بعد از دریافت واکسن نیز آبله میمون می‌گیرید



سازمان جهانی بهداشت در واکنش به کیفیت و تاثیرگذاری واکسن آبله میمون گفت: واکسن آبله میمونی «گلوله‌ جادویی» نیست.

به گزارش صبح ساحل, مدیر فنی WHO برای آبله میمونی گفت:‌ «این واقعیت که ما شروع به مشاهده موارد رخنه‌ای کردیم اطلاعت بسیار مهمی است، زیرا به ما می‌گویدواکسن در هر شرایطی ۱۰۰ درصد مؤثر نیست، چه تزریق واکسن به صورت پیشگیرانه باشد و چه به شکل پس از در معرض قرارگیری (post-exposure).»

دوره نهفتگی یا کمون طولانی‌مدت ۵ تا ۲۱ روزه عفونت با ویروس آبله میمونی این امکان را ایجاد می‌کند که حتی پس از در معرض قرارگیری افراد به ویروس با تزریق واکسن از ایجاد عفونت یا بیماری شدید در آنها جلوگیری کرد.

لویس گفت: «ما از همان آغاز می‌دانستیم که این واکسن گلوله جادویی نیست و همه انتظاراتی را که از آن می‌رود برآورده نخواهد کرد.»

در حال حاضر تنها واکسن تاییدشده برای آبله میمونی واکسن ساخته‌شده بوسیله شرکت دانمارکی «باوارین نوردیک» (از جمله با نام‌ تجارتی JYNNEOS) است که هم به عنوان واکسن پیشگیرانه و هم به عنوان واکسنی برای حفاظت از افرادی که اخیر در معرض ویروس بوده‌اند، به کار می‌رود.

آبله میمونی که از طریق تماس نزدیک جسمی منتقل می‌شود، ماه پیش بوسیله WHO به عنوان یک اضطرار بهداشت عمومی دارای جنبه بین‌المللی معرفی شد.

داده‌های محدود درباره اثربخشی واکسن شرکت باوارین نوردیک از بررسی‌های حیوانی گرفته شده است. اما بررسی اصلی که اثربخشی واکسن را در حفاظت انسان در برابر آبله میمونی نشان داده است،‌ مربوط به دهه ۱۹۸۰ میلادی است که نوع متفاوتی از واکسن آبله (به نام ACAM2000) در آن به کار رفته بود و این واکسن احتملا قوی‌تر از واکسن بی‌خطرتری است که پس از آن ساخته شده‌اند. آن بررسی حفاظت ناشی از این واکسن در برابر آبله میمونی را ۸۵ درصد نشان داد.

لوسی گفت گزارش‌های جدید درباره مواردرخنه‌ای روشن کرد که این واکسن از همه موارد آبله میمونی جلوگیری نمی‌کند و سایر مداخلات از جمله کاستن از شرکای جنسی در گروه‌های در معرض بیشترین خطر، دادن وقت به واکسن به ایجاد حداکثر پاسخ ایمنی- یعنی به طور معمول دو هفته پس از دوز دوم است.

WHO خواستار انجام بررسی‌های بین‌المللی در طول شیوع جهانی فعلی آبله میمونی شده است تا داده‌هایی بیشتری درباره اثربخشی واکسن در اختیار بگذارند.

منبع: همشهری آنلاین

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها