نماینده مردم هرمزگان در بازدید از بندر پل مطرح کرد؛

ساماندهی قایق‌های تفریحی بندر پل در دستور کار/ اجرای طرح مطالعاتی سازمان بنادر در بندر پل رونق معیشت ساحل نشینان را به دنبال دارد



نماینده مردم هرمزگان خواستار اجرای مطالبات جامعه محلی منطبق با طرح جامع مطالعاتی سازمان بنادر و دریانوردی با هدف توسعه اشتغال و رونق معیشت ساحل نشینان این منطقه شد.
به گزارش صبح ساحل، «احمد مرادی»، نماینده مردم هرمزگان روز جمعه در حاشیه بازدید از بندر پل شهرستان خمیر که با همراهی مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان صورت گرفت، گفت: بندر پل یکی از بنادر قدیمی هرمزگان است و مردم این منطقه از گذشته تا به امروز در حوزه تجارت دریایی نقش فعالی دارند و یکی از اهداف مهم ما در بازدید از این بندر تاریخی نیز بررسی خواسته ها و مشکلات موجود لنجداران این منطقه است. وی افزود: دغدغه تعاونی لنج‌داران، شهرداری و شورای شهر بندر پل این است که در کنار مباحث کاپوتاژی و ترددهایی شناورهای فلزی جایگاهی نیز برای لنج‌های سنتی دیده شود.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: قرار شد همراستا با طرح مطالعاتی که برای ساماندهی قایق‌های تفریحی بندر پل در حال انجام است طرحی جهت ساماندهی لنج‌های سنتی نیز به آن الحاق و  ظرف مدت دو ماه آینده با یک نگاه مثبت و سازنده عملیاتی شود.
مرادی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی، بندر پل را جزو یکی از بنادر خود در سطح کشور پذیرفته و برای اجرای طرحهای مطالعاتی آن باید تامین اعتبار نماید، اظهارکرد: تصمیم گیری بر روی طرح‌های بلندمدت با محوریت اقتصاد دریامحور و موانع قانونی آن‌ها باید از سوی منطقه آزاد قشم، استانداری، سازمان بنادر و دریانوردی و مجمع نمایندگان حوزه مرکزی استان طی یک جلسه بررسی و برطرف شود.
همچنن مرادی در حاشیه بازدید از بندرگاه خمیر اضافه کرد: این طرح بندرسازی با مدیریت و راهبری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به زودی آماده بهره‌برداری و مورد استفاده تجار، صادر کنندگان و دریانوردان قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: احداث بندرگاه خمیر در این منطقه، باعث فعال شدن معادن خمیر، توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پسکرانه، ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه خمیر و استان و در نهایت توسعه و رونق بخشی معیشت ساحل نشینان که راه اندازی این بندرگاه را خواسته  دیرینه خود می دانند  خواهد
شد.
نماینده مردم بندرعباس، خمیر، قشم و حاجی آباد در مجلس شورای اسلامی، از این بندرگاه به عنوان کانونی مهم برای صادرات مواد معدنی و افزایش
راندمان تجارت محلی و منطقه‌ای یاد کرده و ادامه داد: با بهره‌برداری از این بندرگاه زمینه توسعه صادرات مواد  معدنی از طریق شناورهای فلزی فراهم می شود. مرادی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت این طرح که نقش مهمی در اقتصاد در یاپایه و رونق معشیت ساحل نشینان دارد بر هماهنگی بین دستگاهی به ویژه استانداری، اداره کل بنادر و دریانوردی و فرمانداری شهرستان خمیر تاکید کرد.
وی استقرار گمرک در بندر خمیر را در توسعه منطقه بسیار ضروری دانست و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی براساس وظیفه ذاتی و حاکمیتی خود بر همه بنادر کشور حضور قوی و پررنگی دارد و با توجه به بازدید امسال مدیرعامل این سازمان در ایام عید نوروز از این بندرگاه و تاکید بر محوطه سازی و حضور دستگاه‌های مرتبط گویای این واقعیت است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از دیگر موضوعات مهم در توسعه رونق اقتصادی در این بندرگاه به توسعه پسکرانه این بندر اشاره کرد و بیان داشت: آنچه در این راستا مهم است پیگیری موانع و معارضات حقوقی موجود از طریق فرمانداری است و در بحث موانع اشخاص حقوقی از جمله منابع طبیعی نیز مجوزها گرفته شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد. مرادی در خصوص الزامات زیست محیطی نیز بیان کرد: این طرح در سال 89 طی یک صورت جلسه‌ای در استانداری مدیرکل محیط زیست استان مجوز شروع به کار این بندرگاه را داد و اعلام شد طرح هیچ مشکل زیست محیطی ندارد اما براثر یک بی توجهی و سهل انگاری در یکی از دستگاهی کار در یک مقطعی متوقف شد.
وی خاطرنشان کرد: در دوره اخیر با جلساتی که در تهران برگزار شده تصمیمات سازنده ای گرفته شد و الزاماتی نیز اعلام شد که از سوی سازمان بنادر و
دریانوردی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان تمام الزامات پیاده و یا در دست اقدام است  و درحال حاضر مشکل خاصی در بحث الزامات زیست محیطی وجود ندارد. این نماینده مردم هرمزگان در پایان با بیان اینکه احداث بندرگاه خمیر در این منطقه، باعث فعال شدن معادن خمیر و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه خمیر و استان می‌شود، یادآور شد: رویکرد همدلی و همکاری برای برطرف شدن مشکلات موجود در این طرح که زمینه فعالیت های دریانوردی و رونق تولید و اشتغال خود مردم منطقه را به دنبال خواهد داشت، در مردم خمیر وجود دارد.
  
  

تاکید مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بر ساماندهی و ایمنی لنج‌ها و عوامل محیطی در بندرپل

«حسین عباس نژاد»، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این بازدید بیان داشت: تمام تلاشمان بر این است که خواسته های مطروحه از سوی مردم منطقه با رعایت تمامی الزامات فنی و تخصصی در طرح جامع بندر پل لحاظ گردد. عباس نژاد افزود: به طور کلی سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال خدمت رسانی و گسترده نمودن سفره معیشت ساحل نشینان است، اما در عین حال تاکید جدی بر تامین ایمنی دریا وصیانت از دارایی مردم در بنادر داریم.
وی در این رابطه به موضوع مطرحه و خواسته جامعه محلی پیرامون موتور لنج‌های تجاری در بندر پل اشاره کرد و بیان داشت: تحقق این امر نیازمند برنامه ریزی دقیق و همکاری سازمان بنادر، مردم محلی و مجمع نمایندگان و سایر ادارات از جمله منطقه آزاد قشم است زیرا معتقدیم نتیجه این کار باید به توسعه اقتصادی و ایجاد رفاه ساحل نشینان منجر شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن تاکید بر ساماندهی و ایمنی لنج‌ها و عوامل محیطی در بندرپل، ابرازداشت: در راستای رونق اشتغال و کاهش دغدغه لنج داران این منطقه، نتیجه این طرح مطالعاتی باید در کمترین زمان اعلام و در همین زمان نیز با تعاملاتی که با سازمان منطقه آزاد خواهیم داشت مباحث حقوقی آن را دنبال خواهیم کرد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها