برگی از تاریخ؛

هفتم تيرماه، سالروز شهادت نخستین امام جمعه بندرعباس



غلامحسین حقانی{ ۱۳۲۰۱۳۶۰} روحانی و سیاستمدار ایرانی و نمایندهٔ اولین دورهٔ مجلس شورای اسلامی ایران بود. وی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰به شهادت رسید.

به گزارش صبح ساحل، وی در سال ۱۳۲۰ در شهر قم و در یک خانواده مذهبی و روحانی متولد شد و در سال ۱۳۳۵ در حوزه استادان همچون آیتالله داماد، آیتالله شیخ عباسعلی شاهرودی و آیتالله حائری و آیتالله خمینی بودهاست. ایشان در راه مبارزه با رژیم شاهنشاهی بارها دستگیر و شکنجه شدهاست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، غلامحسین حقانی در اسفند ۱۳۵۷ از سوی رهبر ایران مأمور و نماینده رهبر و رئیس دادگاه انقلاب اسلامی در استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان بود.

سید روحالله خمینی، وی را به عنوان نخستین امام جمعه بندرعباس برگزید. حقانی در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸، به عنوان نماینده بندرعباس راهی مجلس شد. خودش دربارهٔ پذیرش این مسوولیت گفتهاست: «من درخواست مردم هرمزگان را پذیرفتم تا بتوانم وظیفهای شرعی را انجام دهم

   

شهید غلامحسین حقانی

نگاهی به زندگی نامه شهید حقانی

خانواده شهيد حقّاني مي نويسند: وی از هوش سرشاري برخوردار بود به گونه اي كه سال پنجم و ششم را در تهران به طور جهشي خواند و بعد از پايان تحصيلات ابتدايي، دروس حوزه را در محضر پدر بزرگوارش و همچنين در مدرسه مجتهدي آغاز كرد. سيزده سال بيش نداشت كه براي ادامه تحصيلات خويش وارد شهر قم شد و بعد از گذشت چند سال از اشتغال به دروس حوزه، همزمان تحصيلات دبيرستان خود را زير نظر شهيد دكتر بهشتي در مدرسه دين و دانش به پايان رسانيد.

غلامحسين پس از طي مراحل اوّليه تحصيلات جديد و حوزوي در تهران، به شهر مقدس قم عزيمت نمود و در محضر بزرگان اين شهر به فراگیری علوم پرداخت. شهيد حقاني در اين سال ازدواج نمود كه ثمره اين ازدواج 6 فرزند مي باشد

۲ پسر بنامهای محمد و غلامحسن میباشد که غلامحسن پس از کشته شدن او به دنیا آمد همچنین ۴ دختر دارد که همسر دختر ارشد وی سید طه هاشمی نماینده مردم قم در مجلس پنجم و همسر یکی دیگر از دختران آن مهدی طائب برادر حسین طائب میباشد.

معصومه نعیمی، همسر شهید والامقام حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین حقانی درباره ماجرای روز ازدواج‌شان، گفت: عروسی در حد و اندازه‌ای که امروزه از آن یاد می‌شود نداشتیم، تنها خانواده من و شهید حقانی و آشنایان و خویشاوندان نزدیک را برای ناهار به منزل پدری‌ام دعوت کردیم و این مراسم عروسی من بود، اما بدون حضور داماد زیرا متأسفانه همان روز یعنی ۱۰ فروردین‌ماه ۱۳۴۰ آیت‌الله بروجردی فوت کردند و غلامحسین شرکت در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله بروجردی را نسبت به مراسم عروسی خود ارجح دانست، از آن روز تا مدت دو ماه من داماد را ندیدم.

 استادان شهيد حقاني در تهران حجت الاسلام شيخ محمد حقّاني (پدر) و آيت الله مجتهدي بودند.

اما اساتید وی در قم؛ آيت الله محقق داماد، آيت الله مرتضی حائري، آيت الله حاج شيخ عباسعلي شاهرودي و شهيد استاد مطهري.

   

شهید غلامحسین حقانی

  

پايبندي به قانون از ويژگي هاي بارز شهيد

قانون و التزام به اجراي كامل آن، بدون شك در پيشرفت هر جامعه، توسعه و آباداني و برقراري نظم و امنيت و ارتقاء جايگاه آن در عرصه هاي بين المللي از اهميت به سزايي برخوردار است. نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران در سال هاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي، با چالش هاي مختلفي مواجه بود و دشمنان خارجي و مزدوران داخلي آنان، هر روز به شكل مختلفي سعي داشتند، قوانين برگرفته از احكام اسلامي و مصوبات مجلس را تضعيف و به زعم خويش نظام را ناكارآمد جلوه دهند. در اين راستا مجلس بعنوان قوه مقننه و مرجع صدور قوانين نقش خوبي را در افشاي ماهيت دشمنان و تقويت و نظارت براي اجراي آن داشت و نمايندگان مجلس نيز با هوشياري و تيزبيني اين موضوع را دنبال مي كردند.

شهيد حقاني كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي در نخستين دوره مجلس شوراي اسلامي حضور داشت، براي حاكميت قانون تلاش گسترده اي را ايفا كرد. شهيد حقاني معتقد بود گروههاي ماركسيستي به عنوان يك ايدئولوژي در ايران براي نظام خطر ندارند، براي اينكه اكثريت ملت ايران مسلمان هستند. آنچه مي تواند مضر باشد گروهك هاي آمريكايي و روسي و ايادي داخلي آنان است كه مي توانند از اين طريق به مقاصد شوم خود برسند. شهيد والامقام حقاني، اجراي دقيق قانون را لازمه برخورد با اين گروهك ها مي دانست و مي گفت: «... يكي از مسايل مهم حاكميت قانون است، ما بايد قانون را دقيقاً و مو به مو انشاء الله اجرا كنيم و [مسير] را قانون اساسي براي ما مشخص كرده است و مجلس هم مي تواند بسياري از موارد مبهم يا آنجايي كه لازم است توضيح دهد و تشريح كند و قانون وضع نمايد...»

شهيد حقاني با اشاره به برخي اقدامات ضدبشري گروهكهاي منافقين و طرد آنان از سوي مردم فهيم ايران اسلامي، بر قاطعيت شوراي عالي قضايي در برخورد با اين عناصر خودفروخته و وابسته به امپرياليسم تأكيد داشت و معتقد بود: «... شوراي عالي قضايي كه هم از حمايت مردم برخوردار است و هم حضرت امام تأكيد كرده اند، بر اساس قانون اساسي، بايد به وظايفش عمل كند... و در برابر توطئه ها به هر شكلي و .... هر كسي كه مي خواهد باشد با قاطعيت تمام عمل كند و اين تنها راهي است كه مي تواند جلو اينها را بگيرد. ما بايد متحد باشيم، البته وحدتي بر اساس ضوابط اسلامي و منطبق بر قرآن «لا تتخذوا ابطانه من دونكم و اعتصموا بحبل الله ...» «و اشداء علي الكفار رحماء بينهم»؛ بنابراين ما بايد با تمام نيروها متحد باشيم و در حاكميت قانون ... قدم برداريم

    

شهيد حقاني و نهضت حضرت امام خميني(ره)

 وي با سفر به شهرهاي مختلف مانند شيراز، بندرعباس، سمنان و... به ايراد سخنراني و تشكيل جلسات مذهبي مي پرداخت و مردم را به ايستادگي در برابر رژيم، تحت رهبري پيامبرگونه امام عظيم الشأن دعوت مي كرد. وي همچنين در طول نهضت انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) اعلاميه هايي كه از طرف مدرسين حوزه علميه قم منتشر مي شد را امضاء مي كرد.

       

شهید غلامحسین حقانی

   

مبارزات

شهید حقانی در سال 1350 ه.ش در شیراز دستگیر و به چند ماه زندان محکوم گردید. در سال 1354 ش مجددا دستگیر و به 12 سال حبس محکوم شد که 7 ماه آن را در زندان کمیته گذراند 4 ماه آن، مرتبا با شکنجه همراه بود. او 6 ماه در زندان اوین بدون ملاقات و 11 ماه در زندان قصر محبوس بود. در ایام زندان، در اثر شکنجه پیراهن این شهید عزیز پاره و خونی شده بود، بعد از رهایی از زندان در اوایل انقلاب، روزی به خانواده خود سفارش می کند که آن پیراهن خونی را با همان هیئت به هنگام مرگ با وی دفن کنند. شهید حقانی در ایام زندان از فعالیتهای سیاسی مذهبی خود غافل نبود به گونه ای که یک بار شخصی یهودی را در زندان ارشاد می کند. وی در اوج مبارزات و فشارهای ملت علیه رژیم سرسپرده پهلوی، همراه تعدادی دیگر از زندانیان آزاد شد و به فعالیتهای خود ادامه داد.

در ايام زندان در اثر شكنجه پيراهن اين شهيد عزيز پاره و خوني شده بود، بعد از رهايي از زندان در اوايل انقلاب، روزي به خانواده خود سفارش مي كند كه آن پيراهن خوني با همان هيئت به هنگام مرگ با وي دفن شود.

 

شهيد حقاني پس از پيروزي انقلاب اسلامي

شهيد حقاني پس از بازگشت امام راحل به وطن، در اقامتگاه ايشان بعضي از مسئوليت ها را تقبل كرد و به انجام وظيفه پرداخت. وي در اسفند 1357 از سوي حضرت امام خميني(ره) مأموريت يافت تا به استان هرمزگان رفته و در حل مشكلات و نابساماني هاي استان تلاش كند.

وي به همراه برخي علماء و فضلاي حوزه علميه قم، دفتر تبليغات اسلامي قم را با هدف سازماندهي روحانيت در سراسر كشور تأسيس نمودند و سرپرستي آن را تا قبل از نمايندگي مجلس شوراي اسلامي به عهده داشت.

شهيد حقاني مدتي به عنوان نماينده امام راحل و رياست دادگاه و حاكم شرع استان هاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان فعاليت كرد. وي با در خواست مردم از سوي امام خميني(ره) بعنوان نخستين خطيب جمعه شهر بندرعباس منصوب شد. با تأسيس حزب جمهوري اسلامي به عضويت در اين حزب درآمد.

شهيد حقاني در اولين دوره مجلس شوراي اسلامي نامزد انتخابات از حوزه انتخابيه بندرعباس شد و مردم اين منطقه به سبب سابقه مبارزاتي و خدمات موثري كه در قبل و بعد از انقلاب در اين شهرستان انجام داده بود او را بعنوان نماينده خود راهي خانه ملت كردند. شهيد در خصوص پذيرش اين مسئوليت مي گفت: «من در خواست مردم هرمزگان را پذيرفتم تا بتوانم يك وظيفه شرعي را انجام دهم

   

شهادت

شهيد حقاني تا آخرين لحظه حيات، به راستي يك روحاني مجاهد و سرباز شايسته انقلاب بود و براي اعتلاي ارزش هاي قرآني و آرمانهاي والاي انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام خميني(ره) بدون هيچ خستگي مبارزه نمود.

او هفتم تير سال 1360 در سرچشمه تهران، به دست مزدوران به شهادت رسید و او را در قبرستان شيخان قم به خاك سپردند..

 

منابع:ویکیپدیا، حوزه، یادکد،

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها