متن مذاکرات منوط به رعایت خطوط قرمز ایران



سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: زمینه برای توافق هسته‌ای حتماً وجود دارد مشروط به آن که خطوط قرمز جمهوری اسلامی رعایت و منافع اساسی کشورمان از برجام تضمین شود.

به گزارش صبح ساحل,«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۴ مرداد ماه  به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدا افزود: حسین (ع) مصداق و مظهر و قله همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها و شرافتمندی‌هاست. امام حسین (ع) متعلق به یک دین، مذهب و آیین نیست و شخصیتی است برای همه بشریت و انسانیت و داغ شهادت آن بزرگوار داغی بر قلوب همه آزادیخواهان جهان است.

ناصر کنعانی در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: در ادامه گفتگو‌هایی که سابق بر این در وین و پس از آن در دوحه انجام شد در نشست اخیر در وین نیز شاهد بودیم که ابتدا به استمرار گفتگو‌های گذشته و به طور مشخص گفتگو‌های دوحه تاکید شد.

وی افزود: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این دوره از مذاکرات با انگیزه جدی برای دستیابی به توافق خوب، قوی و ماندگار ظاهر شدند تا بتوانند منافع اساسی ملت را تامین کنند و رافع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و ملت باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این دور از گفتگو‌ها در وین سنگین و حساس بود و پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی داشتیم و حرکت به سمت جلو بود؛ در برخی زمینه‌ها که مطالبه ما بود پیشرفت‌های نسبی حاصل، اما بخشی از انتظارات ما تامین شد.

وی افزود: تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما با حداکثر تلاش در این دور از گفتگو‌ها ظاهر شد و انتظارات جمهوری اسلامی ایران را به طور جدی منتقل کرد.

کنعانی تصریح کرد: در این دوره از مذاکرات هسته‌ای، پیشرفت‌های نسبی حاصل شد، اما این پیشرفت‌ها به طور کامل تامین کننده مطالبات قانونی جمهوری اسلامی نبود و انتظارات دیگری داشتیم که باید تامین می‌شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما حصل این گفتگو‌ها این بود که هماهنگ کننده ارشد اتحادیه اروپا به عنوان میانجی از برآیند گفتگو‌های گذشته در دوحه و این دور از مذاکرات، جمع بندی جدیدی به طرف‌های مذاکره کننده در وین ارائه کرد.

وی اضافه کرد: این مسائل نیاز به مشورت‌های بیشتر داشت و قرار شد تیم‌های مذاکره کننده به پایتخت‌ها باز گردند تا گفتگو‌های تکمیلی در پایتخت‌ها انجام شود و نظرات تکمیلی به طرح جدید بورل ارائه شود.

کنعانی ادامه داد: مشورت‌های جدی در عالی‌ترین سطح در تهران انجام شد و در حال انجام است.

وی تاکید کرد: ما به طور دقیق می‌توانیم بگوییم که در حال پیشرفت قرار دادیم، اما این که بگوییم به توافق نزدیک هستیم و این دور از مذاکرات در وین می‌تواند به توافق مشخص شود منتهی شود به تحقق انتظارات به حق جمهوری اسلامی ایران از طرف‌های مقابل به ویژه امریکا بستگی دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اگر خطوط قرمز و منافع ملی ما رعایت شود حتماً زمینه برای امضای توافق در آینده بسیار نزدیک وجود دارد.

آقای کنعانی در پایان ابراز امیدواری کرد: در سایه واقع‌بینی طرف‌های مقابل توافق به زودی شکل گیرد.

مقاومت تنها گزینه حل مسئله فلسطین است 

وی همچنین ۲۳ مرداد و روز مقاومت اسلامی لبنان را در جنگ ۳۳ روزه گرامی داشت و افزود: روزی است که به تعبیر مقام معظم رهبری، حزب الله لبنان به جهان عرب و اسلام عزتی دوباره بخشید و هیمنه رژیم صهیونیستی فروریخت. اهمیت این روز در تحقق یک راهبردی است که حضرت امام (ره) پایه گذاری کردند و در دوران رهبری مقام معظم رهبری امتداد یافت و این‌که مقاومت تنها گزینه حل مسئله فلسطین است.

کنعانی بیان کرد: یاد شهدای مقاومت اسلامی و مردمی لبنان را گرامی می‌داریم و یاد و نام بلندآوازه شهدای مقاومت و مدافع حرم و سردار شهید قاسم سلیمانی و یار دیرین آن شهید همدانی را گرامی می‌داریم.

تبریک روز خبرنگار

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به ۱۷ مرداد ماه و روزخبرنگار نیز اشاره کرد و افزود: روز تلخی در تاریخ انقلاب اسلامی بود از این جهت که با کمال تاسف در روز ۱۷ مرداد و ۲۴ سال پیش در بحبوحه تحولات ناگوار داخلی افغانستان و در پی ورود نیرو‌های طالبان به مزارشریف بر خلاف همه تعهدات قانونی، اخلاقی و انسانی و مقررات بین‌المللی، نمایندگی ایران در مزار شریف مورد حمله قرار گرفت و در این حمله ناجوانمردانه تعدادی از دیپلمات‌های ایران به همراه خبرنگار شهید صارمی در خون خود تپیدند. نام و یادشان را گرامی می‌داریم و به آن‌ها ادای احترام می‌کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها