مهندسی مجدد اجرای طرح اتوبوس تندرو شهری بندرعباس به اتمام رسید

بی.آر.تی شاید وقتی دیگر



بی.آر.تی، داغ ۱۰۰ میلیارد تومانی بر پیشانی شهر بندرعباس؛ پروژه‌ای غیرکارشناسی که از جیب مردم پرداخت شد و حالا پس از هشت سال دوباره مورد بررسی قرار گرفت. اوایل امسال کمیته‌ای با حضور چندین کارشناس از شهرداری تهران و برخی مسئولان شهری بندرعباس برای تعیین تکلیف پروژه بی.آر.تی تشکیل شد. به گفته‌ی «عبدالحسین ارجمند» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس و به استناد این بررسی مجدد مقرر شده است در صورت موافقت شورای شهر و تائید شورای ترافیک اجرای طرح اتوبوس تندرو شهری به زمان دیگری موکول و هزینه‌های مربوط به BRT صرف توسعه ناوگان عمومی در محلات می‌شود. معضل حمل و نقل عمومی در بندرعباس چالشی است که نه شهردار قبلی طی هشت سال گرهی از آن گشود و نه نوبانی در این یک سال توانست کاری برای جبران کمبودها انجام دهد. حال به نظر می‌رسد شهردار قصد دارد در صورت جذب موافقت‌ها با خرید اتوبوس، مینی بوس و میدل باس نواقص را تا حدی برطرف کند. 

       

تصمیم نهایی با شورای ترافیک

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس در تشریح روند پروژه بی.آر.تی گفت: «مطالعات طرح اتوبوس تندرو شهری بر اساس طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک سال ۹۳ انجام شد و به تصویب شورای اسلامی شهر و شورای ترافیک استان رسید. سال ۹۶ عملیات اجرایی پروژه آغاز شد. اجرای این طرح نیاز به تهیه و تأمین ۱۶ آیتم اصلی شامل تهیه اتوبوس-مینی‌بوس، راه‌اندازی تعمیرگاه و ایستگاه‌ها، نصب تجهیزات ایمنی ترافیکی و دوربین‌های نظارتی، اصلاح هندسی‌ خیابان‌ها، ایجاد پایانه‌، جذب نیروی انسانی، راننده و پشتیبان، ایجاد پل‌های هوایی عابر پیاده، خط‌کشی مسیر، اصلاح آسفالت و غیره دارد. انجام موارد فوق نیازمند اعتبار بالایی است از همین رو تاکنون سه الی چهار مورد آن انجام شده و سایر موارد با توجه به عدم نقدینگی و افزایش قیمت‌ها تکمیل نشد و بدین ترتیب پروژه متوقف شده است». ارجمند افزود: «با توجه به هزینه‌های مورد نیاز تکمیل پروژه و تاخیر در انجام آن، مجددا موضوع بررسی پروژه در دستور کار قرار گرفت. 
در همین راستا کمیته‌ای با حضور چهار متخصص که سابقه فعالیت در راه‌اندازی بی.آر.تی تهران را داشتند، تشکیل دادیم. این کمیته پس از بازدید میدانی صورت‌جلسه‌ای را در این خصوص تنظیم کردند. نتیجه آن شد که با در نظر گرفتن مؤلفه‌های اجتماعی، اقتصادی، اقلیمی و ملاحظات ایمنی-ترافیکی و چالش‌های اجرایی؛ یک سری اصلاحات و مطالعات تکمیلی برای اجرای مجدد پروژه لازم است. همچنین مباحث مالی از موضوعات اصلی به سرانجام رسیدن پروژه است».
وی اظهار کرد: «به استناد این مهندسی مجدد، شهرداری به شورای شهر پیشنهاد داده، هزینه‌های مربوط به BRT ‌درحال حاضر صرف توسعه و تکمیل ناوگان عمومی بالاخص در محلات ‌شود. در صورت موافقت شورای شهر و با اخذ مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان فعلاً از ظرفیت اتوبوس‌ها در حمل و نقل عمومی استفاده، ایستگاه‌های ساخته‌شده جابه‌جا و اعتبارات این پروژه صرف توسعه ناوگان عمومی از جمله خرید اتوبوس، مینی‌بوس، میدل‌باس و غیره می‌شود».
  

بار مالی سنگین در صورت اجرای مجدد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس بابیان اینکه این اقدام منوط به تائید شورا و مصوبه شورای ترافیک است، گفت: «هدف از این پیشنهاد ارائه خدمات به محلات کمتربرخوردار است. طبیعتا توسعه زیرساخت‌های موجود به‌خودی‌خود زمینه‌ای برای احیای بی.آر.تی در آینده خواهد بود».
به گفته ارجمند نظر کمیته مذکور بر این بوده است که اگر بخواهیم پروژه را عملیاتی کنیم نیاز به یکسری زیرساخت‌ها و مطالعات به‌روزرسانی شده است. همچنین تأمین مالی پروژه نیز باید سنجیده شود.
وی بابیان اینکه در صورت هماهنگی با شورا و تصویب در شورای ترافیک استان پروژه کاملاً متوقف می‌شود، اضافه کرد: «حمل‌ونقل انبوه بَر در طرح جامع شهری دیده‌شده است و در زمان خودش بایستی این اتفاق بیفتد. اکنون با توجه به تمامی جوانب قابلیت اجرا ندارد».
ارجمند درباره‌ی وضعیت خرید ۲۴ دستگاه‌ اتوبوس گفت: «درصدد هستیم با مینی‌بوس، میدل باس و ون که پیگیر خریدش هستیم، خدمات بیشتری به محلات دهیم. اتوبوس‌های مذکور هنوز به ناوگان شهری اضافه نشدند و تا پایان سال این اتفاق خواهد افتاد».

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها