کلاه برداران از شهروندان هرمزگانی بیش از 100 میلیارد ریال به جیب زدند:

سرکیسه کردن کاسبان با رسیدساز جعلی



این روزها زیاد صحبت از رسیدهای جعلی است که عده‌ای از فروشندگان به‌خصوص در فضای مجازی فریب خوردند و متضرر شدند. آن‌ها فقط به‌عکس رسید پرداختی از سوی مشتری بسنده کردند درحالی‌که پیامکی از بانک دریافت نکرده بودند کالا را به او تحویل دادند. این افراد بعد از ساعت‌ها انتظار زمانی که به حساب‌های خود رجوع کردند دریافتند پولی به حسابشان واریز نشده است با شماره‌ای که از خریدار داشتند تماس گرفتند ولی آن شماره از دسترس خارج‌شده بود ...
این داستان همچنان ادامه دارد اگر کاسبی  شش‌دانگ حواسش به افراد سودجو و کلاه‌بردار نباشد، آن‌ها با شگردهای مختلف و با استفاده از برنامه‌های موبایلی رسیدهای بانکی را جعل کرده و تقدیم اش می‌کنند. کلاه‌برداران کالایی از افراد خریداری می‌کنند، سپس برای پرداخت هزینه، یک رسید جعلی با برنامه رسید ساز موبایلی ایجاد کرده و آن را به فرد فروشنده کالا نشان می‌دهند. فروشنده نیز که به کلاه‌بردار اعتماد کرده و کالا را تحویل وی داده، زمانی متوجه کلاه‌برداری می‌شود که دیگر دیر شده و خبری از فرد کلاه‌بردار نیست.
مانند اتفاقی که مدتی قبل در استان رخ‌داده و فرد جوانی با رصد آگهی‌های فروشگاه‌های اینترنتی سر چند فروشنده را کلاه گشادی گذاشت یا شخصی در بندرلنگه با معرفی خود به‌عنوان نماینده یک شرکت تجاری اقدام به خرید لوازم برقی از طریق برنامه واتساپ با ارائه رسید جعلی پرداخت وجه کرده بود. البته با شکایت مالباختگان، کلاهبرداران توسط پلیس فتا شناسایی و دستگیر شدند.
   
 کلاه‌برداری 100 میلیارد ریالی
جمعی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتا مرکز استان و شهرستان‌های هرمزگان مدعی شدند با رسید ساز جعلی از آن‌ها کلاه‌برداری شده است، بر همین اساس مراتب به‌صورت ویژه برای پیگیری در دستور کار پلیس فتا استان قرار گرفت. پلیس در تحقیقات دریافتند که فرد حقه‌باز از طریق اپلیکیشن رسید ساز جعلی اقدام به کلاه‌برداری 100 میلیارد ریالی از شهروندان کرده است. فرمانده انتظامی استان هرمزگان در این خصوص گفت: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد كه متهم با رصد آگهی‌های فروشگاه واسط اینترنتی با برقراری تماس با شاكیان و مراجعه حضوری و سفارش محصولاتی نظیر تلفن همراه، کنسول بازی ps4 و سایر کالاهای دیگر با ارسال و نمایش یك رسید بانكی جعلی به شاکیان مدعی پرداخت وجه به‌حساب فروشندگان شد. 
سردار غلامرضا جعفری بابیان اینکه کارشناسان پلیس فتا پس از اخذ اظهارات شاکیان و بررسی‌های فنی به‌عمل‌آمده دریافتند متهم‌ از طریق اپلیکیشن رسید جعلی اقدام به کلاه‌برداری از قربانیان نموده است ادامه داد: با اقدامات فنی و شگردهای خاص پلیسی متهم که دائماً مکان خود را در سطح استان تغییر می‌داد با پیگیری‌های شبانه‌روزی کارآگاهان سایبری پلیس فتا استان شناسایی و پس از هماهنگی با مرجع قضائی و اقدامات پلیسی این مجرم سایبری دریکی از شهرستان‌ها در مخفیگاه خود دستگیر شد.
به گفته این مقام انتظامی متهم در تحقیقات اولیه منکر بزه ارتکابی شد و با سخنان گمراه‌کننده قصد فریب پلیس را داشت اما در مواجه با مدارك، مستندات و ادله دیجیتال انكارناپذیر جمع‌آوری‌شده لب به سخن گشود و به بزه ارتكابی اعتراف کرد.
این متهم با این شگرد از چندین نفر در سطح استان هرمزگان اقدام به کلاه‌برداری نموده بود که همچنان شناسایی سایر مالباختگان در دستور کار پلیس قرار دارد.
  
کلاه‌برداری با ارائه رسید جعلی 3 میلیارد ریالی
فرمانده انتظامی استان از شناسایی و دستگیری فردی که با ارائه رسید جعلی،3 میلیارد و 100 میلیون ریال اقدام به کلاه‌برداری از شهروندان کرده بود، خبر داد.
سردار جعفری بابیان به اینکه در پی مراجعه دو نفر از شهروندان به پلیس فتا شهرستان بندرلنگه و اعلام شکایت مبنی بر اینکه شخصی با معرفی خود به‌عنوان نماینده یک شرکت تجاری اقدام به خرید لوازم برقی از طریق برنامه واتساپ با ارائه رسید جعلی پرداخت وجه نموده است گفت: با بررسی‌های اولیه مشخص شد فروشندگان، کالاها را با چند دستگاه خودرو به آدرس‌های اعلامی ارسال و افراد با دریافت رسید پرداخت وجه از خریدار، اقلام را تحویل که در ادامه متوجه شدند رسید وجه جعلی بوده و هیچ مبلغی در حساب فروشندگان واریز نشده است. این مقام انتظامی استان تصریح کرد: با اقدامات فنی کارشناسان پلیس فتا، متهم اصلی پرونده که اقدام به ارائه و ارسال رسید جعلی به فروشندگان می‌کرد دریکی از شهرستان‌های استان شناسایی و ضمن هماهنگی قضائی در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.
وی اظهار داشت: متهم پس از مواجهه با مدارک و مستندات موجود، صراحتاً به جرم خود اعتراف کرد که پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد. سردار جعفری ارزش ریالی مبلغ کلاه‌برداری شده توسط این متهم را 3 میلیارد و 100 میلیون ریال عنوان کرد.
هشدار
برنامه رسید ساز یکی از شیوه‌های است که با استفاده از آن می‌توان رسیدهای بانکی را جعل و در اختیار دیگران قرارداد. گفتنی است این جعل رسید به‌صورت کاغذ چاپی نیست و تقریباً شبیه به رسیدهایی طراحی‌شده است که اپلیکیشن‌های مالی و بانکی در اختیار افراد قرار می‌دهند. بدین سبب فرد کلاه‌بردار می‌تواند با انتخاب یکی از اپلیکیشن‌های مالی معتبر همچون اپلیکیشن آپ، یک رسید بانکی جعلی، شبیه به رسید آپ تهیه‌کرده و تصویر رسیدی ساخته‌شده را برای طعمه خود ارسال و عنوان ‌کند که مبلغ موردنظر به‌حساب او انتقال داده‌شده است. ازآنجاکه آن فروشنده شماره کارت خود را برای انتقال وجه به آن خریدار نما داده است درنتیجه در رسید تقلبی، چهار رقم آخر کارت نیز درج می‌شود و چون این رسید کاملاً شبیه به رسیدهای بانکی است، شک او را برنمی‌انگیزد.
فرمانده انتظامی استان هرمزگان توصیه کرد: در صورت مراجعه به سایت‌های خریدوفروش، توجه داشته باشند که این‌گونه سایت‌ها صرفاً جهت تبلیغ بوده و تا شخص فروشنده و خریدار کالا را رؤیت نکردند، هیچ‌گونه خریدی انجام ندهند و از واریز وجه به‌عنوان بیعانه جهت نگه‌داشتن کالا جدا خودداری نمایند. سردار جعفری به كاربران هشدار داد: فروشندگان می‌بایست سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود را همواره فعال کنند تا با واریز یا برداشت از حساب، با دریافت پیامک از طرف بانک مربوطه از انجام عملیات بانکی موردنظر اطمینان حاصل کنند.
فروشندگان دقت داشته باشند پیامک ارسالی حتماً از سر شماره بانک مربوطه باشد و موجودی حساب خود را با دستگاه کارت‌خوان، موبایل بانک یا اینترنت بانک بررسی کنند.فرمانده انتظامی استان هرمزگان بابیان اینکه برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تهدیدات و آسیب‌های فضای سایبری می‌توانند به سایت پلیس فتا بخش هشدارها و آموزش مراجعه نمایند، خاطر‌نشان‌ کرد: شهروندان می‌توانند از طریق سایت پلیس فتا به آدرس الكترونیكی cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی هرگونه موارد مشکوک در فضای مجازی را گزارش نمایند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها