استاندار هرمزگان:

پرونده مالیاتی ۵۰ شرکت هنوز به هرمزگان نیامده/ ۸۷۱ پروژه در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد


نویسنده: صبح ساحل

نخستین نشست خبری «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان پس از ده ماه حضور او در استان برگزار شد. این نشست دو ساعت و نیمه، بعدازظهر چهارشنبه دوم شهریور ماه با حضور معاونان استاندار و اغلب مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد. دوستی در این جلسه ضمن تشریح اقدامات ده ماهه خود از برنامه‌های هفته دولت نیز سخن گفت. تشکیل شهرهای نساجی، شیشه، فولاد، رونمایی از کیف سرمایه‌گذاری استان، کلنگ‌زنی دو ابر پالایشگاه در استان، پاسخ به انتصابات شائبه‌دار و پرونده‌های مالیاتی از اهم موضوعات مطرح شده در این نشست بود که در ادامه می‌خوانید.

  

 حذف امضاهای طلایی

استاندار هرمزگان در تشریح عملکرد خود گفت: این دولت با شعار دولت مردمی ایران قوی وارد میدان شد. ما برنامه‌ها خودمان را در دو حوزه پیشرفت و مردم ساماندهی کردیم. در حوزه مردم محوریت به قرارگاه مردم و افزایش استفاده از زیر ساخت‌های دولتی معطل‌مانده بود، در حوزه پیشرفت هم تمرکز بر مواد خام خروجی از استان بود. روی همین اصل دو محور قرارگاه مردم و طرح پیشرفت مردم اساس هرمزگان استخراج شد.

وی افزود: برای اقتصاد ما روی بهبود محیط کنونی کار‌کردیم و در اولین قدم سند سرمایه‌گذاری استان تدوین شد. چهل طرح مطالعات اقتصادی تهیه شده و این چهل طرح به عنوان طرح‌های پیشران استان در نظر داریم. در همین راستا بیش از ۱۰۸ محدوده را مجوز زدایی کردیم.

دوستی درباره کیف سرمایه‌گذاری استان گفت: کیف سرمایه‌گذاری را ایجاد کردیم. این کیف را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم. مطالعات اقتصادی، امکان‌سنجی طرح‌ها، دوره بازگشت سرمایه‌ و همه موارد مرتبط در کیف سرمایه‌ وجود دارد. کیف سرمایه‌گذاری فساد را هم صفر کرده است چون افرادی که مجوزها را امضا می‌کنند نمی‌دانند سرمایه‌گذار چه کسی است. ما در هرمزگان ارائه مجوزها را به کمتر از سه ثانیه رساندیم. در کیف سرمایه گذاری تمامی تعهدات ما موجود است. این بزرگترین گام ما در راستای حذف فساد و امضاهای طلایی است.

به گفته استاندار هرمزگان برگزاری تورهای سرمایه‌گذاری از جمله اقدامات دیگر برای شناساندن ظرفیت‌های استان است. یک روز در میان برای بنگاه‌های بزرگ و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری این تورها انجام می‌شود.

  

از ایجاد پارک شوینده‌ها تا شهرنساجی

دوستی درباره‌ی تشکیل شهرهای اقتصادی جدید در استان گفت: هرمزگان به قطب کود و سم کشور و زنجیر فسفات و پتاسیم تبدیل خواهد شد. با برخی شرکت‌های بزرگ شوینده‌ها، پروژه پارک شوینده‌ها را آغاز کردیم. هیچ کدام از این موارد در طرح‌های هفته دولت آورده نشده است تا زمانی که نهایی شوند. یک شهر شیشه به مساحت حدود هزار و 860 هکتار طراحی کردیم که در هیئت دولت در حال بررسی و کار مطالعاتی- کارشناسی آن انجام شده است. شاهد راه‌ندازی شهر بزرگ شیشه در بندرعباس خواهیم بود.

وی با بیان اینکه من گزارش کار مدیرانم را می‌گویم و کمترین سهم را در این اقدامات دارم، اظهار کرد: این موارد به همت مدیران استان انجام شده است. همچنین براساس میزان آب‌های خروجی از استان شهر نساجی را طراحی کردیم و حدود چهار هزار و 500 هکتار زیر کشت پنبه خواهیم برد و زنجیرهای نساجی را از ریسندگی، بافندگی و نخ راه‌اندازی خواهیم کرد. بسیار امیدوارم در این دولت شهر نساجی را به یکی از قطب‌های اصلی نساجی کشور تبدیل کنیم. هم در بخش نفت و پتروشیمی زنجیره نساجی و هم در بخش کشاورزی کار کردیم. بررسی تصویب چهار شهر طراحی شده در هیئت دولت است و دو شهر به وزارت صمت برای انجام کارهای نهایی رفته است.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: برای فعال کردن زنجیره ابریشم بیش از چهار هزار درخت توت در حاجی‌آباد، رودان و میناب کاشته شد. بیش از صد نفر در این رابطه آموزش دیدند. شهر صنعتی لجستیکی به مساحت هزار و 16 هکتار در پسکرانه بین شهید رجایی و باهنر طراحی‌کردیم در هیئت دولت در حال بررسی است. شهر فولاد را طراحی کردیم.

دوستی درباره افزایش بهره‌برداری از دریا توضیح داد: کل تولید ماهی در قفس استان نزدیک شش هزار تن بوده که این قول را به مردم می‌دهم ظرفیت را صد در صد افزایش دهیم. در زمینه تولید میگو پیش بینی ما این است نزدیک ۷۰ درصد رشد را تجربه کنیم. در حوزه ترانزیت رشد ۶۰ درصدی را داشتیم. بندرلنگه با رشد ۶۶۳ درصدی صادرات کانتینر یخچال گیر و بندرجاسک با رشد ۱۰۵ درصدی، پیشداران این پیشرفت بودند.

  

خرید ۵ دستگاه دیالیز

وی درباره وضعیت استان در ده شاخص مورد بررسی شده گفت: در ده شاخص رتبه‌های خوبی داشته‌ایم. در مدیریت پروژه‌های عمرانی رتبه اول، در رشد اقتصادی چشم انداز 6 و نیم درصد برای ما هدف‌گذاری شده که تقریبا یک و شش دهم فصلی می‌شود و ما دو و شش دهم را محقق کردیم. این رشد بدون نفت بوده است. در نهضت ملی مسکن رتبه استان دوم، در صدور پروانه‌های تاسیس رتبه دوم، در صدور پروانه بهره‌برداری واحدهای صنعتی-معدنی رتبه سوم و مجموعا در میزان شغل تولیدی براساس سامانه اشتغال وزارت رفاه که کد ملی و کد بیمه منحصر به فرد را بررسی می‌کند؛ هرمزگان با 20 هزار شغلی که ایجاد کرده از یکم فروردین تا مرداد ماه بعد از تهران در رتبه دوم قرار دارد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه تاخیر در ارائه گزارش برای این بود که به نقطه مطلوب برسیم، اضافه کرد: اگر طی این مدت کم کاری از طرف من یا مدیرانمان بوده عذرخواهی می‌کنیم. ما توسعه را بلد هستیم و می‌دانیم روی زنجیرها باید چه کاری انجام شود. دوستی گفت: در بخش مردم بیش از ۲۸ هزار خدمت دندان‌پزشکی و پزشکی ارائه شد. قرارگاه مردم با محوریت امکانات معطل دولتی راه‌اندازی شد. با همت صنایع در حوزه دیالیز ۳۰ دستگاه دیالیز را مصوب کردیم که ۵ دستگاه وارد شد. باقی دستگاه ظرف دوماه آینده وارد خواهند شد، ارز آن‌ها منتقل شده است. در حوزه اماکن ورزشی ۳۴۲ سالن، خوابگاه وزمین ورزشی که در اختیار دستگاه‌های دولتی بود، طرح آزادسازی آنها را کلید زدیم و در اختیار مردم قرار دادیم.

   

حذف یکدیگر را کنار بگذاریم

استاندار هرمزگان در تشریح پروژه‌های هفته دولت گفت: مجموع پروژه‌های هفته دولت ۸۷۱ پروژه به ارزش ۱۱۰ هزار میلیارد تومان یا به بهره‌برداری خواهیم رساند یا کلنگ‌زنی خواهیم کرد که در قیاس با سال گذشته رشد ۲۵ برابری ‌را داریم. ۵۰ درصد این پروژه‌ها پروژه‌های پالایشی و نفتی هستند. اگر ۶۰ هزار میلیارد پروژه‌های نفتی‌ را خارج کنیم حدود ۵۰ هزار میلیارد پروژه دیگر باقی می‌ماند که رشد بیش از هزار و ۳۰۰ درصدی را داریم.

وی اضافه کرد: سفر رئیس‌جمهور به استان ۱۶۳ مصوبه، بیش از 22 هزار میلیارد تومان اعتبارات-به علاوه یک میلیارد دلار و چهارده هزار و 400 میلیارد تومان وام و تسهیلات داشت.۳ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان در مقطع ابتدایی بهمن ماه پرداخت شد. ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اقتصادی و هزار‌ و ۷۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج داشتیم که از تسهیلات 6 هزار میلیارد تومان در حوزه اقتصادی و هزار و 160 میلیارد تومان در حوزه وام ازدواج پرداخت شده است. همچنین هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده و در پروسه پرداخت است. ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پس از سفر رئیس جمهور منابع مالی تزریق شده است. دوستی با بیان اینکه برای رشد و پیشرفت استان نیاز است همکاری کنیم، عنوان کرد: اصالت و هدف ما پیشرفت مردم اساس است. برخی انتقاداتی دارند نسبت به بعضی از تغییرات؛ از من بخواهید از کارآمدترین‌ها استفاده کنم. حذف همدیگر را کنار بگذاریم. باید بستری فراهم باشد که کارشناسان خودشان را نشان دهند. هرکس پاکدست نباشد خط قرمز ماست. فعال کردن گسل‌های اجتماعی به نفع ما نیست.

  

تمرکز بر آموزش و کسب رتبه‌های برتر کنکور

این مقام مسئول درباره دو ابر پالایشگاه استان گفت: پالایشگاه شهید سلیمانی به ارزش ۳۳۰ هزار میلیارد تومان است. دو پالایشگاه جاسک و شهید سلیمانی بالای ۵۲۰ هزار میلیارد تومان است که کارهای مطالعاتی طرح انجام شده است. در حد فاصل هفته دولت تا دهه فجر شاهد کلنگ زنی خواهیم بود. وی افزود: بعد از انرژی {به لحاظ ریالی} بیشترین پروژه‌ها در حوزه عمران شهری و روستایی با ۲۱۲ پروژه هستند. در حوزه‌های آب و فاضلاب بیش ۶۴۰ میلیارد تومان پروژه بهره‌برداری خواهیم کرد. در حوزه آموزش ۱۱۴ پروژه به ارزش ۵۵۳ میلیارد تومان بهره‌برداری خواهیم کرد به حوزه آموزش توجه ویژه‌ای شده است.

استاندار هرمزگان درباره اهمیت آموزش و برنامه‌ریزی برای داشتن رتبه‌های برتر کنکور در استان گفت: اگر بخواهیم توسعه پایدار را رقم برنیم باید به دنبال آموزش باشیم و استان چند قهرمان می‌خواهد. در طرح کیفیت بخشی کنکور برنامه‌هایی داریم. تمرکز ما بر تعداد محدودی افراد نخبه برای کسب رتبه‌های برتر برای ورود به دانشگاه‌ها برتر کشور است. اعتبارات ما محدود است به همین علت تعداد محدودی بین ۵۰۰ تا هزار نفر را برای برگزاری کلاس‌های کنکور حضوری انتخاب کردیم. هنرستان پالایش، فولاد، معدن، آبزی‌پروری و بهیاری تا ظرف چهار سال هدف‌گذاری کردیم که ۳۱ هنرستان تخصصی راه‌اندازی کنیم. دوستی وضعیت توزیع شهرستانی پروژه‌ها را تشریح کرد: بیشترین تعداد پروژه به ترتیب در بندرعباس، میناب، بستک و حاجی آباد بوده است. در حوزه اعتباری نیز به ترتیب بندرعباس، پارسیان، بندر لنگه وحاجی‌آباد بیشترین اعتبار را از آن خود کردند.

استاندار درباره‌ی شرایط گازرسانی گفت: گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، پایه اصلی توسعه استان مد نظر ما است. تا گاز به شرق استان نبریم پتروشیمی‌ها و صنایع نخواهند آمد. 8 هزار میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور برای گازرسانی به استان تخصیص داده شد. امیدوارم تا پایان امسال گاز را به بندرلنگه و میناب و سیریک برسانیم. در بخش راه‌های استان راه جناح- مراغ افتتاح خواهد شد. در حوزه حمل و نقل ۶۴ پروژه به ارزش ۲ هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد. در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی ۱۲۶ پروژه به ارزش 715 میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

  

پایان فاز اجرایی بیمارستان میناب تا یکسال آینده

دوستی اظهار کرد: در حوزه سلامت برنامه داریم تا پایان امسال بیمارستان ۲۶۴ تخت‌خوابی را به پایان برسانیم. فاز دوم آن را در هفته دولت سال آینده و فاز نهایی را تا دهه فجر آینده به پایان می‌رسانیم. بیمارستان میناب کمتر از یک سال آینده برنامه اجرایی آن انجام می‌شود. در سفر رئیس جمهور بیمارستان ۵۳۱ تخته خوابی منابع قابل توجهی اختصاص پیدا کرد؛ ان‌شالله بتوانیم عملیات اجرایی را سرعت بدهیم. استاندار در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: برای اولین بار مسئولیت‌های اجتماعی را مصوبه سفر رئیس جمهور کردیم. 800 میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور برای بیمارستان ۲۶۴ تخته خوابی مصوب شد. 300 میلیارد را در تیرماه دریافت کردیم. قبلا ما پنج تا ده میلیارد تومان می‌گرفتیم که کار کوچکی انجام می‌شد. در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اصل کار ما این بوده که واحدهای بزرگ را الزام کردیم که طرح های پایین دستی را شروع کنند. مسئولیت‌های اجتماعی یک چیزی است که صنایع اصرار بر ندادن دارند و ما اصرار بر گرفتن. در این حوزه اصرار ما بر توسعه زنجیرهای پایین دستی است.

  

هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس مدیری را تحمیل نکرده‌اند

دوستی درباره انتصابات و شایعات فشار نمایندگان مجلس بر وی، افزود: در آغاز کار با دو راهبرد مواجه بودم؛ اینکه یا از بیرون مدیر بیاورم یا از درون استان منصوب کنم. بنده تنها دو مدیر یکی دستیار ویژه و دیگری مدیر حوزه استانداری را با خود آوردم و دیگر مدیران از درون استان منصوب کردم.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌وقت سفارشی به مدیر استان نکردم که فلان فرد را به‌عنوان مدیر شهرستان منصوب کن، تصریح کرد: از مدیران تنها کار و تحقق پروژه می‌خواهم و دنبال انتصاب فرد نیستم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه فرماندار شهرستان‌های بندرعباس، رودان و سیریک را خودم و بدون دخالت هیچ فردی منصوب کردم، خاطرنشان کرد: برخی گزینه‌ها نیز مدنظر نمایندگان مجلس بوده چون از نمایندگان هم مشورت گرفته‌ام و ممکن است در لیست آن‌ها بوده است. شاید دراین‌بین تنش هم بوده ولی در کل به دنبال کار و تعامل هستم و از تمامی ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد و به دنبال حذف هیچ گروهی نیستم.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس مدیری را تحمیل نکرده‌اند بلکه پیشنهاد کرده‌اند و انتخاب با شخص بنده بوده است، عنوان کرد: تجارت سیاسی نکرده و نمی‌کنم بلکه قابلیت افراد برایم اهمیت دارد و شاخص‌های انقلابی، پاکدستی و کارآمدی برایم اولویت است.

   

پرونده مالیاتی ۵۰ شرکت هنوز به هرمزگان نیامده

دوستی با اشاره به اینکه ۵۰ پرونده مالیاتی بزرگ وجود دارد که به استان هرمزگان هنوز منتقل نشده است و ۱۴ پرونده نیز هنوز مالیاتش در هرمزگان واریز نشده و ناقص است و رقم این پرونده‌ها بسیار بالاست، عنوان کرد: بودجه شهر بندرعباس در صورت انتقال ۵۰+۱۴ پرونده مالیاتی به هرمزگان رشد ۳۵ درصدی را تجربه می‌کند. وی در خصوص شایعات انتزاع بخشی از شهرستان پارسیان و الحاقش به استان فارس، تصریح کرد: از بعد یک ایرانی باید بگویم هرمزگان کشوری با ۳۱ استان با تنوع اقوام مختلف و این همبستگی و اتحاد و در کنار هم بودن معنا پیدا می‌کند.

استاندار هرمزگان ادامه داد: از بعد کارشناسی هم نیز انتزاع بخشی از هرمزگان معنا ندارد و در سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان هم اعلام شد همچین صحبتی در دستور کار دولت نیست و حتی در فراکسیون جنوب کشور هم این موضوعی مطرح نشده است. وی خاطرنشان کرد: بنده و نمایندگان هرمزگان در مجلس به‌عنوان چشمان بیدار مردم هرگز اجازه این موضوعی را نمی‌دهیم.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها