12 آبان، روز جهانی زنان خانه‌دار؛

فیلترینگ، کسب‌وکارهای اینترنتی بانوان خانه‌دار را کساد کرد/ ۶۴درصد کسب‌وکارهای اینترنتی را بانوان تشکیل می‌دهند


نویسنده: صبح ساحل

بانوان خانه‌دار با فعالیت اقتصادی که در خانه انجام می‌دهند هم از خرج اضافی بسیاری جلوگیری می‌کنند و هم کمک زیادی به اقتصاد خانواده می‌کنند. در این سال‌ها  بسیاری از زنان خانه‌دار، جدا از کارخانه، کسب‌وکاری برای خود راه‌اندازی کرده‌اند و با فروش اینترنتی یک منبع درآمد برای کمک‌خرج خانه و پس‌انداز ایجاد کرده‌اند؛ اما با فیلتر شدن پیام‌رسان‌ها و پلتفرم های محبوب، نیمی از کسب‌وکارهایشان از بین رفت. ۳ نوامبر برابر با ۱۲ آبان ماه، روز زنان خانه‌دار نام‌گذاری شده، روزی برای تقدیر از آن‌ها، زنان خانه‌دار در این روز از نیازهای عاطفی، اجتماعی، آرزوها و خواسته‌های خود می‌گویند. در ادامه صحبت‌های زنان خانه‌دار را می‌خوانیم.

بسیاری از زنان خانه‌دار با کسب‌وکارهای اینترنتی یک منبع درآمد برای خود ایجاد کرده‌اند تا جدا از کمک کردن به خرج‌ومخارج خانه، حساب پس‌اندازی داشته باشند؛ اما با فیلتر شدن پیام‌رسان‌های خارجی از قبیل اینستاگرام و واتساپ و غیره، بازار مشاغل اینترنتی کساد شد. یکی از زنان خانه‌دار دراین‌باره می‌گوید: «حدود 15 سال است که به خانه‌داری مشغول هستم، به اصرار فرزندم به فکر فروش ترشی و سبزی افتادم؛ بنابراین، با فروش اینترنتی ترشی و سبزی پاک‌شده، توانستم یک کسب‌وکار برای خود راه‌اندازی کنم و سود خوبی به دست آوردم اما با فیلتر شدن اینستاگرام نیمی از درآمدم از بین رفت و مشتری‌های خود را از دست دادم».

بانوی خانه‌دار دیگری از فیلترینگ گلایه داشت و گفت: «بنده با پس‌انداز خود توانستم یک چرخ‌خیاطی تهیه کنم و با فروش اینترنتی لباس منبع درآمدی برای خود ایجاد کردم. خداروشکر سود خیلی خوبی از فروش لباس داشتم، حتی بسیاری از مشتری‌هایم در شهرهای دیگر بودند. با فیلتر شدن اینستاگرام، درآمد بنده به صفر رسید»!

خانه‌داری یعنی خانواده‌داری؛ یعنی مدیریت عمیق‌ترین روابط انسانی در اصلی‌ترین پناهگاه انسان یا همان خانه. این مفهوم اگر به‌درستی درک شود، زیبایی و هماهنگی ظاهری هم به همراه آن می‌آید، دل‌چسب بودن مزه‌ها هم می‌آید، نظم و انضباط هم. خانواده‌داری یعنی انسان داری، جامه‌داری، کشورداری و جهان داری. یک زن می‌تواند افراد جامعه را به حیض رذایل اخلاقی براند و هم از آن بِرَهاند؛ او می‌تواند قورمه‌سبزی‌اش را بی‌نمک بپزد اما نمک زندگی یک جمع را کم‌وزیاد کند! می‌تواند همسر و فرزندانش را با رغبت در امور خانه شریک کند تا به‌تنهایی همه کارها را انجام نداده باشد و همچنان خانه‌دار خوبی باشد

طبق آماری که مرکز پزوهشی بتا اعلام کرد؛ تعداد زیادی از صفحات اینستاگرام، به فعالیت‌های تجاری اختصاص دارند که عمدتا متعلق به کسب وکارهای خانگی، بومی و غیررسمی هستند. فضای این بستر اجتماعی به تدریج به سمت یک بازارگاه بزرگ برای کسب‌وکارهای خرد و خانگی رفته به‌طوری‌که ارتزاق تعداد زیادی از خانوارها حالا به وجود اینستاگرام گره خورده است.

بررسی‌های مرکز پژوهشی بتا نشان می‌دهد که هرکدام از این صفحات، منبع درآمد ماهانه بیش از دونفر است.

آنچه مشخص است فضای پیش روی اینستاگرام نه فقط به‌عنوان یک شبکه سرگرم‌کننده و تفریحی، بلکه به‌عنوان بستری برای انجام فعالیت‌های تجاری کوچک اما در سطح بین‌المللی مطرح است. به خصوص که بر اساس آمار مرکز پژوهشی بتا:


– ۶۴درصد این کسب‌وکارها را بانوان تشکیل داده‌اند.
– ۷۱درصد کالاهای مورد مبادله تولید ایران بوده است.
– ۱۰درصد تولیدات، صنایع دستی و تولیدات بومی کشورمان می‌باشد.
– تنها ۱۹درصد صفحات مجازی دارای فروش حضوری (مغازه و فروشگاه) هستند.

.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها