حقایقی درباره ملکه در گور خفته


نویسنده: مریم دهقان

| الیزابت الکساندرا مری ویندزور در سال 1926 به دنیا آمد، پدرش آلبرت دوک یوک که بعدها لقب پادشاه جرج ششم را از آن خود کرد در سال ۱۹۳۶ به مقام پادشاهی رسید. ۱۳ سال بیشتر سن نداشت که در سال ۱۹۳۹، جنگ دوم جهانی آغاز شد. در سال ۱۹۴۷ با پرنس فیلیپ دوک در ادینبورگ اسکاتلند ازدواج کرد، فیلیپ پسر بزرگ جرج اول بود.در ۱۴ نوامبر ۱۹۴۸، اولین فرزندشان که پسر بود به دنیا آمد و آنها نامش را چارلز گذاشتند، آنها در طول زندگی مشترکشان، صاحب ۴ فرزند شدند. در سال ۱۹۵۱ وضعیت سلامتی پدر الیزابت رو به وخامت رفت و سرانجام در سال ۱۹۵۲ درگذشت. الیزابت دوم در ششم فوریه سال ۱۹۵۲ پس از مرگ پدرش، جانشین او شد و شانزده ماه بعد طی یک مراسم رسمی در کلیسای وست مینستر واقع در لندن رسما تاجگذاری کرد. سلطنت ملکه انگلیس 70 سال طول کشید و 15 نخست‌وزیر که نخستین آنها، «وینستون چرچیل» و آخرین آنها «لیز تراس» است را در طول عمر خود دید.

    

دایانای محبوب و دست خونین ملکه در پشت پرده قتل وی

دایانا همسر چارلز، ولیعهد و پادشاه آینده کشور در دربار بریتانیا در سال ۱۹۸۱ به مرور موجب بروز تغییرات شگرفی در ساختار سنتی دربار و جایگاه شخص ملکه شد چرا که تا پیش از حضور دایانا عروس ملکه در دربار، ملکه الیزابت و مادرش «ملکه مادر» به عنوان مظهر محبوبیت، نیکوکاری و مشارکت در امور خیریه اجتماعی و بین‌المللی البته درظاهر شناخته می‌شدند اما دایانا به مرور و بدون سر و صدا توانست در قلب مردم بریتانیا و دیگر نقاط جهان جا باز کند چرا که افزایش محبوبیت او، باعث کاهش محبوبیت ملکه شد. به خصوص زمانی که انگلیس درگیر جنگ دریایی با آرژانتین بر سر جزایر فالکند شد، دایانا شدیدا مخالفت خود را به طور رسمی اعلام کرد، مردم بریتانیا از سیاست‌های او حمایت کردند. این گفته باعث شکاف عمیقی بین دربار و دایانا شد و اکثریت مردم هم به طرفداری از دایانا برآمدند، شدت محبوبیت دایانا به حدی شد که ملکه الیزابت دیگر نتوانست با او روبه‌رو شود.

در سال‌های بالا گرفتن اختلافات زناشویی بین پرنس چارلز فرزند ارشدش و پرنس دایانا سلطنت ملکه انگلیس دچار بحران شد و زمانی که آن دو از یکدیگر طلاق گرفتند؛ دایانا به طرز مشکوکی در یک تصادف ساختگی در شهر پاریس کشته شد. خیلی‌ها معتقدند که این تصادف مرگبار به دستور ملکه انجام شده است چراکه هیچ گاه اجازه بررسی کامل آن داده نشد. با مرگ دایانا اعتبار ملکه کمتر شد، تا حدی که افکار عمومی انگلیس در یک نظرسنجی پس از مرگ دایانا، برای اولین بار، ناراحتی و عدم رضایت خود را از سلطنت و شخص ملکه ابراز کردند. اما زمانی این تعجب از سوی دربار چند برابر شد که نظرسنجی بعدی نشان داد، مردم با تداوم سلطنت ملکه مخالفند و دوست داشتند پسر دایانا یعنی نوه ملکه، ولیعهد انگلیس شود.

     

ملکه، نوه‌اش را از خاندان سلطنتی فراری داد

دو سال پیش پرنس هری، نوه ملکه بریتانیا و همسرش، مگان مارکل،  از خاندان سلطنتی بریتانیا کناره گیری کردند. مگان مارکل در مصاحبه ای جنجالی از خباثت‌های خاندان سلطنتی انگلیس گفت. در بخشی از این مصاحبه مگان مارکل درباره فشارهای ملکه گفته است. این فشارها به حدی بوده است که وی تصمیم به خودکشی گرفته است. او همچنین به آزارهای کلامی و غیر کلامی ملکه در این مصاحبه اشاره کرده است. به طوری که زمانی که پسرش را باردار بوده است از او درباره رنگ پوست او پرسیده‌اند که رنگ پوست پسرت ممکن است تا چه حد سیاه باشد؟ این نژادپرستی ملکه انگلیس باعث شده است که پسر مگان هیچ لقب سلطنی نگیرد.

     

ملکه انگلیس، طراح کودتای ۲۸ مرداد

ملکه الیزابت دوم یکی از طراحان اصلی کودتای ۲۸ مرداد و برانداختن دولت دکتر مصدق و بازگرداندن محمدرضا شاه بود. با این کودتا، ملی شدن صنعت نفت به فراموشی سپرده شد و با عقد قرارداد کنسرسیوم، امتیاز نفت ایران در سلطه دول بیگانه قرار گرفت. این کودتا که با همکاری آمریکا و انگلستان و هماهنگی حکومت شاه انجام شد، به عملیات آژاکس معروف است. البته انگلستان پیشتر عملیات چکمه را برای برانداختن دولت مصدق طراحی کرده بود اما با لو رفتن کودتا، مصدق دستور تعطیلی سفارت انگلستان و اخراج تمام دیپلمات‌های این کشور را صادر کرد. کودتای 28 مرداد در زمان ریاست‌جمهوری آیزنهاور در آمریکا مقارن با نخست وزیری چرچیل و سلطنت الیزابت دوم در انگلستان و پادشاهی محمدرضا پهلوی و نقش‌آفرینی سرلشگر فضل‌الله زاهدی انجام پذیرفت.

     

درآمد چند صد پوندی ملکه از جیب دولت و مردم

روزنامه گاردین، سال گذشته گزارش داده بود ملکه الیزابت، با دولت انگلیس لابی کرده و متن قانونی را که می‌توانست میزان دارایی‌هایش را افشا کند تغییر داده بود. با این حال، برخی رسانه‌های بین‌المللی تخمین زده‌اند ملکه هر سال حداقل 20 میلیون دلار از املاک و مستغلات خصوصی‌اش درآمد داشت، ضمن آنکه سالانه 100 میلیون دلار هم از دولت بریتانیا دریافت می‌کرد. بسیاری از برآوردها حاکی از آن بودند که او صدها میلیون دلار ثروت داشت. در دهه 1700، خاندان سلطنتی بخش‌هایی از مستغلات خود را به دولت واگذار کرد. از آن زمان به بعد، دولت هر سال، درصدی از سود حاصل از آن دارایی‌ها را به سلطنت پرداخت می‌کرد رقمی که سال 2021 تحت این عنوان به ملکه پرداخت شده بیش از 107 میلیون دلار بوده است.

   

پادشاه رسوای انگلیس، ادامه دهنده راه ملکه

چارلز در شرایطی وارث تاج و تخت می‌شود که نامش با رسوایی‌های متعددی گره خورده است. به عنوان مثال، همین ماه پیش، روزنامه تایمز گزارش داده بود  پرنس «چارلز» پادشاه آینده انگلیس کیف پولی حاوی یک میلیون پوند از بستگان «اسامه بن‌لادن» رهبر پیشین گروه تروریستی القاعده دریافت کرده است. قبل‌تر از آن، در تیرماه، روزنامه ساندی‌تایمز گزارش داده بود که چارلز به نمایندگی از ملکه از «شیخ حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر پیشین قطر سه بسته نقدی دریافت کرده است.

زندگی شخصی چارلز و ازدواج او با پرنسس دایانا، شاهدخت ولز هم درگیر فراز و نشیب‌های متعددی بود. دایانا و چارلز سال ۱۹۸۱ نامزدی‌شان با یکدیگر را اعلام کردند، اما این ازدواج به دلیل روابط عاشقانه‌ای که چارلز پیش از زندگی با دایانا داشت دیری نپایید و آنها در سال ۱۹۹۲ از هم جدا شدند. چارلز در این مدت رابطه‌اش را با «کامیلا پارکر» آغاز کرد و بعداً هم اعتراف کرد که با کاملیا رابطه عاشقانه داشته است. بعدا دایانا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که همسرش چارلز، همزمان با او به صورت پنهانی با کاملیا پارکر هم در ارتباط بوده و یکی از دلایل جدایی‌شان همین موضوع بوده است.  دایانا سرانجام اوت سال ۱۹۹۷ در یک تصادف مشکوک رانندگی کشته شد.

شاهزاده چارلز در حالی  تاج و تخت را از مادرش تحویل گرفت که این رسوایی‌ها بر سلطنت او سایه خواهد انداخت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها