چگونه پاسخگوی نیازهای عاطفی فرزندان باشیم؟


نویسنده: راضیه نیرومند

والدین نیازهای فیزیکی فرزندانشان را که شامل تهیه پوشاک، خرید اسباب بازی یا غذای مورد علاقه آن‌‎هاست را فراهم می‌کنند. تمامی این کارها مهم هستند اما شاید مهمترین آن‌ها، پاسخ والدین به نیازهای عاطفی فرزندانشان باشد.
به طور واضح منظور از پاسخ، تسکین هنگام گریه و یا قوت قلب هنگام ترس‌ها نیست. واکنش‌های به موقع به عواطف کودک باعث رشد عاطفی در او می‌شود. کودک باید بتواند از لحاظ عاطفی به طور صحیح در کنار والدین سیراب شود تا از نظر روانی سالم و سعادتمند رشد کند. توجه داشته باشید پاسخگویی به عواطف کودک در هر سنی متفاوت است. برای درک این موضوع باید بدانیم کودکان در سنین مختلف نیاز به تامین چه احساسی از سوی پدر و مادر دارند. در دوران نوباوگی نیاز کودک به احساس امنیت، دوران نوپایی نیاز به احساس استقلال‌خواهی، در دوران خردسالی نیاز به احساس بزرگ دیده شدن، در دوران دبستان نیاز به احساس باکفایت بودن و در دوران نوجوانی نیاز به احساس استقلال‌خواهی و عدم‌وابستگی دارند. در سال‌های آخرِ جوانی حس بزرگ شدن و اینکه کمک کنید تا بهتر خودش را بشناسد. نقش شما به عنوان والدین این است که به فرزندتان کمک کنید به خودشناسی درستی برسد و متوجه شخصیت درونی خود شود و یا اینکه دوست دارد دارای چه شخصیتی باشد.
در این مرحله از رشد عاطفی فرزندتان شما باید از خود بپرسید که چگونه می توانم فرزندم را یاری کنم تا بهتر خودش را بشناسد؟ فضای امن ایجاد کنید، کمک کنید خانه مکانی آسوده و ایمن برای فرزندتان باشد. کودکان از زندگی در محیط‌های پرآشوب  و پرتنش؛ دچار آشفتگی می‌شوند که گاها رفتار آنان غیرقابل پیش‌بینی می شود. اگر با همسرتان نمی‌توانید به درک مشترک برسید، سعی کنید مسائل خود را با کمک مشاور در آرامش حل کنید. فرزندان باید در خانواده‌ای خوشحال و بامحبت که در آن همه مهربان؛ نوازشگر و آرام هستند، پرورش یابند. برای کودک خود یک حساب عاطفی باز کنید و هر روز هر مقدار که برایتان مقدور است حساب عاطفی‌اش را پر کنید. گاهی با تائید سر، گاهی با یک لبخند، گاهی با دستانی که بر شانه فرزندتان می‌زنید و گاهی با نگاهی پرمهر. احساس امنیت، استقلال و خودآگاهی در تمام مراحل زندگی خوب است ولی هر کدام در دوره‌ی خاصی از رشد بهتر است پاسخ گفته شود. اگر تمامی مراحل رشد عاطفی را به خاطر بسپارید این امکان را دارید تا به عنوان پدر یا مادر، بیشتر پاسخگوی نیازهای او باشید. 
زهرا عاشوری‌زاده، مشاور و روانشناس بالینی کودکان و نوجوانان
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها