توضیحات سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره شایعه انقضای تاریخ واکسن در هرمزگان

امکان ثبت واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته وجود ندارد


نویسنده: صبح ساحل

به گزارش صبح ساحل، «دکتر فاطمه نوروزیان»، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره شایعه انقضای تاریخ واکسن در هرمزگان گفت: امکان ثبت واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته وجود ندارد و تاریخ انقضای یک ساله واکسن پاستوکوک طبق اعلام مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو مورد تایید مرجع تخصصی است.

وی افزود: حتی اگر یک روز از مجوز سازمان غذا و دارو بگذرد امکان ثبت در سیستم الکترونیک وجود نخواهد داشت و پیام خطای تاریخ منقضی بودن فراورده صادر می‌شود.

نوروزیان اظهار کرد: واکسن‌های کووید19 در ابتدا با مدت زمان کوتاه پایداری مثلا 6 ماه توزیع می‌شدند که به مرور و با تکمیل‌تر شدن مطالعات پایداری  با ارائه مستندات و بررسی کارشناسی این زمان افزایش یافت.

وی اضافه کرد: البته این وضعیت برای واکسن‌های با پلتفرم قدیمی نظیر پروتئین نوترکیب مثل واکسن‌های اسپایکوژن و پاستوکوک پلاس و یا فرم ویروس غیرفعال شده مثل واکسن کوویران برکت قابل پیش‌بینی‌تر بود زیرا پایداری محصولات مشابه قبلی اثبات شده‌است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان توضیح داد: واکسن پاستوکوک فرم کنژوگه یک پروتئین و یک دامین پروتئین بود که محصول دقیقا مشابه قبلی برای آن وجود نداشت که پس از ارائه مستندات تکمیلی در سال جاری تاریخ انقضای یک ساله برای این محصول از نظر اداره کل دارو مورد تایید است.

وی افزود: بنابراین لطفا با اعتماد بر علم و عدم توجه به شایعات کار درست را انجام دهید زیرا خط قرمز ما سلامتی شماست.

لازم به ذکر است که چندی پیش شایعه توزیع واکسن‌های تاریخ‌گذشته آسترازانکا و پاستوکوک نگرانی‌هایی ایجاد کرده‌بود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها