درخت لور کیش:

سرسبزی به قدمت 500 سال در آستانه خشک شدن



در نزدیکی شهر تاریخی وباستانی حریره درخت کهنسالی به نام لور یا انجیر بنگالی وجود دارد که با بی تدبیری یک انسان، بخشی از آن خشک شده است.درختی که ۵۰۰ تا هزار ساله است.  

          

به گزارش صبح ساحل، آراسته اطهری، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه در نزدیکی این شهر تاریخی درخت کهنسالی به نام لور یا انجیر بنگالی وجود دارد که با بی تدبیری یک انسان، بخشی از آن خشک شده است، می گوید: این درخت ۵۰۰ تا هزار ساله است. دو سالی می شود یک نفر با ریختن گازوئیل باعث شد بخشی از این درخت خشک شود. البته امید است که این درخت مجددا جان بگیرد.

در جزیره کیش از میدان المپیک به سمت میدان حریره حرکت کنید؛ پس از میدان خیابانی به نام درخت سبز است که این مجموعه در آنجا واقع شده است. درخت سبز یک انجیر معابد بوده و نام دیگر آن درخت لور می باشد. این درخت ریشه بسیار عمیقی دارد و این عمر آن را تا صدها سال طولانی کرده است. برخی از برگ ها و ریشه ها پس از اندکی رشد کردن از تنه این درخت به صورت چتری آویزان شده اند و زیبایی آن را چند برابر کرده اند. درختان لور در دوره حکومت ایلخانی و تیموری از هند و چین به کیش آورده شد. این امر نشان از آبادانی و توجه به این جزیره در گذشته دارد.

   

سرسبزی به قدمت 500 سال در آستانه خشک شدن

  

 این درخت کهنسال را که قدمتی حدود 500 تا 600 سال دارد، به عنوان درخت با شگونی می شناسند. انجیر معابد در زمان بودا انجیر مقدسی بود که در زیر آن بودا به مراقبه می پرداخت. در گذشته مردم با پارچه و نخ، گره هایی به این درخت می زدند و مراد می خواستند؛ اما در حال حاضر برای حفاظت از درخت حصاری دور آن کشیده شده و امکان بستن نخ و گره زدن پارچه وجود ندارد.
  
درخت سبز کیش
تنها در چند قدمی این محوطه شهر باستانی 800 ساله حریره کیش قرار دارد. این شهر که به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.
  

 انجیر معابد یکی از انواع پوشش های گیاهی جزایر خلیج فارس است و به جز کیش از این درخت در جزیره قشم، چابهار و بندرعباس نیز وجود دارد. اقلیم مناسب رشد این درخت در این مناطق است؛ چراکه بهترین آب و هوا برای حیات آن مناطق گرمسیری و شرجی می باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها