیم. من ازاین‌جهت که مجلس خیلی دلسوزانه دغدغه اقشار آسیب‌پذیر و مناطق محروم را دارد نمره خوبی می‌دهم. بالاخره اشکالات و ایراداتی وجود دارد. شاید در حوزه نظارت لازم باشد بیشتر توجه و کارکنیم. فکر می‌کنم در این حوزه کمتر کارشده است. امیدوارم بتوانیم در دو سال باقی‌مانده این مهم را جبران کنیم تا دولت روی ریل اجرایی صحیح‌تری بیفتد. با نظارت این امکان‌پذیر خواهد بود.

  

به نظر شما مجلس یازدهم درزمینهٔ حل مشکلات معیشتی مردم چقدر موفق بوده است؟

جهت‌گیری مجلس همین بوده است. واقعیت این است که ما چه در قانون بودجه چه در سایر قوانین تمام تلاشمان همین بوده که مردم مشکلات اقتصادی‌شان به حداقل برسد. باید قبول کنیم که الآن مشکلاتی در حوزه اقتصادی داریم که همه مسئولین کشور و کارشناسان به آن اقرار می‌کنند. به‌عنوان‌مثال تمام تلاش مجلس این بوده که اگر دولت می‌خواهد ارز ترجیحی را حذف کند جایگزینی برای آن در نظر بگیرد. این را مجلس به کمک دولت در قانون بودجه آورده است یا امکاناتی را فراهم شود که اقشار آسیب‌پذیر مثل اقشاری که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند یا اقشار کم‌درآمد و سربازها بتوانند یارانه مناسب‌تری دریافت کنند؛ بنابراین تلاش بر این بوده است که مجلس بر همین محور حرکت کند؛ ضرورت‌ها را شناسایی، کارشناسی و قانون‌گذاری کند. درواقع مجلس تمام توان خود را به کار بسته و بی‌توجه نبوده است. البته نمی‌توانیم بگوییم مسئله حل‌شده است اما تلاش مجلس بر این بوده که مشکلات اقتصادی را کمتر کنند.

  

از دیدگاه شما تصمیمات و طرح‌هایی که در حمایت از قشر آسیب‌پذیر در این مجلس پیگیری شده، در زندگی مردم ملموس بوده است؟

خیر. هنوز نتوانسته مشکلات را حل کند؛ اما مجلس قطعاً با همین رویکرد تاکنون کار انجام داده است. هنوز مسئله بیکاری و مشکلات اقتصادی حل‌نشده است. تلاش می‌کنیم این مشکلات را حل کنیم. من قبول دارم که حل‌نشده و مردم مشکلات عدیده‌ای در این زمینه‌دارند. به‌صورت کلی نمره مجلس نمره خوبی است.

  

آیا در این دو سال توانستید آن‌گونه که باید صدای مردم هرمزگان باشید؟

ما خدمتگزار مردم هستیم. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم خدمت صادقانه انجام دهیم. اینکه حرف مردم را زده باشیم، قطعاً همین‌طور است. این اطمینان را می‌دهم که نمایندگان مجلس دغدغه‌ها و خواسته‌های مردم را به شکل درست و از راه صحیح به رئیس‌جمهور، وزرا و سایر مسئولین رسانده‌اند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها