عجایب کنکور امسال؛

پسر هفده ساله سردسته باند فروش سؤالات کنکور


نویسنده: مریم دهقان

در حالی که انتظار می‌رفت کنکور امسال به دلیل تغییراتی که در دفترچه سؤالات و پاسخنامه‌ها صورت گرفته بود، با کمترین حاشیه برگزار شود در عین ناباوری و تعجب این آزمون به یکی از تاریک‌ترین آزمون‌های سراسری تبدیل شد.
در کنکور امسال طبق اعلام سازمان سنجش کشور 12 شبکه بزرگ تخلف کنکور را شناسایی شدند که سردسته یکی از باندهای فروش سؤال های کنکور و مدارک جعلی یک پسری هفده ساله بوده است. این گروه برای هر دفترچه 400میلیون ریال از داوطلبان می گرفته و هزینه اش را برای ردگم کنی به صورت رمزارز دریافت می کرده است تا از تیررس پلیس دور باشد. پلیس همچنین گفته است که هم دست دیگر متهم و سردسته باند تیم پول شویی کلاهبرداری شناسایی شد و درحالی که در یکی از ترمینال های خروجی استان تهران قصد فرار داشت، دستگیر شد. تاکنون سی نفر از این گروه شکایت کرده اند.
  
    
دستگیری تیم فروشنده لوازم الکترونیکی کنکور از آذربایجان تا خراسان
به گفته رییس سازمان سنجش، یک تیم فروشنده لوازم الکترونیکی برای تقلب در کنکور شناسایی و دستگیر شد. این تیم از آذربایجان تا خراسان گسترده بود.
  
پیشرفت عجیب و غریب وسایل تقلب
در آزمون امسال ابزارهای تقلب الکترونیکی پیشرفت ویژه‌ای داشتند طبق وسایل کشف شده از متخلفان دستگاه‌های فرستنده به اندازه یک نخود که درون خودکار و پاک‌کن، تجهیزات هوشمند نظیر میکروچیپ و فرستنده‌های گردن آویز و مدل‌هایی که داخل گوش جاسازی می‌شد؛ کشف شد. طبق اعلام سازمان سنجش در ساعت ۱۰ تا ۱۲ تمام عوامل آزمون با سیگنال‌یاب در تمام حوزه‌ها درگیر بودند بیش از ۴۸۰ نفر از متخلفان دستگیر شدند و محرومیت یک تا ده ساله از آزمون برای این افراد در نظر گرفته شده است.
سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا در واکنش به ادعاهای فروش سوالات کنکور پیش از برگزاری آزمون، اعلام کرد که پلیس فتا برخی از افراد سودجو را که اقدام به کلاهبرداری از متقاضیان شرکت در کنکور سراسری کرده بودند؛ دستگیر کرد اما در بررسی‌ها مشخص شد که این افراد هیچگونه دسترسی به سوالات کنکور نداشته و تنها با اغفال کنکوری‌ها دست به کلاهبرداری زده بودند. 
   
حاشیه‌های شیرین در کنکور امسال
حاشیه های کنکور همیشه منفی نبوده است. روز جمعه یکی از داوطلبان در دانشکده کوثر گنبد که مادر نوزادی چندماهه است، در جلسه آزمون نگران فرزندش شد، تا جایی که نمی توانست به سؤالات پاسخ دهد. درنهایت یکی از مراقب ها که متوجه ماجرا شده بود، نوزاد او را در آغوش گرفت و در تمام مدت نزدیک مادرش ماند تا او با خیال راحت آزمونش را به پایان برساند.
در کنکور سال ۱۴۰۱ تعداد دو نفر ۸۱ ساله، یک نفر ۷۸ ساله، دو نفر ۷۵ ساله، سه نفر ۷۴ ساله و یک نفر ۷۳ ساله به عنوان پیرترین داوطلبان شرکت کرده اند. همچنین جوان ترین داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ نیز چهار داوطلب ۱۳ ساله هستند.
    
مهندسی دیگر خریدار ندارد
گروه آزمایشی ریاضی در اتفاقی بی سابقه کمترین میزان داوطلب را نسبت به سایر رشته ها ( حتی هنر و زبان) دارا بود. میزان داوطلبان در این رشته، سال‌های گذشته بالای 25 درصد بود و در حال حاضر به کمتر از ده درصد رسیده است و این یعنی رشته‌های مهندسی دیگر خریدار ندارد. اما جالب است بدانید تجربی‌ها 38.6 درصد داوطلبان امسال بودند و بیش از نیم میلیون نفر شرکت کننده داشته است. این یعنی از هر صد و شش نفر داوطلب برای قبولی در رشته پزشکی فقط یک نفر شانس قبولی دارد. رشته انسانی نیز با رشد قابل توجهی به 412 هزار نفر داوطلب رسیده و در جایگاه دوم محبوب‌ترین رشته کنکور 1401 قرار گرفته است.
   
 میزان داوطلبان کنکور در ده‌های گذشته چه تغییری کرده است؟
سال 81 رکورد بیشترین داوطلب کنکور با حدود یک میلیون و 800 هزار شرکت کننده به ثبت رسیده است. داوطلبان در آن سال تنها 12 درصد شانس قبولی در کنکور را داشته اند. اما یک دهه بعد و در سال 91 تعداد داوطلبان کنکور به حدود 920 هزار نفر رسیده است و شانس قبولی به بیش از 30 درصد رسیده است. و بیشترین شانس قبولی در این سال از آن شرکت‌کنندگان گروه تجربی بوده است. در کنکور سراسری سال گذشته نیز تعداد یک میلیون و ۳۶۸ هزار نفر شرکت‌کننده ثبت نام کردند که به قبولی 90 درصدی داوطلبان در دانشگاه‌های مختلف انجامید. لازم به ذکر است در سال 1400 بیشترین شانس قبولی از آن شرکت‌کنندگان گروه انسانی بوده است.
   
آمریکا قطب جذب نخبگان  کنکور
کافی است یک بار به دانشگاه شریف سر بزنید تا با یک ضرب المثل روتین میان این دانشجویان آشنا شوید: «قبولی در دانشگاه شریف مهر ورود به دانشگاه های معتبر دنیاست.» و از این میان، آمریکا بیشترین میزان جذب فرار مغزهای کنکور را داشته است.
•ندا ناطق نفر اول رشته ریاضی کنکور سال 81، فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک از استانفورد و ساکن آمریکا است.
•محمدرضا جلایی‌پور نفر اول رشته انسانی، دارای دکتری جامعه شناسی از دانشگاه آکسفورد و ساکن آمریکا است.
•نويد نادري علي زاده از قائم شهر، نفر اول کنکور ریاضی در سال 86 در مقطع دکترای مهندسی برق دانشگاه کُرنل در نیویورک آمریکا تحصیل می کند.
•اشکان اسماعیلی رتبه نخست ریاضی سال 1389 یکی از همان جوان‌هایی است که ایران را ترک کرده و خانواده‌اش می‌گویند علاقه‌ای به مصاحبه ندارد.
•فاطمه ولی‌زاده پاشا از بابل، سال 91 رتبه اول زبان انگلیسی و رتبه هشتم علوم تجربی را به دست آورد و حالا پزشکی عمومی است.
•سینا ملکیان رتبه دوم ریاضی کنکور 91 درحال حاضر ساکن امریکاست.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها