تغییر گروه‌خونی کلیه‌های اهدایی امکان‌پذیر شد



محققان دانشگاه کمبریج توانستند گروه خونی کلیه‌های اهدایی را تغییر دهند تا پیوند کلیه افرادی که در انتظار دریافت کلیه هستند آسان‌تر شود.

 
به گزارش صبح ساحل و به نوشته تجارت‌نیوز، پژوهشگران دانشگاه کمبریج موفق شدند گروه‌خونی کلیه‌های اهدایی را تغییر دهند. این اقدام می‌تواند باعث افزایش محسوس تعداد کلیه‌های اهدایی مستعد پیوند و تحوی در پیوند کلیه شود.

گروه خیریه تحقیات کلیه بریتانیا که تامین مالی این پژوهش را برعهده داشت. این گروه معتقد است این پیشرفت می‌تواند به بیماران کلیوی جوامع اقلیت قومی که گروه خونی‌شان اغلب با گروه‌خونی افراد اهدا‌کننده کلیه همخوانی ندارد، کمک کند به زندگی ادامه دهند.

کلیه فردی با گروه خونی A قابل پیوند به بیماری با گروه خونی B یا دیگر گروه‌های خونی و بالعکس نیست. در حالی که تبدیل گروه خونی به O می‌تواند پیوند کلیه از هر گروه‌خونی به گروه خونی دیگر را میسر سازد و تعداد پیوندها را افزایش دهد.

به نقل از یورونیوز، دانشمندان دانشگاه کمبریج حالا موفق شده‌اند تا گروه خونی ۳ فرد اهداکننده کلیه را که فوت شده بودند به گروه خونی O تغییر دهند. آنها برای تراز کردن خون تزریق شده از یک دستگاه پرفیوژن نورموترمیک (normothermic perfusion) استفاده کردند. این دستگاه در عبوردادن خون حاوی اکسیژن از کلیه با هدف حفظ بهتر آن برای استفاده در آینده کاربرد دارد. دانشمندان برای این کار از یکی از آنزیم‌های موجود در کلیه فرد متوفی استفاده کردند. آنها با استفاده از این آنزیم نشانگرهای گروه‌خونی را از بین بردند تا در نهایت گروه‌خونی این کلیه‌ها به O تبدیل شود که برای بیماران با هر گروه خونی قابل استفاده است.

سرنا مک‌میلان دانشجوی دکترا در دانشگاه کمبریج توضیح می‌دهد: «این آنزیم نشانگرهای گروه خونی را که رگ‌های خونی کلیه را می‌پوشاند، حذف کرد و در نتیجه گروه خونی این اندام تنها در عرض چند ساعت به O تبدیل شد». او که در این پژوهش همکاری داشته در ادامه می‌گوید: «فکر کردن به تاثیری که این پیشرفت می‌تواند بر زندگی خیلی‌ها بگذارد، بسیارهیجان‌انگیز است».

 

چه کسانی بیشتر باید در انتظار پیوند کلیه بمانند؟

گروه خیریه تحقیات کلیه بریتانیا بر این باور است که نتایج این تحقیق می‌تواند به‌ ویژه در نجات جان بیماران کلیوی اقلیت‌های قومی مفید باشد. طبق داده‌‌های این موسسه بیماران اقلیت‌ها به نسبت نژاد سفید (کوکازوار) باید دستکم یک‌سال بیشتر در صف دریافت کلیه پیوندی منتظر بمانند. طبق آمار این موسسه خیریه بیماران گروه‌های اقلیت اغلب از گروه‌خونی B هستند. و با توجه به اینکه میزان اهدا کلیه در بین خود اقلیت‌ها پایین است، از کمبود کلیه پیوندی در رنجند.

در فاصله زمانی ۲۱-۲۰۲۰ تنها ۹ درصد اهداکنندگان عضو گروه‌های نژادی سیاه‌پوست یا اقلیت‌های نژادی بودند. این درحالیست که در همین فاصله زمانی یک‌سوم تعداد افراد در انتظار کلیه پیوندی از این گروه‌های نژادی بوده‌اند.

تیم تحقیقاتی کمبریج اکنون باید ببیند که این کلیه‌های تازه تغییریافته چگونه به گروه‌خونی معمول بیمار در جریان گردش خون طبیعی خود واکنش نشان می‌دهند. این کار قبل از اینکه بر روی بیماران واقعی امتحان شود بوسیله دستگاه پرفیوژن آزمایش می‌شود. به این ترتیب که دستگاه گروه‌های خونی متفاوت را در معرض کلیه‌های تغییریافته قرار می‌دهد و واکنش آن‌ها را ثبت و بررسی می‌کند. مایک نیکلسون، استاد عمل پیوند در دانشگاه کمبریج که تحقیقات قبلی‌اش در باره دستگاه پرفیوژن دستمایه پژوهش اخیر بوده می‌گوید: «پس از عوض کردن موفقیت‌آمیز گروه خونی به نوع O، اکنون باید به دنبال این باشیم که آیا روش‌های ما می‌توانند در یک محیط بالینی هم با موفقیت توام و درنهایت به پیوند منجر شوند یا خیر».

آشلینگ مک‌ماهون، مدیراجرایی تحقیقات کلیوی بریتانیا، این پیشرفت را «تغییردهنده بازی» نامید و گفت این کار آنها «نور امیدی را برای بیش از ۱۰۰۰ نفر از گروه‌های اقلیت قومی که در انتظار پیوند کلیه هستند» به‌وجود می‌آورد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها