افزایش نگرانی برای سامان دهی خسارت دیدگان زلزله:

زلزله زدگان هرمزگانی در مقابل طوفان هندی


نویسنده: سامیه طهورنیان

در پی ورود سامانه مونسون هند به کشور و زلزله خسارت بار 11 تیر ماه سال جاری، نگرانی از خسارت دیدن مجدد زلزله زدگان منطقه سایه خوش افزایش یافت.

به گزارش صبح ساحل و به گفته برخی منابع،  فصل بارندگیهای مونسونی از راه رسید و  نشانههای آن با توجه به بارشهای انجامشده در کشورهای منطقه اثرگذاری بهگونهای بود که برآوردها حاکی از افزایش قابل‌توجه بارشها در این دوره داشت که نشانههای بارشهای سیلآسا در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و البته منطقه شمال غرب هندوستان و جنوب غربی پاکستان بود که البته خساراتی هم به بار آورد.

مسئولان  کشورمان نیز پیشبینی افزایش بارشها را انجام دادند اما واقعیت امر اینجا بود که نباید فراموش کنیم علیرغم تمام این پیشبینیها و شرایط فعلی تابستان 1401 به دلیل بارشهای سیلآسا و بروز برخی مشکلات، مردم  غافلگیر شدند و شاهد  حادثه  تلخ سیل  در استهبان استان فارس بودیم  که باعث فوت شدن 23 نفر از هم‌وطنان شد خسارات قابلتوجهی هم در منطقه ایجاد شد.

وضعیت هرمزگان نیز ازآن‌رو ویژه است که طی ماه‌های گذشته زلزله‌های متعدد و خسارات زیادی را متحمل شده است و چندین بار سیل را نیز تجربه کرده است.

در زلزله اخیر، در بسیاری از این روستاها مانند سایه خوش، کوشک، کنخ، گنایی، گاومیری، دژگان، گاومیری، بنو، کلاتو، در برخی مناطق  و اماکن خالی از سازه، صدها چادر و کانکس برپاشده است و مردم در همین مکان‌ها، کولر و تجهیزات زندگی خود را کار گذاشته‌اند. با ورود طوفان پیش رو به این منطقه، نگرانی از خطرات سیلاب و طوفان و نداشتن راهکاری برای مقابله با این حوادث به اضطراب و نگرانیهای مردم چادرنشین این منطقه افزوده است. مردم از مسئولین انتظار دارند که با استقرار فوری نیروهای پای‌کار خود در روستاهای زلزله‌زده، اقدامات مناسب برای  پیشگیری از هر نوع حادثه‌ای را انجام دهند.

گفتنی است؛ زلزلهای به بزرگی 6.1 در مقایس ریشتر ساعت 2:02 بامداد شنبه 11 تیرماه و زلزلهای دیگر به قدرت 5.9 ریشتر در ساعت 3:54 حوالی بندر خمیر در استان هرمزگان در جنوب ایران را لرزاند که در پی این زلزله بسیاری از روستاها صد درصد تا 80 درصد تخریب شدند.

  

https://sobhesahel.com/upload/1658814932773.jpg

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها