تماشای بازی‌های جام جهانی با بودجه حداقلی


نویسنده: مریم دهقان

پس از خبر اخیری که درباره رد اقامت سه روزه در قطر برای تماشای بازی‌های جام جهانی منتشر شد؛ می‌توان این‌طور گفت که دیگر خبری از هزینه 170 میلیون تومانی که برخی رسانه‌ها برای سفر به قطر و تماشای مسابقات جام جهانی منتشر کردند؛ نیست و این اتفاق مبارکی برای دوستداران فوتبال است.
   
به گزارش صبح ساحل، جام جهانی 2022 از 21 نوامبر آغاز می شود و با فینال جام جهانی در 18 دسامبر به اوج خود می رسد.  یعنی مسابقات در 30 آبان شروع و در 27 آذر به پایان خواهد رسید پس خبری هم از گرمای هوا نیست. همه ورزشگاه‌های برگزاری جام جهانی در یک منطقه کوچک جمع ‌آوری شده‌اند که بیش از 55 کیلومتر از دوحه فاصله ندارد. این کار باعث می ‌شود که هواداران ایرانی حتی با کشتی هم بتوانند خود را به دوحه برسانند و به راحتی از چندین مسابقه در استادیوم‌ های مختلف دیدن کنند. چندی پیش، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که طرف قطری عنوان کرده است به شرط اقامت ۳ روز در قطر بلیت بازی‌های جام جهانی را به متقاضیان ایرانی می‌فروشد، گفت: ایرانی‌ها می‌توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت کنند و بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و شب به کشور برگردند. همچنین تماشاگران خارجی می‌توانند با استفاده از هواپیماهای شاتل ما و انتخاب کیش به عنوان محل اقامت‌شان، بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و به کشور مبدا خود برگردند. چون به هر حال اقامت در قطر، اقامت گرانی است و با این کار می‌توان در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کرد.
سفر دریایی به قطر
خوشبختانه ایران با قطر مرز دریایی مشترک دارد. از این رو، امکان سفر دریایی به قطر با لنج و کشتی امکان‌پذیر است. ایران و قطر از سال‌های بسیار دور از طریق مرز دریایی با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و به تبادل کالا با لنج و کشتی می‌پرداختند. همان طور که می‌دانید، سفر دریایی به قطر از طریق پنج بندر حمد، دوحه، الرویس، راس لفان و مسعید انجام می‌شود. این بنادر اغلب تجاری هستند و اجازه ورود مسافر را نمی‌دهند. تنها بندری که برای ورود مسافران مورداستفاده قرار می‌گیرد، بندر دوحه است. که خوشبختانه مسابقات جام جهانی نیز در این شهر برگزار می‌شود و مسافرانی که با کشتی‌های تفریحی سفر می‌کنند می‌توانند از طریق این بندر وارد دوحه شوند. اگر سازمان بنادر و دریانوردی با وزارت نفت در مورد قیمت سوخت به توافق برسد و سفر دریایی به قطر آغاز شود؛ خط دریایی بوشهر - دوحه نیز علاوه‌بر کیش- دوحه، جزو پرترددترین خطوط دریایی خواهند شد چرا‌که بوشهر نزدیکترین فاصله دریایی تا قطر را دارد و این فاصله 161 کیلیومتری را در 4 ساعت می‌توان طی کرد. علاوه بر این، ایران در خلیج فارس دارای 2 کشتی شبه کروز به نام‌های «سانی» و «گرندفری» است که قرار است از آنها برای کمک به جام جهانی قطر و انتقال و اسکان مسافران و گردشگران از کیش به قطر استفاده شود. کشتی سانی با قابلیت خدمات دهی هتلی به 500 مسافر و خدمه در قالب 153 کابین مجهز مسافری، در مجموع 420 تخت ظرفیت میزبانی دارد که دارای امکاناتی نظیر رستوران 300 نفره، سینما، سالن ورزشی، فروشگاه، کلینیک درمانی و محوطه‌های متعدد روباز است که قادر خواهد بود مسیر 275کیلومتری کیش تا ساحل قطر را در طی 5 ساعت طی کند. علاوه بر سانی،  کشتی گرندفری نیز یک کشتی بزرگ مسافری است که از آن به خواهر کشتی سانی یاد می‌شود. این کشتی، ۵۰۰ تخت در قالب ۲۵۰ اتاق و هزار و ۳۰۰ صندلی است که در پنج کلاس به جابه جایی مسافر می‌پردازد. پیش‌بینی می‌شود؛ هزینه بلیط رفت و برگشت با این کشتی‌ها بین 6 تا 10 میلیون تومان باشد.
   
 کیش ظرفیت اسکان چند مسافر را در مسابقات جام جهانی دارد؟
پیش‌بینی شده است که به علت هزینه بالای اقامت در قطر، بسیاری از هواداران فوتبال، به جای قطر، کیش را به عنوان محل اقامت خود انتخاب کنند. جزیره کیش با دارا بودن 51 هتل، شامل سیزده هتل 5 ستاره با ظرفیت  2200 اتاق و چهارده هتل‌4 ستاره با ظرفیت 1063 اتاق، امکان اقامت میهمانانی که به دنبال رفاه بیشتری‌اند است. اگر هتل‌های سه ستاره، مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های شخصی اجاره‌ای را نیز به این لیست اضافه کنیم؛ می‌توان گفت، کیش به راحتی پاسخگوی اسکان 50 هزار نفر خواهد بود. هزینه اقامت در کیش از حداقل 250 هزار تومان برای مهمانپذیرها تا شبی 10 میلیون تومان در هتل‌های 5 ستاره کیش دربازه زمانی برگزاری مسابقات جام جهانی متغیر است.
  
 هزینه خرید بلیت مسابقات 
بازی افتتاحیه: ۲۰۰ تا ۲۲۵۰ ریال قطر معادل ۱میلیون و ۸۰۰هزار تا ۲۰میلیون تومان
بازی‌های مرحله گروهی: ۴۰ تا ۸۰۰ ریال قطر معادل ۳۵۰هزار تا ۷میلیون تومان
یک‌هشتم نهایی: ۷۰ تا ۱۰۰۰ ریال قطر معادل ۶۲۰هزار تا ۹میلیون تومان
یک‌چهارم نهایی: ۳۰۰ تا ۱۵۵۰ ریال قطر معادل ۲میلیون و نیم تا ۱۴میلیون تومان
نیمه‌نهایی: ۵۰۰ تا ۳۴۸۰ ریال قطر معادل ۴ و نیم میلیون تا۳۱ میلیون تومان
مسابقه نهایی: ۷۵۰ تا ۵۸۵۰ ریال قطر معادل ۶میلیون و ۷۰۰هزار تا بیش از ۵۲میلیون تومان
   
 برای سفر به قطر چقد پول لازم است؟
هزینه سفر به نوع سفر شما بستگی دارد. اینکه به چه نحوی خود را به کیش و سپس دوحه برسانید یا اینکه مستقیما با هواپیما قصد سفر به دوحه را داشته باشید؛ یا اینکه شب به ایران برگردید یا قصد ماندن در دوحه را داشته باشید؛ چند بازی بخواهید ببینید؛ تنها با یک کوله سفر کنید و حتی غذای مورد نیاز خود را از ایران با خود ببرید یا در رستوران‌های قطر غذا بخورید و کلی پارامتر دیگر در هزینه سفر شما اثر گذار است. مثلا اگر با کشتی به دوحه بروید و غذای یک روز خود را هم به صورت کنسرو یا ساندویچ سرد به همراه داشته باشید؛ تا حد امکان کمتر از تاکسی در قطر استفاده کنید؛ هزینه ویزای دو میلیونی قطر هم برای ایرانی‌ها رایگان شود، ارزانترین بلیط مسابقه را بخرید و شب هم به ایران برگردید؛ باز هم حدود سیزده، چهارده میلیون تومانی پول لازم دارید. پس به طور کل هزینه سفر به قطر در مجموع بالاست و اگر قصد سفر به قطر را دارید؛ باید علاوه بر این، پیش‌بینی هزینه‌های غیر مترقبه را نیز داشته‌باشید.

   

تماشای بازی‌های جام جهانی با بودجه حداقلی

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها