نشست جده؛

ولیعهد سعودی: از ایران می‌خواهیم با کشور‌های منطقه همکاری کند



سران کشور‌های عربستان، آمریکا، اردن، مصر، امارات، کویت، عمان و بحرین و عراق ضمن گردهمایی در جده در خصوص مسائل مختلف سخنرانی کردند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته باشگاه خبرنگاران، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در نشست جده با حضور سران کشورهای آمریکا، اردن، مصر، امارات، کویت، عمان و بحرین و عراق اظهار داشت که جلسه امروز در حالی برگزار می‌شود که منطقه و جهان با چالش‌های بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. چالش‌های عمده‌ای که جهان اخیراً با آن مواجه شده است، نیازمند تلاش‌های بین المللی بیشتری است.

ولیعهد عربستان با اشاره به بحران انرژی در جهان و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، گفت که اتخاذ سیاست‌های غیرواقعی با حذف منابع اصلی انرژی منجر به تورم بی‌سابقه می‌شود.

او در ادامه با نادیده گرفتن کارشکنی غربی‌ها و اروپا در مذاکرت توافق هسته‌ای ایران، مدعی شد: «از ایران می‌خواهیم با کشور‌های منطقه همکاری کند و اصول مشروعیت بین‌المللی را رعایت کند. ما از همه تلاش‌هایی که با هدف راه‌حل سیاسی یمن برای بحران در آنجا انجام می‌شود، حمایت می‌کنیم.»

 

لفاظی‌های تکراری بایدن علیه ایران این بار در عربستان

در ادامه جو بایدن، با اتهامات بی اساس خود مدعی شد: «ایران، عامل بی ثباتی در خاورمیانه است. مصمم هستیم منابع تروریسم را از بین ببریم. ما چشم انداز روشنی از آنچه باید در خاورمیانه انجام دهیم داریم. می‌خواهیم با تقویت ائتلاف برای حل همه مشکلات از شرکای خود حمایت کنیم»

وی در ادامه لفاظی‌ها و یاوه گویی‌های خود گفت: «ما به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای فشار بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم و مراقب هستیم تهران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. به هیچ نیروی خارجی اجازه نمی‌دهیم امنیت کشتی‌رانی در راه‌های آبی از جمله تنگه باب المندب و تنگه هرمز را به خطر بیاندازد.»

 

نشست جده

 

پادشاه اردن خواستار تشکیل کشور فلسطین شد

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در این نشست اظهار داشت دیدار امروز در زمانی که منطقه و جهان شاهد پیامد‌های بحران کرونا و پیامد‌های بحران اوکراین است، برگزار می‌شود.

پادشاه اردن با اشاره به مسئله فلسطین، اعلام کرد: «همکاری‌های اقتصادی نیز باید شامل تشکیلات خودگردان فلسطین نیز باشد. بدون راه حلی برای مسئله فلسطین و ایجاد کشور در مرز‌های ۱۹۶۷، هیچ امنیت و ثباتی در منطقه وجود ندارد.»

 

امیر قطر:اسرائیل باید نقض قوانین بین المللی را متوقف کند

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در سخنرانی خود تاکید کرد که در پرتو درگیری‌ها و تنش، هیچ امنیت و ثباتی در منطقه وجود ندارد. استناد به قوانین بین المللی و منشور ملل متحد مردم را از فجایع بسیاری نجات می‌دهد. بحران‌ها و جنگ‌ها در هر منطقه ای، تمام جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جنگ در اوکراین باعث تشدید بحران اقتصادی شد و می‌تواند منجر به فجایع انسانی نیز شود.

او همچنین اظهار داشت که قطر از هیچ تلاشی برای همکاری با شرکای خود در منطقه و جهان برای تضمین جریان مستمر منابع انرژی دریغ نخواهد کرد و بر اهمیت روابط خلیج فارس و آمریکا و لزوم حفظ و تعمیق آن‌ها تاکید می‌کرد.

او همچنین با اشاره به اینکه نقش محوری آمریکا در منطقه و جهان مخفی است، گفت که  دستیابی به ثبات در منطقه خلیج فارس نه تنها برای منطقه، بلکه برای کل جامعه جهانی ضروری است. از طرفی دیگر نیز قطر موضع قاطع خود را برای در امان نگه داشتن منطقه خلیج فارس و به طور کلی خاورمیانه از خطرات تسلیحات هسته‌ای اعلام کرد.

تمیم بن حمد آل ثانی در انتها اظهار داشت: «ما بر حق کشور‌های منطقه برای استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز مطابق با قوانین بین المللی تاکید می‌کنیم و بر لزوم حل و فصل اختلافات در منطقه از طریق گفتگو بر اساس احترام به حاکمیت کشور‌ها و عدم مداخله در امور داخلی آن‌ها تاکیدداریم.»

او همچنین با اشاره به مسئله فلسطین تصریح کرد که  فلسطین یکی از مهمترین منابع تنش و بی ثباتی در منطقه باقی خواهد ماند مگر اینکه اسرائیل نقض قوانین بین المللی را متوقف کند.

 

مصطفی الکاظمی:بحران منطقه نیازمند همکاری همه جانبه است

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، نسبت به تحکیم همکاری‌ها پس از نشست جده، در منطقه  ابراز امیداوری کرد و گفت: «بحران‌های منطقه نیازمند همکاری همه کشور‌ها است. ما به دنبال تقویت گفتگو در منطقه به گونه‌ای هستیم که منافع همه مردم را تامین کند.»

باید راه حلی جامع برای مسئله فلسطین پیدا شود به گونه‌ای که جلوی حملات به مردم فلسطین گرفته شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها