واردات غیررسمی 300 هزار آیفون ۱۴/ تاکنون کسی موفق به رجیستری آیفون ۱۴ نشده



بررسی وضعیت بازار موبایل نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار آیفون ۱۴ وارد کشور شده که به دلیل بلاتکلیفی رجیستر این گوشی‌ها، خریداران امکان فعال‌سازی آن‌ها را ندارند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته تجارت‌نیوز، با گذشت بیش از یک ماه از ورود غیررسمی آیفون ۱۴ به کشور، خریداران با مشکل فعال‌سازی این گوشی‌ها مواجه شده‌اند و دائما پیگیر رجیستری موبایل‌های خود هستند. حتی برخی از خریداران گوشی‌های آیفون ۱۴ از قطع آنتن خود خبر می‌دهند.

نداشتن مجوز رسمی واردات آیفون ۱۴ منجر به ورود قاچاق بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه آیفون ۱۴ از مبادی غیررسمی و یا از طریق رویه مسافری شده است.

حال با گذشت بیش از یک ماه از واردات غیرقانونی برخی از این دستگاه‌ها کسانی که اقدام به ریسک خرید آیفون ۱۴ کرده‌اند و این موبایل‌ها حتی به‌عنوان دستگاه ثانویه در شبکه ارتباطی کشور کاربردی ندارند. همین موضوع منجر به کاهش چشمگیر قیمت آیفون ۱۴ در بازار شد.

در حال حاضر برخی از فروشندگان که اقدام به واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ از طریق رویه مسافری کرده‌اند به دلیل ابهام در زمان رجیستری، متوجه زیان بسیاری شدند.

 

زمان رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴

چندی پیش محمدرضا عالیان، سخنگوی واردکنندگان موبایل، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: در حال حاضر آیفون ۱۴ به‌صورت رسمی وارد کشور نشده است. از همین رو شناسه گمرکی این کالا در سامانه‌ها ثبت نشده، تجار امکان ثبت سفارش و ترخیص را ندارند.

او با بیان اینکه این گوشی‌ها امکان رجیستری ندارند، گفت: حتی اگر این مدل گوشی‌ها از طریق مسافری برای مصرف شخصی وارد کشور شوند، به دلیل اینکه شناسه آن در سامانه‌ها ثبت نمی‌شود امکان رجیستری آن وجود ندارد.

عالیان همچنین تأکید کرد که زمان مشخصی برای ثبت سفارش این مدل گوشی‌ها و نحوه‌ تأمین ارز آن اعلام نشده است.

 

ورود بیش از ۳۰۰ هزار آیفون ۱۴ به صورت غیررسمی

ابراهیم درستی، نماینده اسبق وزیر صمت در اصناف کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر آیفون ۱۴ در بازار به صورت فراوان موجود است، گفت: هم‌اکنون حدود ۳۰۰ هزار گوشی آیفون ۱۴ دست مصرف‌کننده قرار دارد که غالباً از طریق رویه مسافری و یا قاچاق وارد کشور شده‌اند.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ شرکت واردکننده موبایل و لوازم جانبی فعال هستند. از همین رو ما پیشنهاد می‌دهیم که اجازه واردات توسط این شرکت‌ها داده شود تا هم امکان نظارت وجود داشته باشد و هم اینکه دغدغه مصرف‌کننده برای رجیستر این موبایل‌ها حل شود.

 

کسی موفق به رجیستری آیفون ۱۴ نشده است

درستی خاطرنشان کرد: تاکنون فردی موفق به رجیستری کردن این گوشی‌ها نشده است. اما امیدواریم هرچه زودتر شرایط رجیستری کردن این موبایل‌ها فراهم شود.

این فعال صنفی تاکید کرد: باید امکان واردات این گوشی‌ها از طریق ارز حاصل از صادرات و یا نیمایی فراهم شود.

او اعلام کرد: در حال حاضر مشکلی در زمینه تأمین سایر برندهای موبایل در بازار وجود ندارد. امیدواریم محدودیت واردات رسمی گوشی‌های اپل نیز حل شود تا مصرف‌کنندگان بعد از خرید، دغدغه‌ای برای فعال‌سازی آن نداشته باشند.

 

قیمت پرچمدار بازار

درستی به کاهش قیمت آیفون ۱۴ طی روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: قیمت ابتدایی ورودی این گوشی‌ها در بازار حدود ۶۳ میلیون تومان بود. اما اکنون این محصول با  قیمت ۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

درستی، درباره ایراد رئیس مجلس به مصوبه محل هزینه‌کرد حقوق ورودی موبایل‌ها تشریح کرد: واردکنندگان تابع قوانین هستند. اما اگر شخصی بتواند هزینه حق ورودی گوشی‌های موبایل را چند ماه بعد پرداخت کند، قطعاً هزینه تمام‌شده واردکننده کمتر تمام می‌شود. اما زمانی که بخواهد در همان لحظه حق ورودی را پرداخت کند، واردکننده خواب پول خود را از برای مصرف‌کننده محاسبه می‌کند.

این فعال صنفی در پایان هزینه حق ورودی موبایل را ۱۲ درصد قیمت موبایل اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، برخی از فروشندگان آیفون ۱۴ این روزها با راه‌اندازی شایعه رجیستری شدن گوشی‌های آیفون ۱۴ اقدام به فروش این محصول بدون آگاهی دادن به خریداران کرده‌اند. این در حالی است که تا به امروز همچنان موضوع رجیستری شدن توسط دولت تعیین‌وتکلیف نشده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها