نوسانات قیمت خودروهای پرتیراژ در یک ماه اخیر

کاهش ۴۷ میلیونی ۲۰۷ تا افزایش ۲۵ میلیون تومانی هایما


نویسنده: صبح ساحل

بازار خودروی کشور در رکود قرار دارد؛ اما این رکود هم جلوی نوسان قیمت خودرو در بازار را نگرفته است. بررسی روند قیمت انواع خودروهای پرتیراژ در طول حدوداً یک ماه اخیر در بازار نشان می‌دهد، قیمت بیشتر خودروها بطور متوسط چهار تا شش میلیون تومان کاهش داشته‌ است؛ البته کاهش یک میلیون تومانی دنا معمولی و حتی ۴۷ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم دیده می‌شود؛ اما در این بین خودرو هایما S7 توربوپلاس ۲۵ میلیون تومان گران‌تر شده و تیبا سایپا هم کمی افزایش قیمت داشته است.

 

به گزارش صبح ساحل، بررسی روند آخرین قیمت محصولات پرتیراژ خودروسازان در بازار در اولین روز از هفته جاری (شنبه ۱۲ شهریور ماه) و مقایسه آن با قیمت‌های حدوداً یک ماه پیش (۱۸ مرداد ماه) نشان می‌دهد که در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، قیمت همه محصولات کاهش متوسط چهار تا شش میلیون تومانی داشته‌اند اما محصولی همچون پژو ۲۰۷ اتوماتیک تا ۴۷ میلیون ارزان شده است.

این در حالیست که قیمت خودرویی همچون رانا تقریبا ثابت مانده اما هایما S7 توربوپلاس ۲۵ میلیون گران شده است.

در این مقایسه قیمتی در بازه تعریف شده که نشان از کاهش قیمت اکثریت خودروها دارد، تنها هایما S7 توروبوپلاس نیست که گران شده، بلکه در محصولات دیگر خودروسازی بزرگ کشور (سایپا) تیبا هم کمی گران‌تر شده‌ است. بصورت دقیق‌تر می‌توان گفت تیبا تولید سال ۱۴۰۰، دو میلیون تومان و تیبا تولید سال ۱۴۰۱ چهار میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

در سایر محصولات سایپا کاهش دو تا ۱۰ میلیون تومانی دیده می‌شود.

قیمت‌های غالب ثبت شده برای انواع پرتیراژها در بازار شنبه ( ۱۲ شهریورماه) و مقایسه آن با قیمت‌ آن‌ها در ۱۸ مرداد ماه به شرح زیر است:

 

از کاهش ۴۷ میلیونی تا افزایش ۲۵ میلیون تومانی

 

از کاهش ۴۷ میلیونی تا افزایش ۲۵ میلیون تومانی

 

 

افزایش قیمت خودروهای پرطرفدار

بررسی قیمت خودروها طی سال گذشته نیز نشان می‌دهد که بازار به دلایل مختلفی دچار نوسان‌های قیمتی می‌شد.  یکی از این دلایل، کمبود عرضه خودرو به بازار بود. درحالی که دو خودروساز داخلی، یعنی ایران‌خودرو و سایپا، انحصار بازار را به دست گرفتند، اما تولید آنها به مشکل بر خورد و نمی‌توانستند نیازهای بازار را تامین کنند. در نتیجه، خودروهای داخلی در سال گذشته افزایش قیمت داشتند.

از دیگر عواملی که باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شد، آمارهای خودروسازان از میزان زیان‌دهی خود بود. آن‌ها قیمت‌گذاری دستوری را علت این زیان‌دهی می‌دانستند. خودروسازان می‌گویند که این روش قیمت‌گذاری باعث می‌شود که خودروسازان با قیمت پایین‌تری محصولات را به فروش برسانند و در نتیجه بابت تولید هر خودرویی ضرر می‌کنند. اما دولت نیز برای جبران این زیان‌دهی، دوباره افزایش قیمت دستوری را اجرا کرد.

 

 

افزایش ۳۵۰ میلیون تومانی قیمت یک خودرو طی یک سال

در سال گذشته، اعلام شد که خودروهای درب کارخانه باید افزایش قیمت داشته باشند. اما رئیس جمهور دوباره قیمت‌ها را به وضع قبلی برگرداند و گفت افزایش قیمتی در کار نیست. اما پس از مدتی قیمت خودروهای کارخانه‌ای را ۱۸ درصد افزایش یافت. این اقدام باعث شد که قیمت خودرو در بازار نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد. این افزایش تا جایی ادامه داشت که در فروردین ماه ۱۴۰۱، قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

در ادامه این افزایش قیمت‌ها، قیمت برخی از خودروهای پرطرفدار در طی یک سال با افزایش عجیبی همراه شد. برای مثال خودروی جک S5 اتوماتیک در طی تنها یک سال، ۳۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت.

 

 

بلاتکلیفی بازار در انتظار واردات

افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودروهای کارخانه‌ای هم باعث نشد که توان تولید خودروسازان افزایش یا میزان زیان‌دهی آنها کاهش پیدا کند. بازار هنوز با کمبود عرضه همراه بود و به همین دلیل، قیمت‌ها افزایشی شد. اما مسئولان راه حلی را برای تامین نیاز بازار ارائه کردند. واردات خودرو به کشور موجب می‌شد که نیازهای بازار تامین شود و قیمت‌ها به نقطه تعادلی خود برسد. در نتیجه از سال گذشته صحبت از آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشور شد. هنگامی که این خبر منشر شد، شوک جدیدی به بازار وارد شد و آن را در وضعیت رکودی قرار داد که همچنان این رکود ادامه دارد. در ابتدا که خبر آزادسازی منتشر شد، قیمت خودرو با نوسان زیادی همراه شد. اما اکنون که آئین‌نامه ابلاغ شد، می‌توان در بازار مشاهده کرد که بیشترین افزایش قیمت متعلق به خودروهای خارجی است و خودروهای داخلی با افزایش کمتری همراه بودند. البته با بودجه‌ای که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده، نمی‌توان به تعدادی خودرو وارد کشور کرد که نیاز بازار برطرف شود. اما مشاهدات نشان می‌دهد بازار همچنان بلاتکلیف و منتظر نهایی شدن و اجرای این طرح است.

 

 

رکود در نتیجه برجام

بلاتکلیفی بازار تنها به بحث واردات محدود نمی‌شود و با از سر گیری مجدد مذاکرات، بازار نیز مجددا به رکود رفت. با اینکه بازار خودروی کشور، بازاری دلاری بود و در سال گذشته قیمت خودروها همراه با نرخ دلار دچار افزایش یا کاهش می‌شد، اما امسال وضعیت متفاوت شده قیمت‌ها دیگر همراه با نرخ دلار حرکت نمی‌کند. اما اکنون قیمت‌ها به انتشار هر اخباری در رابطه با واردات و مذاکرات واکنش نشان می‌دهد و خریداران و فروشندگان منتظر نتایج نهایی مذاکرات هستند تا معاملات خود را از سر بگیرند.

 

منابع: تجارت نیوز، ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها