بررسی علل مخالفت دست‌فروشان ماهی پشت شهر برای انتقال به بازار سرپوشیده؛

بهداشت یا معیشت؟


نویسنده: صبح ساحل

دست‌فروشان ماهی مستقر در محله پشت شهر بندرعباس به بازار ماهی‌فروشان می‌روند. شهرداری بندرعباس برای ساماندهی وضعیت دست‌فروشان ماهی وعده اختصاص غرفه‌های رایگان به مدت یک سال را به آن‌ها داده است. سد معبر، ایجاد ترافیک، وضعیت بهداشتی نامناسب و فروش غیربهداشتی آبزیان ازجمله دلایلی است که عزم جدی در مسئولان شهری برای ساماندهی دست‌فروشان ماهی ایجاد کرده است. سال گذشته نیز موضوع جابه‌جایی دست‌فروشان مطرح شد اما با استقبال آن‌ها همراه نبود. دست‌فروشان ماهی می‌گویند غرفه‌های انتهایی بازار را به ما می‌دهند که هیچ مشتری به آنجا نمی‌آید. آن‌ها همچنین وضعیت بهداشتی بازار سرپوشیده ماهی‌فروشان را نیز مناسب نمی‌دانند. در ادامه با چندین دست‌فروش مستقر در محله پشت شهر گفت‌وگو کردیم و از معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس نیز سؤالاتی پرسیدیم.
  
  
فروش نداریم
دست‌فروشان ماهی محله پشت شهر بندرعباس، به سراغشان رفتیم. اکثریت آن‌ها از وضعیت غرفه‌هایی که شهرداری برایشان در نظر گرفته انتقاد کردند. یکی از دست‌فروشان دراین‌باره گفت: «موضوع جابه‌جایی دست‌فروشان به داخل بازار چند سالی است که مطرح می‌شود. ما هم اوایل به داخل بازار رفتیم، منتهی محوطه داخلی بازار بزرگ است و فقط کسانی فروش دارند که جلوی جایگاه هستند». این دست‌فروش ادامه داد: «غرفه‌هایی که برای ما در نظر گرفتند انتهای بازار و به‌نوعی در محل پَرتی قرار دارند. یک الی دو ماه به آنجا رفتم و حدود هفت میلیون تومان ضرر کردم». او درباره وضعیت بهداشتی بازار سرپوشیده ماهی اظهار کرد: «وضعیت بهداشتی داخل از بیرون بدتر است. موش‌های بازار ماهی اندازه آدمیزادند. بازار پر از موش است». با هشت دست‌فروش صحبت کردیم، همگی از محل استقرار غرفه‌ها ناراضی هستند. اغلبشان مدتی به داخل بازار رفته و به گفته خودشان ضرر کردند. یکی از دست‌فروشان خانم در خصوص این موضوع گفت: «دو سال است که دراین‌باره با مسئولان سروکله می‌زنیم. می‌گویند بروید مستقر شوید، وقتی می‌رویم ده روز نشده از ما پول شارژ می‌خواهند. برای ما بدبخت بیچاره‌ها هیچ کاری انجام نمی‌دهند، فقط می‌خواهند پولدارها را پولدارتر کنند. الکی می‌گویند رایگان است، روی حرفشان نمی‌مانند. این غرفه‌ها صاحب دارد هیچ‌کس حاضر نمی‌شود رایگان غرفه خود را واگذار کند و پس از مدتی اجاره می‌خواهد». یکی دیگر از دست‌فروشان بابیان اینکه اگر همه دست‌فروشان باهم به داخل بازار بروند قابل‌قبول است، گفت: «غرفه‌ها شخصی است، نهایتاً بعد از یک سال صاحب غرفه می‌گوید سرمایه‌گذاری کرده‌ام و اجاره می‌خواهم. یک سال برویم بعدازاینکه غرفه جا افتاد و مشتری پیدا کردیم، بخواهیم ازآنجا بیرون بیاییم هم نوعی ضرر است. برای دست‌فروشی که خرده ماهی می‌فروشد اصلاً صرف نمی‌کند. می‌گویند آنجا تمیز‌ است اما خدایی کثیف‌تر است».
    
جابه‌جایی دست‌فروشان ماهی با جدیت دنبال می‌شود
غرفه داران بازار ماهی‌فروشان بندرعباس ماه گذشته نسبت به وضعیت بهداشتی بازار اعتراض کردند. کمبود سیستم خنک‌کننده، عدم استقرار دامپزشک، تهویه نامناسب و وجود حیوانات موذی از موضوعاتی بود که به آن اعتراض شد. «عزیز الله کناری»، معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در گفت‌وگو با صبح ساحل بابیان اینکه سم‌پاشی برای از بین بردن حیوانات موذی در بازار ماهی‌فروشان انجام‌شده است، در تشریح وضعیت کنونی بازار گفت: «طی بازدید سرزده‌ای که با دادستان بندرعباس از بازار ماهی‌فروشان داشتیم وضعیت این محل بررسی شد؛ اینکه می‌گویند وضعیت بهداشتی بازار سرپوشیده ایراداتی دارد شایعه‌ای است که این افراد برای عدم تمکین از قانون ایجاد کرده‌اند. تهویه بازار سرپوشیده مشکلی ندارد». وی اضافه کرد: «دست‌فروشان باید از محل فعلی به بازار سرپوشیده منتقل شوند. وضعیت کنونی، بهداشت غذایی مردم را تهدید کرده، نظم شهر را به‌هم‌ریخته و باعث ایجاد ترافیک شده است. نمی‌توان تسلیم چند نفر شد که قانون‌گریز هستند و شهر را برای مردم خراب کرده‌اند». معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در واکنش به دغدغه دست‌فروشان که فروش در غرفه‌های انتهایی بازار سرپوشیده خیلی کم است، گفت: «برای اینکه دغدغه دست‌فروشان را تقلیل دهیم، غرفه‌ها را یک سال رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم. درصورتی‌که وظیفه ما این نیست که به متخلفان مکان رایگان دهیم. این ظلم در حق کسانی است که به‌صورت قانونی در آنجا مستقر هستند و پول داده‌اند. دست‌فروشان بعد از یک سال هم به‌مانند باقی افرادی که در آن بازار در حال کار هستند، فعالیت خود را ادامه دهند». کناری با اشاره به اینکه مردم باید با ما همکاری کنند، افزود: «چرا دست‌فروشان به بازار سرپوشیده نمی‌روند؟ به این دلیل که درآمد کنونی‌شان بیشتر از زمانی است که به بازار می‌روند؛ اما درهرصورت این تخلف است. باید ضوابط شهری و قوانین را در نظر بگیریم. در جامعه باید قانون را رعایت کنیم». به گفته این مقام مسئول، شخصی در خیابان حافظ به‌عنوان دست‌فروش هشت نقطه را اجاره داده و ماهی 83 میلیون تومان اجاره می‌گیرد و باید جلوی این افراد گرفته شود. وی بابیان اینکه برای حل این مهم همه ارگان‌ها باید همکاری داشته باشند، عنوان کرد: «در این خصوص وظیفه معاونت غذا و دارو علوم پزشکی چیست؟ وظیفه محیط‌زیست چیست؟ وظیفه پلیس راهور چیست که در این محل ترافیک ایجادشده است؟ همه ارگان‌ها باید همکاری کنند یک وظیفه کوچک سد معبر بر عهده شهرداری است». 
معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس بابیان اینکه دادستان دستور جابه‌جایی دست‌فروشان را صادر کرده است، گفت: «این موضوع در راستای سلامت غذایی مردم است و باید انجام شود. تا تحقق این موضوع آن را دنبال خواهیم کرد».
غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها